Ska bygga ut huset här snart och ska öppna upp mellan det gamla huset och utbyggnaden. Det är ett fönster på 1m och ett fönsterparti med altandörr om totalt 3m som ska öppnas upp. Detta ska göras i gaveln på huset. (tegelhus ned trästomme från 1966). Detta borde väl gå att göra utan att behöva växla av? Tittar man på fönsterpartiet finns där någon form av stålbalk uppfälld vid teglet.
DSC_0266.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0265.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Typiskt ett sånt fall då man tar in en konstruktör som får titta på det, räkna och ta ansvar för då det då huset rasar :)
 
Den "stålbalken", håller troligen enbart teglet som är en skalmur. Risk att fönster och dörrparti tar upp trycket från väggsektionen och därför inte möjliga att ta bort utan att förstärka med någon sorts balk.
 
Jag tror att det ligger en I-balk över fönsterpartiet som lastar av , så att ta bort fönstren och dörr ska väl ej vara något problem för fönstren är väl inte bärande.
 
Förr i tiden användes ibland fönster i bärande funktion.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
M
Det syns på bilden att ett balkbyte eller annan åtgärd på fönstervalvet skett. Armeringsjärn är urplockade ur fogen och sannolikt ersatt med just det järn som syns på bild 2 innan återmontering av själva tegelvalvet.

I övrig anser jag du borde ta kontakt med en konstruktör.
 
Tack för alla svaren, hade för mig att jag läst någonstans att just gavelväggar inte är bärande, den bärande innerväggan går ju mitt mellan fönsterpartiet och fönstret. Ska försöka få hit en konstruktör för att kolla på det.
 
Du har väl en takstol över gavelväggen så väggen är bärande, vanligt att de därför monterade i en I- balk ovanför fönster som får ta krafterna upp ifrån, ser inte om du har reglar mellan fönstren som bär upp balken eller balken tar hela spännvidden.
 
M
Om inte annat så vilar i princip 90% av skalmuren i tegel på partiet mellan fönster och glasparti, om det inte är så att ditt hus konstruerats idealiskt för det som du vill göra och muren vilar på bjälklaget över glaspartiet, då skulle man kunna växla av med en rejäl järnbalk därifrån till höger om fönstret.
 
Skumpen skrev:
ser inte om du har reglar mellan fönstren som bär upp balken eller balken tar hela spännvidden.
Jag kan tänka mig att fönstren och altandörrens karmar bär, istället för reglar mellan dem.
Här är det läge att kalla in en konstruktör, så det inte trillar ned en halv gavel tegel!
 
M
Karmar som bär tegelvalv med en hel gavelspets över? Mnjaaa...
 
Inte att karmarna bär tegelvalvet, men väggen innanför.
Sen är det säkert fäst en L-balk med påsvetsade uppstickande plattjärn, som teglet vilar på!
 
Många bra tankar, och alla lutar åt konstruktören :) Har skickat iväg ett mail till en konstruktör nu.
Men det borde ju inte vara några jättekrafter med tanke på att fönsterna själva (inga reglar mellan karmarna) håller upp allt.
Tex en 56x220 på både insidan av regelstommen och utsidan av teglet och sen bulta in i befintlig vägg borde hålla upp allt?
 
Tänkte bara skriva hur det låg till för framtida bruk. Efter att ha öppnat upp och kollat så bär fönstret ingenting. Endast isolering och några spik som förbinder fönsterna med väggen ovanför.
 
  • Gilla
cavg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.