Hej,

Jag söker vit "mediabänk" för att ha förstärkare(435 × 171 × 434 mm), blu-ray och XBOX360 i inkl ett par kontroller. Det är viktigt att förstärkare och blu-ray står öppet så att man kan styra dem utan att öppna en lucka eller låda. Färgen ska vara vit och bör ha lådor eller skåp där man kan ha någon film eller kontroller. TVn ska inte stå på bänken. Ett plus är om man kan sätta hjul på konstruktionen då jag ofta kopplar in och ur enheter som bytas eller liknande.

Det finns en hel uppsjö att välja på men egentligen behövs inget stort. Har sett att IKEA har en del att välja på, ex kan man Bygga ihop intressanta kreationer med Bestå serien men problemet är ofta att bänkarna har inte tillräckligt med djup för att få plats med förstärkare plus kablar. Idag har jag en Jysk Janus/AAKIRKEBY i vardagsrum 1(söker mediabänkt till vardagsrum 2) enligt följande :

1156007295.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den köptes för 1000 kr, idag kostar de 2000 kr. Genom att såga bort hela bakstycket i mitten så fick förstärkaren plats. Bänkten har fungerat förvånandsvärt bra trotts att den kommer från Jysk.

Tacksam för alla förslag.
 
tommib
Bestå, men såga ur bakstycket där förstärkaren ska stå. Enklare att koppla och bättre luftcirkulation får du på köpet. Tänk på att du inte bara kan strunta i att sätta i bakstycket,det står för en hel del stabilitet i konstruktionen. Om du skippar det rekommenderar jag att sätta ett krysstag bakom möbel. Jag har själv sågat ur en bit i mitten och det fungerar utmärkt med en Denon AVR-2312 reciever.

Tänk på att din XBOX blir väldigt varm om den står instängt, jag rekommenderar att du har även den stående öppet.
 
tommib skrev:
Bestå, men såga ur bakstycket där förstärkaren ska stå. Enklare att koppla och bättre luftcirkulation får du på köpet. Tänk på att du inte bara kan strunta i att sätta i bakstycket,det står för en hel del stabilitet i konstruktionen. Om du skippar det rekommenderar jag att sätta ett krysstag bakom möbel. Jag har själv sågat ur en bit i mitten och det fungerar utmärkt med en Denon AVR-2312 reciever.

Tänk på att din XBOX blir väldigt varm om den står instängt, jag rekommenderar att du har även den stående öppet.
Vad jag kan se så är Bestå 40 djup och det är egentligen på utsidan så på insidan är den säkert inte merän 38 cm djup. Din förstärkare är just 38 cm djup så genom att såga bort en bit av bakstycket så får du rimligt utrymme. Min är dock ca 5 cm längre så den behöver sticka ut 5 cm plus kablar vilket känns lite väl mycket?

Jo XBOXarna kan egentligen stå sidan om.

Köpte faktiskt en bestå formation till dotterns som skruvades ihop igår och jag får ju säga att kvalitén e verkligen ingen höjdare, istället för metall spännen så använder man plast för skruvarna!? Trotts att den var hårt åtdragen så svajade TV bänken när den var ihopmonterad, lösningen blev att limma allt vilket såklart löste problemet fint men ändå dåligt att behöva göra det. Sen är det såklart så att man får vad man betalar för, Bestå är ju ganska billigt.
 
Redigerat:
tommib
Det är rätt billigt ja och man får vad man betalar för, det är helt riktigt. :) Jag har dock inte upplevt något problem med svaj men mina sitter i och för sig fastskruvade i väggen. De har överlevt två flyttar så jag är nöjd.

Jag tittade bl.a. på just djup när jag köpte min Reciever så det var ett medvetet val att köpa något som passade i en Bestå.

Jag har kompletterat min möbel genom att montera lister mot väggen som den står mot, så i själva verket har jag 9cm extra kopplingsutrymme bakom möbeln. Om man inte ska flytta den är det ett utmärkt sätt, om än lite pyssligt. Listerna sitter med vinkeljärn i väggen, i Bestån skulle jag inte vilja försöka fästa något med skruv. Det kanske går att limma på något dock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.