SBH skrev:
så i alla tider man flytspacklat på betong så har man gjort fel?
flyter du på tätskikt också?[/QUOTE


Jag säger inte att någon är rätt eller fel när jag flytspackla skulle det vara primer och då fråga jag varför och han i affären svara mot sugande underlag och för bättre vidhäftning av underlaget så sa han och då får man ju tro på det.
 
Fast att lämna kvar plastmatta för att slippa prima känns fel. Dessutom har du bom undermattan får du bom även i flytspacklet
 
S
Exxi skrev:
SBH skrev:
så i alla tider man flytspacklat på betong så har man gjort fel?
flyter du på tätskikt också?[/QUOTE


Jag säger inte att någon är rätt eller fel när jag flytspackla skulle det vara primer och då fråga jag varför och han i affären svara mot sugande underlag och för bättre vidhäftning av underlaget så sa han och då får man ju tro på det.
ja. det blir gärna en kaka på betongen utan primer
 
Så, vad bör jag göra här? Ska jag ringa runt och försöka hitta företag som sanerar aspes och få de komma hit och titta eller var skickar man annars prover?

Tanken är att om det inte är aspes så drar jag själv upp mattan och slipar med maskin från cramo som 123abc föreslog, är det aspes får någon kunnig göra det.
 
S
dyr sanering mot att du gör det själv?
 
SBH skrev:
dyr sanering mot att du gör det själv?
Ja, om det är aspes så är det troligen värt det efter som jag inte alls är insatt i vad som verkligen krävs för att inte utsätta mig eller någon annan för onödiga risker.

Men oavsett vad så måste det först redas ut om det verkligen är aspes.
 
S
snowjim skrev:
Ja, om det är aspes så är det troligen värt det efter som jag inte alls är insatt i vad som verkligen krävs för att inte utsätta mig eller någon annan för onödiga risker.

Men oavsett vad så måste det först redas ut om det verkligen är aspes.
skriver du i padda eller mobil? aspes?
 
Du får bort det gansla enkel med aceton.
 
SBH skrev:
skriver du i padda eller mobil? aspes?
Inget, jag stavar uppenbarligen fel, tack för uppmaningen dock!
 
Jag hade något liknande i min hall. Kändes studvis hopplöst. Sen kom min far med nya krafter och idéer, slipade en vanlig spade så att den blev vass, därefter var det bara att hyvla (med foten). Dammade inte nämnvärt.
 
snowjim skrev:
Ja, om det är aspes så är det troligen värt det efter som jag inte alls är insatt i vad som verkligen krävs för att inte utsätta mig eller någon annan för onödiga risker.

Men oavsett vad så måste det först redas ut om det verkligen är aspes.
Börja med att ta reda på om det är asbest, dvs skicka prov på både matta och lim, i separata prover.
Om du själv ska utföra bearbetning som skapar damm, så är det inget du ska prova på själv utifall det innehåller asbest. Om det innehåller asbest och du slipar det så räkna med luftburen asbest i även angränsade rum/resten av huset. Dammspridning är svår att förhindra om du inte regelrätt följer "handboken", dvs gör jobbet exakt enligt asbestsanerings praxis.
 
Har nu skickat iväg en en bit av mattan plus lite lim på en 5 dagars analys. Men jag som lekman gissar på att det inte är asbest efter som limmet faktiskt inte är svart utan brunt. Fotot jag tog var inte helt rättvist dessutom, drar man upp mattan mitt på golvet så är det mycket mindre lim där. Man har mer något som liknar lim ränder här och där är inget svart utan det är brunt.

Men vi får se vad analysen säger, vi han iallafall inte med att lägga klinkers på vår semester så det får bli någon helg istället.

Återkommer med resultatet.
 
Det är glädjande att höra att du skickat mattan på analys så att du vet vad du har att göra med.

Jag kan bara tillägga att när vi tog bort plastmattor från 50/60-talet i vårt hus som satt limmade i betongen så visade det sig att det billigaste (om man värderar sin egen tid > 0) sättet att få bort mattan och limmet var att anlita ett asbestsaneringsföretag som kom dit med en väldigt effektiv matt/betongfräs.

Och eftersom de hanterade mattan som om det var asbest i den så slapp vi onödigt damm i huset. (Det företaget var helt klart seriösare i sitt arbetssätt än vad random hantverkare skulle varit som man tagit in för att slipa bort mattlimmet)

Och som sagt, även om det inte är asbest kan det vara ett smärre h*lvete att bli av med mattlim, så ibland kanske det inte är så dumt att ta in någon som har vettiga verktyg till hands. Ett rum borde inte ta så många timmar att få rent och med ev. ROT så kanske det blir överkomligt.
 
De asbest företag jag hört med ska ha 9000-12 000 efter rotavdrag så det är inte billigt att sanera. Att tejpa igen dörrarna och sen köra med en hyrd maskin är troligen många gånger billigare och bör inte ta så jätte lång tid men självklart handlar det om hur man värderar sin tid kontra pengar :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.