Hej!

Ny här på forumet men ändå inte. Har läst lite trådar som gäst. Dock så är jag ny i denna bransch.

Till mitt dilemma då:

Min släkting har en sommarstuga vid en sjö och då jag varit där och fiskat t ex så har man sneglat på en udde tvärs över sjön och tänkt att det vore ett riktigt kanonställe att slå upp ett Attefall etc. Dock svårtillgängligt om man inte har båt.

Häromdagen så besökte jag den jag trodde var markägaren men den sidan sjön ägde han tyvärr inte. Sen sa han att hela den sidan var strandskyddsområde. Jag har då googlat lite och sett att bara att ansöka om dispens hos Länsstyrelsen kostar 3700 kr. Ett dyrt nej isåfall.

Hur skulle ni gå tillväga nu om det vore ni? Jag antar att jag först och främst kontaktar rätt markägare och tar reda på att han är villig att sälja där om jag får dispens sen söker dispens på bygglov på det stället?


Detta är fotat från sjön och med kvällsol. Det känns som att man inte gör så stor åverkan på växt och djurliv eftersom det är en berghälla och det ligger vindfäll där. Kanske ett plus om man söker dispens?
11221342_10154090317450968_2795370877559538656_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
1. Ganska svårt att tro att du får dispens på det stället, det beviljas nästan bara när det redan är ett exploaterat och därmed "förstört" läge.

2. Det går inte att bygga bara en Attefallare, det måste alltid finnas en huvudbyggnad först.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Dispens från strandskyddet får man inte för att man inte gör så stor åverkan på växtlivet. En viktig anledning till skyddet är att bevara allmänhetens rätt till stränderna (allemansrätten).

För att få dispens måste du kunna hävde ett eller flera av de sex särskilda skäl som föreskrivs (citerat från Naturvårdsverkets hemsida):

- Den aktuella platsen är belägen på redan ianspråktagen mark.

- Den aktuella platsen är avskuren från stranden av till exempel en järnväg eller större väg och saknar därför betydelse för allmänhetens friluftsliv.

- Anläggningar som måste ligga vid vattnet, det kan vara båthamnar, bryggor, pirar med mera. Sådana bör dock inte uppföras inom områden med stort rekreationsvärde eller om djur- och växtlivet påverkas på ett icke acceptabelt sätt. Samlokalisering bör eftersträvas.

- Det avser ett område som behövs för att utvidga en pågående verksamhet och utvidgningen kan inte ske utanför området.

- Det avser ett område som behöver tas i anspråk för att tillgodose ett angeläget allmänt intresse som inte kan ske utanför området.

- Det avser ett område som behöver tas i anspråk för att tillgodose ett annat mycket angeläget intresse.


Utifrån din beskrivning tänker jag att det blir nog svårt att argumentera för något av de där skälen.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
C
fredrik1234 skrev:
Utifrån din beskrivning tänker jag att det blir nog svårt att argumentera för något av de där skälen.
Ha ha, det skulle väl vara denna då:
- Det avser ett område som behöver tas i anspråk för att tillgodose ett annat mycket angeläget intresse.

Annars gillar jag inställningen - först kolla in det ultimata stället. Vem som äger marken, om det är till salu och om det går att bygga där är liksom lite sekundärt. (y)
 
b8q skrev:
1. Ganska svårt att tro att du får dispens på det stället, det beviljas nästan bara när det redan är ett exploaterat och därmed "förstört" läge.

2. Det går inte att bygga bara en Attefallare, det måste alltid finnas en huvudbyggnad först.
1. Gäller det även om det finns sommarstugor vid sjön fast på andra sidan?

2. Ja, då man kan lika gärna bygga något större.
 
cpalm skrev:
Ha ha, det skulle väl vara denna då:
- Det avser ett område som behöver tas i anspråk för att tillgodose ett annat mycket angeläget intresse.

Annars gillar jag inställningen - först kolla in det ultimata stället. Vem som äger marken, om det är till salu och om det går att bygga där är liksom lite sekundärt. (y)
Det stämmer ju. Det är ett mycket angeläget intresse :)

Bygga går väl överallt ;)
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Nordda skrev:
Bygga går väl överallt ;)
Ja, det är ju att behålla svartbygget som är utmaningen :)
 
panodil skrev:
Ja, det är ju att behålla svartbygget som är utmaningen :)
Nja, det var inte så jag menade. Jag visste ju inte att det var ett strandskyddsområde förrän jag träffade grannmarkägaren.
 
Se till att bli vald som kommunalråd, då löser det sig säkert-
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Nordda skrev:
Nja, det var inte så jag menade. Jag visste ju inte att det var ett strandskyddsområde förrän jag träffade grannmarkägaren.
I princip all mark vid vatten är strandskyddad 100 meter från strandkanten (och 100 meter ut i vattnet). På vissa ställen är det utökat till 300 meter. Grundregeln är att strandskyddet gäller, och så finns det undantag från detta på vissa platser.

Men ser du en fin enslig plats vid en sjö eller havet så kan du tyvärr räkna med att det inte går att få tillåtelse att bygga där.
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
fredrik1234 skrev:
I princip all mark vid vatten är strandskyddad 100 meter från strandkanten (och 100 meter ut i vattnet). På vissa ställen är det utökat till 300 meter. Grundregeln är att strandskyddet gäller, och så finns det undantag från detta på vissa platser.

Men ser du en fin enslig plats vid en sjö eller havet så kan du tyvärr räkna med att det inte går att få tillåtelse att bygga där.
Jag antar att idag så gäller väl dispensen nästan bara om man skall bygga granne bredvid en befintlig stugägare.

Det var bättre förr :D
 
Bygg en husbåt och förtöj den vid stenhällen.
 
andersmc skrev:
Bygg en husbåt och förtöj den vid stenhällen.
Vad smart. Sen är det bara brygga, terass mm kvar. :rolleyes:
 
Det generella strandskyddet är 100 meter från strandkanten både på land och i vattenområdet och inkluderar även undervattensmiljön.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.