Jag ska kanske föreslå att ni söker på "Fasadtvätt ultrarent vatten" på Youtube för att se ett antal exempel på hur effekten blir. Jag företräder inte någon i branschen, jag är en nöjd kund.
Anders243 ovan hade en länk till LiU. Resultatet av den forskningen tillämpas av företaget Qlean.
http://www.qleanscandinavia.com/index.php/tjanster/qlean-metoden
Att använda Yes eller någon annan detergent kan göra att vattnet man tvättar med tränger in djupare i träfasader, det är en oönskad effekt.
Att algerna försvinner beror på att algens celler släpper in vatten för att få tag på livsviktiga näringsämnen och mineraler. Eftersom vattnet är ultrarent finns varken det ena eller det andra men algen fortsätter att ta in vatten. Till slut spricker cellväggarna och algen dör.
Ultrarent vatten är bra till mycket och absolut inte någon Snake Oil.
Man tvättar med fördel fönster och bilar med detta vatten, inga avlagringar uppstår efter torkning. Bilar behöver inte skinnas.
Jag var själv skeptisk till metoden, men firman sa att om jag inte blir nöjd, behövde jag inte betala! Jag blev nöjd.


Många, men inte alla, kan genom att endast använda vatten utan salter och andra ämnen (destillerat vatten) till ansiktstvätt, mildra eller bli fri från sin acne.
 
Ultrarent vatten? Låter som klassiskt bondfångeri.
Efter några dagars pollendamm, regn och flugskit är fasaden lika full med organiska ämnen och mineraler som den hade varit om man tvättat med kranvatten från början.
Mvh /M
 
Ok, vi säger att ultrarent vatten tvättar bättre än vanligt. Men hur kan det bli en kvarstående effekt som hindra ny alg påväxt???
 
Claes Sörmland
Methane skrev:
Att algerna försvinner beror på att algens celler släpper in vatten för att få tag på livsviktiga näringsämnen och mineraler. Eftersom vattnet är ultrarent finns varken det ena eller det andra men algen fortsätter att ta in vatten. Till slut spricker cellväggarna och algen dör.
Detta är inte en korrekt beskrivning.

Celler tar upp näringsämnen och mineraler genom transportörproteiner i plasmamembranet. Dessa släpper inte ospecifikt in vatten utan är specifika för de ämnen de transporterar.

Det faller på sin egen orimlighet att alger skulle spricka av rent vatten. Då skulle de spricka vid första bästa regn. Alger har en robust cellvägg som kan motstå det turgortryck som uppstår när algerna befinner sig i rent vatten.
 
  • Gilla
prototypen och 1 till
  • Laddar…
Tja, visst låter det inte trovärdigt direkt, men efter en halvtimmes googlande skulle jag i alla fall inte våga avfärda det så tvärsäkert som många gör här.

Det verkar finnas ganska bra belägg för att det faktiskt löser fetter bättre än vanligt vatten. Och det handlar väl om avjoniserat vatten, vilket skiljer sig betydligt från regnvatten.

Det verkar finnas alger både med och utan rigid cellvägg, och i alla fall några vetenskapliga artiklar pratar om att cellväggarna kan spricka pga osmotiskt tryck, även om det verkar vara om de först förbehandlats i saltlösning. Celler tar definitivt in vatten via cellvägg förresten, men i växter är den stark nog att motstå det resulterade trycket i de flesta fall.

Tycker att denna effekt verkar mer tveksam, men som sagt så vågar jag inte avfärda den helt!
 
Claes Sörmland
Jag tog en titt på det vetenskapliga stödet för en del av det som nämns i denna tråd - att vatten under vissa omständigheter kan lösa fett. Om vatten kan fås att lösa fett så skulle den t ex kunna döda alger genom att lösa upp deras plasmamembran. Denna mekanism är således mer vetenskapligt rimlig än annat som har presenterats i denna tråd.

Det finns i motsatt till vad skolkemin har gett oss faktiskt vetenskapligt stöd för att vatten kan lösa hydrofoba (fettlösliga) ämnen. Detta gäller specifikt vatten som är avgasat - dvs vatten som har satts under lågt tryck så att lösta gaser lämnat. Vattnet är avgasat en tid tills gaser från omgivande atmosfär löst sig i vattnet igen. Skakas t ex vattnet med luft så sker denna återgasning mycket snabbt och vattnet löser inte fett.

Stödet att avgasat rent vatten löser fett återfinns t ex i den vetenskapliga artikeln publikationen Pashley, Rzechowicz, Pashley & Francis 2005 J. De-Gassed Water Is a Better Cleaning Agent. Phys. Chem. B. 109 (3), pp 1231–1238

Här är ett exempel på ett väldigt enkelt och lättbegripligt experiment från denna artikel. Vanligt rent vatten som innehåller gas löser precis som vanligt inte det hydrofoba ämnet perfluorhexan när de skakas kraftigt tillsammans ("olja och vatten blandar sig inte"). Men avgasas vattnet före dessa ämnen skakas så bildas mikroskopiska perfluorhexandroppar i vattnet som då blir grumligt ("vattnet löser fett"):

Skärmavbild 2015-08-07 kl. 09.00.32.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om jag förstår det rätt så är det just mycket rent avgasat vatten som företaget Qclean Scandinavia med länken till Linköpings universitet använder för att tvätta t ex fasader. Här är ett exempel på en vetenskaplig artikel från detta samarbete som beskriver deras vatten (produkten kallas för Qlean Water).

http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:606291/fulltext01
 
lat skrev:
Ok, vi säger att ultrarent vatten tvättar bättre än vanligt. Men hur kan det bli en kvarstående effekt som hindra ny alg påväxt???
Firman som tvättade, menar att det som nya alger fäster sig på, också tvättas bort vilket fördröjer ny algpåväxt. Det återstår att se hur det blir med det, men det blev en väsentlig skillnad även på den södra fasaden som jag tyckte såg hyfsad ut före tvätt.

Det är många här som misstror metoden, och det är bra.
Att algerna spricker av osmotiska skäl, var firmans info och det kanske inte är riktigt rätt, men metoden fungerar oavsett varför den gör det.
 
C
Methane skrev:
metoden fungerar oavsett varför den gör det.
Hur vet du detta?
Du skriver själv att det "återstår att se hur det blir" med den påstådda långtidseffekten.
Men i övrigt, hur många gånger har du rengjort fasaden sedan den målades 2010? Vad gör dig så övertygad om att metoden är överlägsen vanligt kranvatten + borste?
 
  • Gilla
TorbjornP och 2 till
  • Laddar…
För er med en installerad "vattenvirvlare" som gör tvåpoligt vatten borde rådet vara att inte tvätta huset med det då det verkar hjälpa tillväxt av allt möjligt.
 
Finns en artikel i Byggnadskultur nr2 2011 "Ovanligt vatten i ny tvättmetod"
 
Här i Karlskrona finns ett hotell som använder kemikaliefri rengöring. Vatten behandlas elektriskt i en maskin, då bildas rengöringsmedel och desinfektionsmedel för rengöring, säger dom. Förutom att det talar mot sig själv så ät detta naturligtvis bullshit. Av en slump är hotellet samtidigt återförsäljare för maskinen.
Man kan tro på mycket...
 
Ultrarent vatten/avjoniserat vatten används sedan decennier inom processortillverkningsindustrin (rengöring av kisel-wafers). Då betydligt renare än vad man kan få fram på en lastbil men principen är detsamma.

En effekt som vart känd länge inom industrin är att celler mer eller mindre exploderar (om än i väldigt liten skala) när dom kommer i kontakt med avjoniserat vatten. salt i cellerna gör att vatten dras in tills cellen dör. Man ska tex inte dricka ultrarent vatten för det kan vara skadligt.

Så snakeoil är det knappast. bara att det letat sig ut från industriellt bruk till konsumenter snarare.
 
  • Gilla
Micke_vb
  • Laddar…
D
WHO har gjort flera studier av effekterna av att dricka destillerat eller avmineraliserat vatten och man har inte funnit några negativa effekter ur ett långtidsperspektiv. Om nu vatten vore ett så potent bekämpningsmedel mot celler så borde ju munnen, halsen och magen i stort sett explodera på de stackars personerna som man följt i studien?

Att man använder rent vatten när man tvättar vid processortillverkning lär ju knappast vara för att de skulle vara så potenta bioligiska bekämpningsmedel, utan snarare för att man inte vill ha in någon skit i processen utan snarare vill bli av med den. Baktier och mögelsporer är nog ett av processorindustrins mindre problem... :wow:
 
Redigerat av moderator:
Hade du tvättat halva huset med superdundervattnet och halva huset med lågbudget-kommunalt-plebej-vatten, och kunnat dokumentera en skillnad, då hade det plötsligt blivit en intressant trådstart!
Hade de tvättat huset med Loka, med mineralus additivus maximus, hade huset kanske blivit rent också?
Detta luktar marknadsföring lång väg! (Eller möjligtvis ett försök att övertyga sig själv om att man gjort en klok investering) ;)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Själv får jag renvatten gratis via waferindustrin så försöker inte sälja in eller övertyga mig själv. Vet inte om jag skulle vilja betala några större summor för det (mer än vanliga rengöringsmedel)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.