Jag ska lägga plannja modern takplåt på ett uterum och hade kvar mataki mb 380 underlagsduk sedan ett tidigare bygge. För att minska bygghöjden tänker jag lägga plåten direkt på papper, vilket är ok enligt plannja. Enligt anvisningar för duken ska den funka under planplåt, men ju mer jag läser på och funderar blir jag mer och mer nojig. Plannjas anvisningar säger att underlaget ska ha en ytvikt av minst 2200 g/kvm, medan mb380 bara väger 700 g/kvm.
Min fråga är hur mycket bättre de nyare underlagsdukarna är jämfört med traditionell takpapp. Bör jag göra om och lägga ytterligare ett lager papp, eller ska jag tro att det funkar med mb380?
 
Ingen som kan dela med sig av kunskap och erfarenhet?
Jag är mer och mer inne på att få lägga på ett nytt lager papp för att kunna sova lugnt. Frågan är bara vilken sort. Byggmax har Trebolit 221, som är en YAP2200 och kostar 300 per rulle. Mataki MB369 är bevisligen tåligare (YEP2500), men har sand i ytskiktet och kostar dubbelt så mycket.
Jag tänker att jag med två lager papp borde vara ganska säker, men eftersom skruvarna sitter i de smala profiltopparna på plåten blir det inte något tryck på pappen där skruven sitter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.