Vi håller på att lägga om takpappen på vårt fritidshus och funderar samtidigt på att bygga igen ventilationen för Separetten då denna idag leds ut på taket.
Anledningen till att vi vill ta bort denna är att det tidigare läckt in vatten denna väg.
Jag undrar vad ni har för erfarenheter med luktproblem om man leder ut ventilationen i väggen istället?
Tyvärr ligger toan på framsidan av fastigheten där vi även har veranda osv...
Vi har inte haft några bekymmer med lukt när ventilationen gått ut genom taket.
 
Har erfarenhet av ventilation dragen ut genom vägg. Ingen bra ide! Lukten "fastnar" gärna under takfot och språng. Täta nuvarande konstruktion istället för lyckat resultat.
 
Hmm... Jag kan tänka mig det nu när jag hör dig beskriva det... Tack!
 
I mina föräldrars sommarstuga hade de dragit ut ventilationen via väggen, ca 1,5 meter bort var sovrummsfönstret som oftast var öppet. Den ventilationen flyttades ganska snart upp på taket, mycket på grund av lukten som kom in i sovrummet.
 
Vi har dragit ur röret precis ovanför toaletten genom väggen. Inga luktproblem öht.
 
Ja, jo alltså att dra ut vent genom vägg är ju inga problem som så, men röret bör sluta en bit ovan takfot eller motsvarande för att kunna stiga. Jag fattade frågan inledningsvis som att bara dra ut vent genom väggen, så att säga. Ibland tänker man lite för snabbt!
 
Så fattade jag det också, men fattar frågan annorlunda nu. Men beroende på takfoten kan man väl använda vinklar på röret?
 
Jepp, man brukar sätta två "knän" så man går förbi och ovan takfot eller språng. Bara det inte samlad under taket så försvinner lukten av stekt prutt!
 
Nu är den gamla ventilationen borttagen och taket återställt .
Det fanns en möjlighet att dra ut ventilationen strax under takfot men jag har bestämt mig för att dra upp den via vind och sedan ut uppe vid nocken. :)
 
Vi har "två knän" och det fungerar okej luktmässigt faktiskt. Dock blåser regnhatten av ibland. Det är obra om det regnar in där...
 
Vi har numera ventilation i nocken och tre vinklar.
Inga problem med lukt och tyst och bra allt som allt.
 
Låter bra, kul att det fungerar för er!
Jag drog ut våran genom gavelväggen via ett långt rör uppe på den oinredda vinden, men rejält högt upp från marken, och ca 0,5 m under takfoten. Har fungerat helt felfritt och luktfritt under ett antal år - även om jag iofs. egentligen inte är å förtjust i Separett som princip, det börjar samlas rätt många tunnor i skogskanten nu...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.