tommib
Hej!

Jag har lite funderingar kring vatteninstallation. I säker vatten står det att man inte får installera tappvattenrör eller värmerör i krypgrund. Det är ju tråkigt eftersom jag har en ypperlig krypgrund att installera just dessa i så att jag slipper ha dem uppe i huset. Anledningen som anges är frysrisk. Kan man hävda att en krypgrund som aldrig blir kallare än 12 grader är säker att installera i? Jag vet hur kallt det är eftersom jag har en avfuktare där nere som mäter temperatur kontinuerligt.

Nästa fråga gäller garage. Rimligen måste man få ha en vanlig blandare i garaget. Jag har i dagens läge en golvbrunn, vid denna vill jag montera en utslagstratt och en blandare. Går det enligt säker vatten eller blir det avvikelse? Garaget har betonggolv.
 
Krilleman
Det som kan hända om du inte följer säkervatten är att det inte blir försäkringsmässigt.

Men om du gör som du tänkt och vet om att krypgrunden är absolut frostfri. Kör på. Det finns många anläggningar i drift i krypgrunder som fungerar helt felfritt. Jag har själv installerat många genom årens lopp. Man fick göra det förr. Men efter flera frysningar så är det inte längre tillåtet enligt säkervatten.

Men du får trots allt göra det på eget ansvar. Det finns ingen lag om att du inte får göra det.
 
tommib
Tack för svaret!
Finns det något sätt att göra så att det blir ok för försäkringsbolaget? Installera frostvakt (som aldrig kommer gå)? Jag misstänker att min sambo kommer få skrämselhicka av ett sådant påstående nämligen. Alternativet är att behålla nuvarande dragning men då får vi rören i köket istället så att det blir mindre.

Huset står på berg så blir det en läcka där nere blir det swimmingpool men samtidigt är hela grunden betong så den borde inte ta allt för mycket skada.... Det är dessutom full ståhöjd i ca halva krypgrunden och som lägst ca 1 m, så planen är att i en inte allt för avlägsen framtid ordna med källare där nere....
 
Krilleman
Försäkringsmässigt = Följ säker vatten.

Med andra ord i huset på "varm sida".
 
tommib
Meh.... ok då. Får nog mörka just den biten för sambon då. För rören ska ner i krypgrunden. Det är ändå inget där nere som tar skada av lite vattenläckage, och den fryser ändå aldrig.

Tack för hjälpen!
 
Krilleman
KBK = Kör bara kör

Bara du är medveten om riskerna!
 
  • Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.