Vårt hus är i behov av att byta både fönster och fasad.

vi har gamla träfönster och träpanel och funderar på att byta till PVC-fönster och ny träpanel. Båda renoveringarna kräver tydligen bygglov och med tanke på att det då kommer dra ut på tiden och hinna bli höst funderar jag på att byta fönster nu och ta fasaden till våren så vi hinner med målning, etc i tid före höst/vinter.

Jag förmodar dock att det blir lite billigare att ta offert på båda sakerna samtidigt? Rör det sig om mycket pengar man kan spara på att göra det samtidigt? Två av fönstren (ett litet och ett normalstort) sitter bredvid varandra och kräver byggställning. Övriga cirka tio fönster och två balkongdörrar kan bytas utan detta.
 
S
Har du luftspalt bakom panelen idag? Ska du tilläggsisolera när du ändå har rivit fasaden? Det är 2 avgörande frågor då fönstrens placering beror på detta.
 
Ingen aning...

Större delen av fasaden är från byggnadsåret i början av 70-talet (delar tycks var bytt efterhand, men jag avser nog byta allt för att vara säker).

Brukar man behöva lägga till/byta något annat än plankorna vid dylika renoveringar?

Jag gissar att det är klokt att ta bort någon planka för att se hur det ser ut under?
 
S
start79 skrev:
Ingen aning...

Större delen av fasaden är från byggnadsåret i början av 70-talet (delar tycks var bytt efterhand, men jag avser nog byta allt för att vara säker).

Brukar man behöva lägga till/byta något annat än plankorna vid dylika renoveringar?

Jag gissar att det är klokt att ta bort någon planka för att se hur det ser ut under?
Är fasaden från 70talet är det stor sannolikhet byggt utan luftspalt, i ett "dåligt" isolerat hus, som ju 70tals husen i regel är, så är det inte så viktigt. Men man byter inte fasad utan att skapa luftspalt idag, det innebär att fasaden hamnar cirka 22-30 mm längre ut än tidigare.

Sen skulle jag definitivt kosta på tilläggsisolering när fasaden ändå är nerriven, sån täckande fasadskiva som bryter alla köldbryggor. Jag har ju ett 70tals hus själv och köldbryggorna är fruktansvärt tydliga.

Tilläggsisolerar du så hamnar fönstren ännu längre in i väggen om man inte flyttar med dom ut, våran stadsplanerare (eller vad nu titeln heter) hade invändningar mot att mina fönster inte längre gick i liv med fasaden...
 
Jag tycker att det ser ut som att fönstren redan sitter "inne" en bit? Kan det vara luftspalt med tilläggsisolering under? Det är byggt 1973 och jag förmodar att fasad är från då. Se bilderna nedan:

IMG_9674.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_9665.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_9664.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det dumt att bara byta plankorna? Alternativt byta plankorna och ordna luftspalt men skippa tilläggsisolering?
 
S
start79 skrev:
Jag tycker att det ser ut som att fönstren redan sitter "inne" en bit? Kan det vara luftspalt med tilläggsisolering under? Det är byggt 1973 och jag förmodar att fasad är från då. Se bilderna nedan:

[bild]
[bild]
[bild]

Är det dumt att bara byta plankorna? Alternativt byta plankorna och ordna luftspalt men skippa tilläggsisolering?
Svårt att se utan att bryta upp nånting om du inte kan se underifrån om du har en luftspalt, men det spelar egentligen inte så stor roll, luftspalten i sig bygger bara ut 2CM och flyttar inte isoleringen något så det är inget behov att flytta med fönstren förutom rent estetiskt.

Dumt att inte tilläggsisolera, tja.. jag hade ångrat mig om jag inte gjorde det, men jag kan inte påstå att det är direkt dumt, har man inte råd eller inte vill lägga pengar på tilläggsisolering så är det ju mycket bättre att iallalfall byta panelen och skapa luftspalt.

att göra luftspalten är löjligt enkelt, och materialkostnaden är försumbar.
 
Ponera att vi hoppar tilläggsisolering men gör luftspalt i och med panelbytet sen. Förlorar man då mycket pengar på att byta fönster först och panelen vid senare tillfälle?
 
"Mycket pengar" är subjektivt ;) Att byta båda samtidigt blir i vart fall billigare;
* Fönsterblecken sitter mer eller mindre monterade i båda. De är lätta att förstöra när man river panelen.
* En byggställning kan du använda för både fönster och panel

Utöver det praktiska så kan du troligen få ner både materialkostnader och arbetskostnader i ett större jobb. Jag gissar i vart fall att det är i storleksordningen av 10.000 SEK vi pratar om utan att egentligen veta mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.