Hej

Har varit inne på att köpa en sladddriven trimmer(stihl fse71), men hittar inte om de fortfarande e ett bra väl idag? Vad skulle ni rekommendera? Priset bör vara max 1500 kr.
 
Det är nog fortfarande bästa valet, jag har en 81:a men jag tror att 71:an räcker till det mesta.
Jag har en kompis som köpter en ryobi samtidigt som jag köpte min stihl och han är inte så nöjd med det valet.
 
Kantsax trodde jag hörde 80-talet till.......:)

Jag tycker att 71an är bra men får erkänna att jag börjar ruttna på sladden. Jag skulle vilja kantklippa varje gång jag klipper gräset men det böir inte av pga sladden.....
 
Peter2400 skrev:
Det är nog fortfarande bästa valet, jag har en 81:a men jag tror att 71:an räcker till det mesta.
Jag har en kompis som köpter en ryobi samtidigt som jag köpte min stihl och han är inte så nöjd med det valet.
Kostade Ryobin lika mycket som den Stihl du har? Annars känns det inte som en rättvis jämförelse? Var båda sladddrivna?

Det ser ut som du säger som att 71:an fortfarande är blad de bättre valen med sladd, såg att det fanns en 52:a som vägde hälften så mycket men är det också en helt annat konstruktion.
 
mg765 skrev:
Jag valde en kantsax med långt skaft istället för detta ändamålet. T.ex Gardena Accu ClassicCut.
Ja, jag har en kompis som lagt ner sin eltrimmer för en kantsax och säger att det fungerar bra men så trimmar han bara typ 2 gånge om året. Jag lär få göra det ganska mycket mer.
 
MathiasS skrev:
Kantsax trodde jag hörde 80-talet till.......:)

Jag tycker att 71an är bra men får erkänna att jag börjar ruttna på sladden. Jag skulle vilja kantklippa varje gång jag klipper gräset men det böir inte av pga sladden.....
Oj, annars tycker jag att just nu har lyft 71a: i en hel del trådar, så vad du säger är att jag bör sikta på batteridriven med 2 batterier och då lägga till en 1000 lapp?
 
Njae.

Jag tycker att 71an är en väldigt bra sladdtrimmer och skulle lätt köpa en ny sådan om det var en sladdtrimmer jag behövde.

Men, som nu tex, har precis klippt gräset och har kilometervis med kantsten i trädgården. Hade jag haft en batteritrimmer hade kanterna blivit fixade på en gång, bara tanken på att ta fram 25 sladd osv gör att det inte blir gjort.

71an käkar ju rätt mycket gräs och grön vegetation, batterimanicken behöver bara fixa enstaka strån.....frågan är vilken man köper.
 
Ok, nu började jag googla lite....

Alla dom vanliga märkena har ju motor som en stor klump där trimmerhuvudet ska sitta. Det blir som vanligt Stihl eller Husq som ser vettigt ut.

Men, om man tittar på Stihl, så verkar det som att för 2100kr får man bara själva maskinen, sedan ska man ha batteri och laddare utöver det?

http://www.carlsonerna.se/skogsprodukter/trimmer-rojsagar/-stihl/fsa-65-exkl-batteri-och-laddare


http://www.blocket.se/jonkoping/Grastrimmer_batteridriven_Stihl_FSA_65_PAKET_60545847.htm
 
Ja de verkar lite väl dyrt, börjar fundera på en bensin driven faktiskt, den har fördelarna av båda världar, ända nackdelen är bensin lukten som sätter sig i kläderna.
 
snowjim skrev:
Kostade Ryobin lika mycket som den Stihl du har? Annars känns det inte som en rättvis jämförelse? Var båda sladddrivna?

Det ser ut som du säger som att 71:an fortfarande är blad de bättre valen med sladd, såg att det fanns en 52:a som vägde hälften så mycket men är det också en helt annat konstruktion.
Nej, min stihl kostade 1700 och min kompis ryobi kostade 900:-.
Skilnaden i kvalitetskänsla är stor, motorn på ryobin låter som ett tröskverk medans stilens motor är i princip ljudlös. Ryobins trimmerhuvud flög iväg häromdagen, svårt att fylla på tråd är det också.

Jag är övertygad att jag fortfarande kan köra med min stihl om 15 år, ryobin är nog glad om den överlever hösten.
Så jag tycker inte den är värd halva stihlens pris.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
FSA 65 med standardladdare och AP115 batteri (vilket är det som stihl rek) kostar 4500kr.

Jag har sett att någon handlare säljer denna med AP80 batteriet för 3500kr.

Mycket pengar för att slippa en sladd......
 
Ja bensin är det bästa av två världar, ska nu dra igång min HQ 125 och meja ner lite halvmetersgräs.

protte
 
Men om man ska kanttrimma känns bensin lite fjantigt.
 
snowjim skrev:
Ja de verkar lite väl dyrt, börjar fundera på en bensin driven faktiskt, den har fördelarna av båda världar, ända nackdelen är bensin lukten som sätter sig i kläderna.
Kör Stihls minsta bensinare, FS38. Kostade drygt 1700 kr i våras. Kör på alkylatbensin och upplever inga problem med bensinlukt. Rekommenderar maskinen för just kantrimmning.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.