Har en klippare Husqvarna LT 151 med Kohlermotor, som blivit väldigt svårstartad kall.
Sedan är den ok om man stannar under jobbets gång, prövat med startgas o då startade den omgående.
Maskinen är 6 år bara så lite till vill jag den ska gå.

Mvh.
 
Finns här ingen som har liknande problem?
 
Det verkar som choken inte fungerar som den ska. Kolla fjädrarna till förgasaren samt att chokespjället stänger när du ger full gas.
 
För allas vetskap vill jag bara tala om att, det var dags att byta luftfiltret. Trots jag blåst det med tryckluft, innifrån o ut som man ska, och det såg väldigt fint ut för ögat, så hjälpte inte det. Köpte nytt och startar direkt.
 
Jag avråder dig att blåsa rent pappersfiltret till Kohlern med tryckluft då risken är stor att du förstör filtrets fibrer när du blåser med tryckluft så filtret får större maskor så att säga och smuts kan slinka emellan.
 
  • Gilla
hobbex
  • Laddar…
Skönt att det löste sig!
Fast jag tycker att det låter lite konstigt att det bara skulle vara luftfiltret med de symptomen du beskrev, är du säker på att du inte rörde något annat när du bytte filtret?
 
Min erfarenhet från B&S är att ventilerna inte tätar (noll ventilspel) och då går de få igång utan luftfilter, så det kan ju vara liknande problem.

Protte
 
Kan tänkas att det är så också, men det jag gjort är att jag bytt ut luftfiltret. Förstår att blåsa med tryckluft inte är bra, men blåste med väldig försiktighet. Känns märkligt att detta hjälpte trots allt.
 
Ett igensatt luftfilter borde ge samma effekt som att ha choken i (man stryper luften) , den borde ha då varit lättstartad kall och sedan surat ner sig när den blev varm.
 
Exakt så jag tänker själv också. Men funkar gör den nu, hur eller hur.
 
arvid53 skrev:
Har en klippare Husqvarna LT 151 med Kohlermotor, som blivit väldigt svårstartad kall.
Sedan är den ok om man stannar under jobbets gång, prövat med startgas o då startade den omgående.
Maskinen är 6 år bara så lite till vill jag den ska gå.

Mvh.
Min var väldigt svårstartad och betedde sig sen som att den inte fick bränsle. Inget klart mönster. Den gick ett tag hostade och svajade sen dog den och gick inte att starta.
Jag hittade till slut en elkabel till förgasaren som hade lossnat och glappade. När jag skruvade till den startade motorn utan problem och gick renare än på länge.
 
Elkabel till förgasaren?
Låter spännande, vad hade den för funktion?
 
Låter som om det är någon form av jordkabel som har lossat och kanske är infäst vid förgasaren ?
 
Elkabeln kan styra någon ventil för bensinstopp.
 
Thomas_Blekinge skrev:
Elkabeln kan styra någon ventil för bensinstopp.
Ja, sorry. Det var nog till bränsleavstängningsventilen som sitter i anslutning till förgasaren. Rejält glapp var det. Nu går den som en klocka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.