Börjar tröttna lite på min Bosch indego, vill ha en klippare som man vet funkar, gärna med en app så man kan följa i sin telefon hur den klippt.

Vilken är bäst om man inte tänker på budget?

Har sett många fina gräsmattor där det står en huskvarna på.

Har en del kvistar och småsten och där har indegon funkat fint med sin teknik med knivar.
 
Svårt att säga egentligen då man inte vet förutsättningarna på din trädgård o gräsmatta men Husqvarna/Gardena skulle jag sagt i dagsläget
 
galento
Vi frågade runt lite före vi köpte våra och alla som hade AM var nöjda med fina gräsytor så det blev
AM för oss också.Vi känner nästan ingen som har ett annat fabrikat.

Vi har ingen app för det tycker vi känns helt onödigt för oss.Funkar den och klipper bra
räcker det för oss.
 
En Husqvarna Automower 330X med Connect alla dagar i veckan om man inte behöver bry sig om varken pengar eller vad man egentligen behöver.
 
  • Gilla
mortimer
  • Laddar…
Varför vill man veta i en app hur den klippt? Räcker det inte att titta på själva gräsmattan?
 
  • Gilla
Enolf och 6 till
  • Laddar…
Johan Gunverth skrev:
Varför vill man veta i en app hur den klippt? Räcker det inte att titta på själva gräsmattan?
Mest för att det är en kul grej. Där emot om man har den vid en sommarstuga eller liknande där man kanske inte är varje dag så kan det ju vara bra att kunna ändra lite inställningar och framför allt se att den rullar på som den ska.
 
  • Gilla
Gudahov
  • Laddar…
Röstar också för Husqvarna om priset inte spelar någon roll.

Om kostnaden var en faktor skulle jag välja en Worx eller Gardena.
 
Redigerat:
peternicklas
Mest prisvärd, Worx Landroid M.
 
peternicklas skrev:
Mest prisvärd, Worx Landroid M.
Men knappast skottsäker ch abslut inte svaret på frågan i tråden. Mitt rekord är väl en uptime på tre dygn sen krävs handpåläggning.(oftast dagligen) Över en semesterresa så funkar den inte tyvärr. Hurvida HQ eller någon annan är mer skottsäker kan jag inte säga eftersm jag inte har någon sådan.
 
peternicklas
Henke2 skrev:
Men knappast skottsäker ch abslut inte svaret på frågan i tråden. Mitt rekord är väl en uptime på tre dygn sen krävs handpåläggning.(oftast dagligen) Över en semesterresa så funkar den inte tyvärr. Hurvida HQ eller någon annan är mer skottsäker kan jag inte säga eftersm jag inte har någon sådan.
Varierar klart från installation till installation. Har haft 4 stopp i år, 2 mitt eget fel.
HQ har en stor fördel i guiden, den enda fördel de har.
 
Min HQ känns väldigt driftsäker. En gång har den stannan i år och där var det för brant för att backa uppåt när gräset var blött. Lite jord och några gräsfrö senare så här det gått galant.
 
Inför mitt köp lusläste jag den här tråden
https://www.byggahus.se/forum/robot...rat-tid-genom-att-kopa-robotgrasklippare.html

Utan några exakta beräkningar drog jag slutsatsen att Huskvarna-ägarna verkade ha minst bekymmer, gärna om man köper med installation.
Sen kan man nog jobba med sin installation för identifiera problemområde, själv borde jag flytta min slinga eftersom grannen grävt ur lite kring sin häck vilket vår klippare fastnar i. (Eller fylla ut runt häcken :cool:)
 
Två driftstopp på två år; körde upp på ett jätteäpple i fjol och fastnade samt klippte av begränsningslinan i våras, då jag hade missat att den lossnat under en buske under vintern. I övrigt hur driftsäker som helst.

Har en HQ 330X och är jättenöjd. Kostar dock en slant, men är billigare en den åkklippare jag köpt annars och tur var väl det... nu slipper man klippa gräset självt och kan ägna sig åt annat.
 
peternicklas skrev:
Varierar klart från installation till installation. Har haft 4 stopp i år, 2 mitt eget fel.
HQ har en stor fördel i guiden, den enda fördel de har.
Den var bra! Men bättre kan du nog.

Vad sägs om att HQ levererar kretskort som fungerar, så man slipper slita sitt hår under flera timmars felsökning innan man slutligen ger upp och ringer supporten och får reda på att man fått ett defekt kretskort som måste bytas ut?

Eller vad sägs om att HQ inte drabbas av problem så fort grannen har en robotgräsklippare installerad? Det låter inte så kul att behöva klippa de sista metrarna för hand, då förlorar man rättså mycket av poängen med en robotklippare.

Eller vad sägs om att HQ inte stänger av sig i laddstationen? Eller att de inte stänger av sig mitt på gräsmattan? Eller att de inte kör över till grannens tomt? Eller att de klarar mycket längre begränsningskabel utan att det blir problem? Eller att de lämnar ett jämnare klippresultat? Eller att de är mycket mindre känsliga för att kabeln är perfekt installerad? Eller att de inte lovar guld och gröna skogar när de ska släppa ny mjukvara och sedan får dra tillbaka releasen för att den skapade fler problem än den löste?

Ja, det finns problem som är vanliga hos HQ också. Men det gäller främst de nya modellerna som har ett fåtal barnsjukdomar, bagatellartat i jämförelse med alla problem Worx-ägarna drabbas av. 330 är oerhört driftsäkra, felprocenten är väldigt låg. Att guidekabeln skulle vara enda fördelen mot Worx är som vanligt något du drömt ihop på egen hand. Den enda verkliga fördelen är det låga priset, visserligen inte att förakta men i den här tråden där priset inte spelar någon roll har de helt enkelt inget att komma med och det vet du.
 
  • Gilla
jilldris och 10 till
  • Laddar…
peternicklas
MartinP666 skrev:
Den var bra! Men bättre kan du nog.

Vad sägs om att HQ levererar kretskort som fungerar, så man slipper slita sitt hår under flera timmars felsökning innan man slutligen ger upp och ringer supporten och får reda på att man fått ett defekt kretskort som måste bytas ut?

Eller vad sägs om att HQ inte drabbas av problem så fort grannen har en robotgräsklippare installerad? Det låter inte så kul att behöva klippa de sista metrarna för hand, då förlorar man rättså mycket av poängen med en robotklippare.

Eller vad sägs om att HQ inte stänger av sig i laddstationen? Eller att de inte stänger av sig mitt på gräsmattan? Eller att de inte kör över till grannens tomt? Eller att de klarar mycket längre begränsningskabel utan att det blir problem? Eller att de lämnar ett jämnare klippresultat? Eller att de är mycket mindre känsliga för att kabeln är perfekt installerad? Eller att de inte lovar guld och gröna skogar när de ska släppa ny mjukvara och sedan får dra tillbaka releasen för att den skapade fler problem än den löste?

Ja, det finns problem som är vanliga hos HQ också. Men det gäller främst de nya modellerna som har ett fåtal barnsjukdomar, bagatellartat i jämförelse med alla problem Worx-ägarna drabbas av. 330 är oerhört driftsäkra, felprocenten är väldigt låg. Att guidekabeln skulle vara enda fördelen mot Worx är som vanligt något du drömt ihop på egen hand. Den enda verkliga fördelen är det låga priset, visserligen inte att förakta men i den här tråden där priset inte spelar någon roll har de helt enkelt inget att komma med och det vet du.
Ja, kan konstatera att du tyvärr lever i din egen lilla värld!
 
  • Gilla
Preben Bogeballe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.