Högskolepoäng korrelerar uppenbarligen inte alls med förståelsen för världen, för jag fattar ingenting. Sitter här med en fryspåse och försöker få in ett vedträ. Verkar sjukt opraktiskt.
Kan någon bekräfta att det borde stå kubikmeter i annonsen så jag slipper ligga vaken hela natten? :p
 
Med rätt storlek på vedträet man lägger in i 1,1 L-säcken kan man nog få det att matcha fast mått. Men om det bara går i en klabbe per säck förstår jag inte vad säcken är bra till.
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
Krilleman
Avemo skrev:
Med rätt storlek på vedträet man lägger in i 1,1 L-säcken kan man nog få det att matcha fast mått. Men om det bara går i en klabbe per säck förstår jag inte vad säcken är bra till.
Påse = Priset + 10% påslag såklart!
 
Det kanske inte skräpar ner lika mycket om vedträna är styckförpackade.
 
M
Zixten skrev:
Fast de små "bensinmackssäckarna på 30 - 60 L måste väl nästan räknas som "travat"
Jaaa, såklart. Tänkte inte på det.
 
MaxPax skrev:
Jobbigt att stapla i en säck, nä de flesta jag sett som säljer på säck "häller" ved ner i säcken och då måste det väl vara stjälpt mått?
Jag har själv jobbat med att packa "bensinmacksvedsäckar" i min ungdom.
Vi staplade veden i en aluminiumlåda, trädde över säcken, vände allt uppochned och drog upp lådan. Så nog var det staplat, vill jag påstå!
 
M
Redigerat av moderator:
MaxPax skrev:
När jag tänker "vedsäck" så tänker jag en med 1,5 kubik. Bensinmacksved tycker jag säljs i nätpåsar mest...
De vi packade var i jutesäckar.
 
Norrhyttan skrev:
Jag har själv jobbat med att packa "bensinmacksvedsäckar" i min ungdom.
Vi staplade veden i en aluminiumlåda, trädde över säcken, vände allt uppochned och drog upp lådan. Så nog var det staplat, vill jag påstå!
Att vända uppochned på lådan som veden ligger i, är inte det samma som att stjälpa ut den? Låt gå att den ligger ordnat i säcken så att den i praktiskt avseende är staplad, men definitionsmässigt är den ju ändå stjälpt ned i säcken.
 
Jag tycker nästan TS är skyldig vedleverantören en ursäkt..

Den lilla tvisten med att sälja ved är att man köper i fub och säljer stjälpt!
 
Avemo skrev:
Att vända uppochned på lådan som veden ligger i, är inte det samma som att stjälpa ut den? Låt gå att den ligger ordnat i säcken så att den i praktiskt avseende är staplad, men definitionsmässigt är den ju ändå stjälpt ned i säcken.
Tycker jag inte, eftersom veden ligger travad precis på samma sätt i säcken efter att man drar ur lådan.
Man häller alltså inte ned veden i säcken. Säcken passade dessutom väldigt tight på den tunnväggiga lådan.
 
Du glömde att det även är i topp man mäter ;)
 
Jag hakar på denna tråd. Men jag tänker inte hänga ut leverantören. Inte än i alla fall...

I mitt fall beställde jag två kubikmeter själpt i en storsäck som ställdes på min infart. Det skulle vara huggen 30cm ved.

1. Även jag fick hugga mer än hälften av vedträna 1-4 gånger får att få rimlig tjocklek på dem. Det får man väl leva med, de var huggna.

2. Längden varierade från 13-46 cm är det ok när den ska vara 30cm? Snittet var säkert 30. (Jag har inte kollat.)

3. När jag travat veden i en trave i min friggebod så var traven 1,8m * 1,8m. Dvs om veden är i snitt 30cm så blir det knappt en kubikmeter travat. I min värd så betyder det att säcken bara innehöll 1,5 kubik. Är det verkligen ok?

Exempelbilder före huggning:
P1000414.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P1000416.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Det låter inte OK. Förmodligen har du inte mätt upp storsäcken innan du tog ut veden? eller kan du det fortfarande?

Även längdvariationen är inte OK. Om man beställer 30 cm ved så har det en anledning (oftast sväljer spisen inte så mycket längre bitar). Seriösa vedleverantörer borde veta det.

Reklamera! Iom att du har redan klyvt begär pengar tillbaka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.