Hur fäster jag uttaget bäst? Schneider har ju påbyggnadsringar, kan det funka? Eller ska man bara köra superlim?

20150809_194633.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Är det där verkligen en takdosa?

Superlim är en otroligt dålig idé som du bör förkasta omedelbart.

Kan du ta en bild där man ser innandömet på dosan?
 
Fel kombination av dosa och uttag. Till det uttaget ska det vara en armaturdosa som gör att man kan använda kroken, den ska tåla i storleksordningen 15 kg. Sätt ett vanligt lamputtag utan krok istället.

Ser förresten inte dosan lite märklig ut? Trådarna verkar gå ut lösa.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
20150809_195732.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Snyggt, det missade jag. Mycket riktigt går trådarna ut lösa. Inte bra. Dosan ser ut som en apparatdosa dvs något som inte borde sitta där det sitter. Gör som snaggletooth sa, byt till ett vanligt lamputtag utan krok. Men du bör nog reda ut vart de där två trådarna tar vägen..... Kan det vara så att någon har kört LED-spottar i dessa dosor tidigare? Det skulle kunna förklara varför det sitter apparatdosor i taket.
 
Okej bra, då fixar jag utan krok men på vilket sätt löser det problemet? Hur kommer den att fästa?
 
tommib
Du saknar förstås ringen också. Då blir det genast svårare. Det var en väldigt konstig dosa du har. Du kan ju prova att köpa en billig apparatdosa från jula eller något och se om du kan få ringen att passa i den du har. Kolla om dosan är 70 eller 80 mm i diameter så vet du om du ska ha en kopplingsdosa eller apparatdosa.

Vad är det som har suttit där innan egentligen?

Den andra lösningen är det som Müssli föreslår, utanpåliggande lamputtag och dra en kort bit EKK eller liknande installationskabel från dosan. Sen sätter du ett doslock med "näsa" på din dosa.

Du borde dock fortfarande ta reda på varför trådarna går ut lösa från dosan....
 
Som en del andra säger, byt ut lamputtaget mot ett utan krok som du får skruva i gipstaket alt. i ev regel.

Tommie, av nyfikenhet, vad menar ni med att trådarna går ut lösa från dosan?
 
tommib
Titta på första bilden så ser du att ledarna går ut genom dosans vägg och sedan syns på andra sidan. De borde gå i ett rör.

...och det är inget e, thankyouverymuch....
 
  • Gilla
Danii KD
  • Laddar…
Det med den lösa FK:n bör utredas!
Det är något med det som inte stämmer.
Det är heller inte tillåtet att ha det på det viset!

ser ut som "någon" kapat alla stosar på dosan.
Kanske för att kunna montera dosan i efterhand.
De ser även ut att ha kapat djupet på dosan, därför saknas troligtvis ringen.

Är taket sänkt vid något tillfälle?
Det ser ut med tanke på färgvalet på FK:n att vara en installation från 60-talet, dosan ser dock nyare ut.
Är det bara en taklampa i rummet? eller är det flera? om det är flera finns det någon dold/igenspikad kopplingsdosa

Ligger FK:n löst i taket?
då är det bara att dra utanpåliggande el eller öppna taket och göra om och göra rätt.

Som tidigare skrivit.
Att limma upp lamputtaget är vansinne, hänger någon upp en tyngre lampa så kan den rasa ner!!!

FK utan rör är problemet som bör lösas först
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Egentligen ska jag inte ens hänga en lampa i den utan lampan sitter en bit bort. Lampan ska bara kopplas in i denna. Bara av nyfikenhet, jag tror jag förstår det som att när ni säger att kablarna går ut löst, menar ni då det lilla rör som brukar finnas i dosan är bortklippt? Gör det någon skillnad? Lampan funkar allt jag vill är att uttaget ska sitta snyggt upp på väggen. Huset är från 68.
 
"Kan själv" alt. "en polare som är elektriker" har monterat en kopplingsdosa i taket i stället för en takdosa när taket har sänkts eller gjorts om på något vis. Där har vi problemet. Det borde finnas någon regel där och då kan man testa köra med långa skruv som man drar lite snett åt sidorna.

//Patrik
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.