Mina två buskar med svarta vinbär ger dålig skörd varje år. Dom står bredvid röda och vita vinbär samt krusbär som alla ger skörd i överflöd.
Funderar på om man måste byta dom mot nya? Dom är från 70-talet nån gång.
 
Svårt att säga utan att ha sett dina buskar. Min erfaranhet är att röda vinbär alltid ger mycket större skörd än svarta, på de röda buskarna blir grenarna alldeles runga av bär och är mer röda än gröna. På de svarta buskarna är bättren lite större, men betydligt färre.
Men dina kanske ger så knapp skörd att det är dags att byta ut.
 
Prova att gödsla dem. Jag tror inte att vinbärsbuskar har något bäst före-datum, men det kan så klart finnas mer och mindre rikbärande sorter.
 
Samma här, det är typ 1/3 så många bär på dom svarta, det var det även där jag bodde tidigare, så det tror jag är normalt.
 
Jag har gödslat och buskarna är stora och fina och klipps för att bli luftiga. Dom röda bären blir det kanske 5-6L av en buske och svarta vart det 2dl.
 
Brukar du beskära dem?

Du kanske skulle kunna testa detta i höst? Ta bort risiga/glesa grenar och sådan som ligger mot marken.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är den ena och den andra ser lika ut.
Dom beskärs genom att dom äldsta grenarna tas bort.
 
Kan det vara så att buskarnas placering är mer gynnsam för de röda/vita sorterna? Vet inte hur stor skillnad det är på olika sorters vinbär och vad de vill ha för jord/sol/vattenförhållanden etc.

Våra buskar är extremt "dåligt" skötta. Förra ägaren brydde sig inte mycket om trädgården och vi har haft andra trädgårdsprojekt detta året. Så de är ganska vildvuxna.

Vi simmar i svarta vinbär. Har aldrig varit med om så bra skörd. De vita buskarna ger visserligen också väldigt bra skörd, men de svarta är exceptionellt mycket.
 
Gödslas de?
Kommer det mkt blommor?
Pollineras de, dvs har ni mkt humlor och bin? (Antar att det är tillräckligt eftersom de andra bärbuskarna får mkt bär.)
Hmm, (tänker högt): Blommar svarta vinbär tidigare än röda och krusbär? De svarta vinbären mognar ju först. Om så är fallet så kanske ni inte har så mkt "morgontidiga" pollinerare? Humlor tror jag är viktigast, eftersom de är ute och flyger tidigare än bin då de klarar kallare temperaturer och dessutom sämre väder (regn & blåst).

Beskärningsråd från Odla.nu

Svarta och gröna vinbär
Svarta vinbär ger bär både ettåriga och äldre skott, den bästa skörden får man från unga, kraftiga skott. Man kan ta bort ett av de äldsta skotten varje år. Vid nyplanterade buskar beskärs alla skott ner till 15-20 cm över marken året efter plantering för att de ska förgrenas bättre.

Beskär på hösten Bästa beskärningstiden är på hösten när busken har tappat bladen. I nödfall går det att göra även på vårvintern, januari-februari, bara knopparna inte har hunnit börja svälla. Tänk dock på att vinbär ”vaknar” tidigt!
 
Ska ge den lite extra gödsel på våren. Jag har gödslat tidigare också men kanske för dåligt. Det blommar inte speciellt mycket och det som va blommor blev bär så det är ju pollinerat i alla fall.
Ska även testa att klippa ner den ordentligt.
 
För mycket gödsel, speciellt om det är kväverikt, kan gynna utvecklingen av grönska (blad & tillväxt) på bekostnad av blommor och bär.
 
Jag har aldrig gödslat mina svarta vinbärsbuskar. Däremot brukar jag ge dem extra vatten ngn gång/veckan när de börjar blomma.
 
Jag gödslar inte direkt våra heller, annat än ngn liter aska var el vartannat år. Å andra sidan behövs det inte heller eftersom vi har en näringsrik fukthållande lerjord. God skörd i år också, trots att de inte är beskurna på 5-10 år nu...

Om det som blommar pollineras och blir bär, men det är generellt lite blommor, så skulle det ju kunna vara som Räknenisse ovan skrev: för mycket kväve(-rik gödsel).
Möjligtvis också pga beskärningen, men eftersom unga kraftiga skott är mest produktiva så borde det inte vara det... heller.
Frost vid blommning, el ngt störande moment när blomanlagen sätts?
Helt enkelt en dålig sort, el dåligt exemplar?
För torrt el för vått?
De står inte skuggigt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.