Hej, vi har precis lagt klart ett altandäck med impregnerat virke, 28x120. Nu ska vi såga kanterna med mjuka linjer (lite böljande) och undrar vilken såg (och blad) ni rekommenderar? Viktigt, såklart, att den följer linjen snyggt och smidigt. Just detta jobb ska inte behöva ta så lång tid (det handlar om 5-6 meter) - i övrigt ska sågen kunna användas i vardagen till diverse, ännu en specificerade, projekt. Prisklass upp till cirka 1500 kronor.
Jag har läst vissa tester på internet men vill gärna ha mer "input".

Tack på förhand
Peter
 
Chaly
Jag sågade min altan med en Makita 5604R (ca 1000 kr) men jag hade inga böljande former utan bara raka snitt. Gick fint. Kanske en sticksåg passar bättre, exempelvis Bosch GST 90E?
 
Finns sticksågsblad som är optimerade för att såga kurvor, köpte själv en gst90 förra veckan på lindarn för 1100 spänn inklusive 25 blad, den hade ja kört med
 
Med mycket kurvor så är det nog en sticksåg som gäller. Om det går att komma åt att såga underifrån så kan resultatet bli bättre, med mindre flisor..
 
Har man inte möjlighet att såga underifrån finns det sticksågsblad med taggarna neråt.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Finns ju även splitterskydd så man kan köra med vanliga blad och få fina snitt på båda sidor.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Tack för era erfarenheter, det blir nog en GST 90E.
/Peter
 
Är man rädd för att det ska flisa sig brukar ju även ett lager tejp vara en hjälp i rätt riktning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.