Jag behövde ett arbetsbord i vår bod på landet. Bänken är byggd i planhyvlad furu av två olika dimensioner.
2"x4" för stommen och 2"x8" för bordsskivan.
Bordet är 78x140cm och 80cm högt.
De tvärgående reglarna som stödjer bordsskivan är fastskruvade med vagnsbult M8.

Det som återstår är en hyllskiva samt någon typ av skruvstäd i högerkant.
Eventuellt ska jag montera justerbara fötter.

Bordet tillvänster byggde jag till barnen :)

/Niclas


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ante Löwendahl och 9 till
  • Laddar…
Snyggt
 
  • Gilla
nforslund
  • Laddar…
Härligt stabilt bord, fint att tänka på barnen också - har ofta dottern med mig i verkstan men hon har hitills nöjt sig med att sopa. ;)
 
Mycket snyggt!
Vad har du använt för dimensioner till det mindre bordet? Tycker det är svårt att få små saker att se proportionerliga ut. Framförallt om de dessutom ska vara något så när stadiga.
Funderat på om jag också skulle ordna ett arbetsbord till familjens yngre medlemmar.
 
Tack!
Det lilla bordet är byggt av planhyvlad furu 45x45. Det bordet byggde jag utan att jag gjort en ritning före. Både jag och barnen är nöjda.
Höjden på bordet bestämdes genom att hålla bordsskivan framför äldsta barnet och bygga efter det.

Mitt arbetsbord är först ritat i sketchup. Perfekt för att planera den här typen av byggen.
Jag har även ett växthus och pallbockar på gång i konstruktionsfasen.
 
pyro skrev:
Mycket snyggt!
Vad har du använt för dimensioner till det mindre bordet? Tycker det är svårt att få små saker att se proportionerliga ut. Framförallt om de dessutom ska vara något så när stadiga.
Funderat på om jag också skulle ordna ett arbetsbord till familjens yngre medlemmar.
Klart du ska!
 
Daniel_N skrev:
Klart du ska!
Sant. Funderingarna rörde nog snarare hur och när än om. :)
 
Försöker du påstå att man inte måste göra allting själv? Hur ska då barnen hinna bli tonåringar innan deras grejor är klara? ;-)
 
pyro skrev:
Försöker du påstå att man inte måste göra allting själv? Hur ska då barnen hinna bli tonåringar innan deras grejor är klara? ;-)
Du kan nog få in en eller annan renoveringstimme på den där med;)
 
  • Gilla
pyro
  • Laddar…
Fast barnens bänk tog nog inte mer än en timme att snickra ihop. Det är nog snabbare än att åka och hämta en blocket-bänk :)
 
nforslund skrev:
Fast barnens bänk tog nog inte mer än en timme att snickra ihop. Det är nog snabbare än att åka och hämta en blocket-bänk :)
Låter bra. Ska nog testa den metoden då. :)
 
Snyggt. Hur fäste du vagnsbultarna i ändträet på de tvärsgående reglarna?
 
Snyggt! Roligt att bygga en riktig bänk! Började med en arbetsbänk/förvaringsbänk i garaget förra veckan. Lite små fix kvar innan den e klar. Vart 2 stora lådor under, vart lite för stora 😂. 99x50x16. Men expansionsbeslagen klarar 40kg,
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nforslund
  • Laddar…
andreaskristensson skrev:
Snyggt. Hur fäste du vagnsbultarna i ändträet på de tvärsgående reglarna?
Jag gjorde som Ikea gör. Fick även idéen från den här sidan,
https://mytinysteps.wordpress.com/2009/03/19/105/#more-105

Här är en bild,
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Motiveringen att inte limma är att jag då relativt enkelt kan demontera bänken om den ska flyttas.
 
Redigerat:
  • Gilla
andreaskristensson
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.