Bott i en villa som byggdes -65 i några år nu. Hunnit med lite.

* Nytt tak, dvs papp, pannor och hängrännor
* Målat om hela träfasaden. (Långsidor är i trä, kortsidor i tegel)
* Målat ytskikten i sovrummet
* Målat/tapetserat ytskikten i grabbens rum
* Tagit bort heltäckningsmatta i hallen i källaren och lagt klinker och sedan fixat ytskikten där
* Rivit ur ett rum i källaren som var fel. Isolering mot ytterväggar, trägolv direkt på plattan etc och lagt platonmatta på väggar och golv och fixat allt med luftning etc. Som det ska vara helt enkelt...

Känner lite att jag inte riktigt vet vart jag ska fortsätta nu. Huset är uppvärmt med luft/vatten. 2-plashus med markplan och källare. Ordentligt isolerad vind med korrekt luftning etc där uppe.
Har ett 30kvm stort uterum med vattenburen golvvärme. Ett kanalplasttak som börjar bli till åren och antagligen läcker värme sjukt mycket. Är 20mm tjockt. Har haft lite problem under våren med att det läckt in vatten på ett ställe i en skarv men har tätat och fixat nu så det ska vara tätt så det överlever vintern. Finns inte tid och ork att ta tag i det nu utan det ligger för nästa sommar.

Så taket på uterummet ligger väl som prio 1 nästa vår/sommar.

Mer som behövs göras är väl att byta de gamla gjutjärnsgolvbrunnarna. Fan ta den som renoverade pannrum, tvättstuga och dusch nere och la fin klinker etc och inte bytte dom då.
Dräneringen bör väl snart ses över. Bor tack och lov på ett berg.
Elen skulle jag vilja fixa. Montera in till/frånluft ventilation.
Uterummet som sagt. Sedan är väl badrummet i behöv av översyn. Skulle vilja ha ett nytt kök. Ja, listan kan göras lång. Vart f*n ska man börja? Vart hade ni dragit igång. Kan/vill inte blåsa hela villan utan ta en sak åt gången. Fast jag kanske skulle riva allt och ringa arga snickaren sedan? ;)
 
Jag skulle fixat med ventilationen först.
 
S
varför måste du byta brunnarna nu för? om ytskiktet är okej
 
Fick anmärkning på dom vid besiktningen när jag köpte huset. Är ju inte direkt godkänt med dom brunnarna idag.
Ventilationen har jag tänkt lite på. Har jobbat med det tidigare så jag kan göra det mesta själv och har ännu kontakter på att kunna få hjälp med injustering etc. Mest håltagningen ner i källaren och där nere som är det stora jobbet jag behöver ta in firma på. Skulle göra ett jättelyft för inomhusklimatet helt klart. Går säkert att få bidrag till en del också då det finns markradon här uppe. Finns en mätning i mitt hus ifrån förra ägaren och jag ligger precis under 200bq.
Samtidigt är det är väldigt tråkig sak att lägga pengar och tid på. Precis som taket. Samtidigt är det väl en bra investering. Precis som att dränera om. Tänk om man blev lika glad av det som av ett nytt kök... :)
 
Håller helt med om tråkig investering, men jag använder hjärnan istället för hjärtat......för det mesta ;)
 
Brunnsbytet känns för mig onödigt, antar att de fungerar?
 
Fungerar gör dom. Men samtidigt är jag petig och vill göra saker rätt. Förr eller senare kan dom ju rosta sönder och då rinner ju vattnet ut under plattan i huset. Och när märker man att det hänt?
I pannrummet har jag ju en brunn. Har tänkt att komplettera värmepumpen med en separat varmvattenberedare så att varmvattnet räcker till när om man vill tappat upp ett bad med varmt vatten. I vissa lägen har det inte riktigt räckt till. Och tänkte då att det kan vara bra att ta bort befintligt klinkergolv, byta brunnen och gjutjärnsröret så långt det går in under väggen. Lägga nytt klinkergolv i hela rummet innan jag ställer in en beredare. Vill ha enhetligt golv och då är det kanske bäst att fixa golv och brunnen innan beredaren kommer dit.
På den nivån håller jag på. Därav att jag försöker hitta den röda tråden och ta saker i rätt ordning. Blir lite sur när jag hittar saker som är fusk bakom det snygga ytskiktet. Hade mycket sådant i mitt gamla hus. Fast jag vet att många tar genvägar istället för att göra rätt ifrån början.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.