Hej!

Jag har ritat upp ett hus i google sketchup och önskar synpunkter på planlösningen. Som det ser ut nu är köket placerat i mitten. Se bild 1. Frågan är om jag borde byta plats på köket och matplatsen, så att det blir enligt bild 2. Vad tror ni? Har ni andra tips eller kommentarer tas dom gärna emot!

Dd79a.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 2:
M7Fgm.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lägger in en bättre bild!

Hoppas ni kan ge lite feedback.

Det vi har haft i baktanken är:
*separat allrum/barndel från vårt sovrum
*öppen planlösning
*uteplats mot syd/väst
*fyrkantig låda (billigare att bygga=

vad tycker ni?

Jag lägger in en bättre bild här:
AOuAy.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle hellre ha enligt bild 2, med köket närmare "barnrumsdelen". Om barnen fortfarande är små kan man ju själv vilja sova nära, vilket kanske kan vara bra att ha i åtanke.

Ska "genomfartsrummet" till garaget användas till nåt? Just nu ser det ut som mycket död yta som kunde nyttjas bättre.
 
Krikkan skrev:
Jag skulle hellre ha enligt bild 2, med köket närmare "barnrumsdelen". Om barnen fortfarande är små kan man ju själv vilja sova nära, vilket kanske kan vara bra att ha i åtanke.

Ska "genomfartsrummet" till garaget användas till nåt? Just nu ser det ut som mycket död yta som kunde nyttjas bättre.

Tack för dina synpunkter!

Genomgången är tvättstuga.

Själv har jag lite svårt med alt 2 då det känns som att köket mer blir ett genomgångskök. Vi har lite svårt att få till barndelen så att den passar mot resten av huset, hade hellre haft ingången från vardagsrummet exempelvis men då blir det svårt att behålla den rektangulära formen på huset som vi vill ha för att spara lite pengar.
 
Hej
Jag gillar er kökslösning med burspråket jättemycket. Jag har varit i ett sånt hus och det blir verkligen bra så det tycker jag att ni ska köra på. Jag tror snarare att det är nåt knas med sovrumsdelarna som gör att det inte riktigt går ihop. Exempelvis stör det min fyrkantiga hjärna cäldigt mycket att väggen mellan sov och tvätt och väggen mellan bad och matrum inte linjerar.
Mitt tips går bli att ni plöjer igenom en massa planlösningar tills ni hittar en med rätt rumsplacering och sen ritar om köket.
Så hade jag gjort i alla fall...
 
weyk skrev:
Hej
Jag gillar er kökslösning med burspråket jättemycket. Jag har varit i ett sånt hus och det blir verkligen bra så det tycker jag att ni ska köra på. Jag tror snarare att det är nåt knas med sovrumsdelarna som gör att det inte riktigt går ihop. Exempelvis stör det min fyrkantiga hjärna cäldigt mycket att väggen mellan sov och tvätt och väggen mellan bad och matrum inte linjerar.
Mitt tips går bli att ni plöjer igenom en massa planlösningar tills ni hittar en med rätt rumsplacering och sen ritar om köket.
Så hade jag gjort i alla fall...
Tack för ditt svar! Och du har helt rätt, det där blev inte bra alls!

Nu har vi möblerat om och såhär är resultatet:
Som sagt så är ingången mot väst/syd-väst som du kan se i första inlägget. Nu känns det betydligt luftigare och inte alls sådär "huset" i huset som första alternativet.

Tanken har hela tiden varit att kunna ha en separat barndel, samt utgång mot trädgården i söder. Vad tycks?
opd8r.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hallen känns lite för stor med döda ytor,måste huskroppen vara så långsmal? Och sista frågan, har ni låtit eller planerat att låta en arkitekt säga sitt?
 
Jonatan79 skrev:
Hallen känns lite för stor med döda ytor,måste huskroppen vara så långsmal? Och sista frågan, har ni låtit eller planerat att låta en arkitekt säga sitt?
Hej!

Japp hallen är stor och det är tänkt att bli rätt så mycket förvaringsutrymme där, även genomgången mot garaget kommer bli tvättstuga/förvaringsutrymme.

Tomten är väldigt långsmal så därför har vi valt den här typen utav lösning. Sen vill vi gärna kunna använda samma takstolar hela vägen för att spara pengar, det blir varken konstiga vinklar eller takkupor som sticker iväg i pris.

Och japp vi har haft en arkitekt som sagt sitt, dock en bekant men väl en arkitekt :) Men vi kommer låta några fler kika på huset förstås, bland annat därför jag försöker få feedback här.

Prio har varit att kunna ge barnen en egen del i huset, skiljt från vuxendelen, samt att kunna använda tomten och bygga enkelt.

LQ7j7.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Slängde in lite mer förvaring i hallen, roterade om i sovrummet och satte in en klädkammare. Nu har jag även vänt på eldstaden samt möblerat om i barnrummen.

Vad tycks?? :)

oh5D4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gjorde rummen djupare och byggde in förvaring, roterade badrum och tvättstuga igen och gjorde förändringar borta vid stora sovrummet :)

Vad tycks? :)

JO4Z8.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu när jag ser alla måtten så öppnade sig ganska många frågetecken och saker att tycka till om måste jag erkänna.

Det jag känns mest är att rummen känns rätt så oproportionerliga, stora sovrummet är på snudden till 20m² medan barnrummen är styvt 9m² och dessutom rätt så långsmala. Kontoret känner jag är påtok för smalt, 1.8m känns verkligen i smalaste laget och i o med att rummet är ca 4m långt så kommer det dessvärre kännas som en lång korridor och extremt trångt så fort du börjar möblera där.

Så om vi börjar med kontoret. Där har jag 2 lösningar. Antingen så tar du bort garderobsraden i stora sovrummet (du har ju ändå en klk där) och breddar kontoret på hela den ytan mot sovrummet och får en bredd på 2.4 som känns vettigare, eller så struntar du i det indragna vid matplatsen (trots att jag faktiskt gillar det skarpt) och lägger kontoret där.

Om du hade valt att ta bort det indragna och flytta kontoret så skulle jag föreslå att dra flytta vardagsrummet åt höger och ge varje rum vid barndelen en halvmeter till, då blir de rummen bredare och känns betydligt mycket luftigare.
Det är nog den enda lösningen jag kan komma på gällande sovrummen i barndelen faktiskt, för att få de större. Men jag tycker nog att de rummen bör vara lite bredare för att slippa en känsla av långsmalt.
 
Jarlsgård skrev:
Nu när jag ser alla måtten så öppnade sig ganska många frågetecken och saker att tycka till om måste jag erkänna.

Det jag känns mest är att rummen känns rätt så oproportionerliga, stora sovrummet är på snudden till 20m² medan barnrummen är styvt 9m² och dessutom rätt så långsmala. Kontoret känner jag är påtok för smalt, 1.8m känns verkligen i smalaste laget och i o med att rummet är ca 4m långt så kommer det dessvärre kännas som en lång korridor och extremt trångt så fort du börjar möblera där.

Så om vi börjar med kontoret. Där har jag 2 lösningar. Antingen så tar du bort garderobsraden i stora sovrummet (du har ju ändå en klk där) och breddar kontoret på hela den ytan mot sovrummet och får en bredd på 2.4 som känns vettigare, eller så struntar du i det indragna vid matplatsen (trots att jag faktiskt gillar det skarpt) och lägger kontoret där.

Om du hade valt att ta bort det indragna och flytta kontoret så skulle jag föreslå att dra flytta vardagsrummet åt höger och ge varje rum vid barndelen en halvmeter till, då blir de rummen bredare och känns betydligt mycket luftigare.
Det är nog den enda lösningen jag kan komma på gällande sovrummen i barndelen faktiskt, för att få de större. Men jag tycker nog att de rummen bör vara lite bredare för att slippa en känsla av långsmalt.
Hej!
Stort tack för dina tips och synpunkter!

Det finns helt klart lite yta att ta av i stora sovrummet och samtidigt ha kvar garderoberna, även ett par decimeter gör nog ganska bra skillnad på kontoret. Sen är vi inte riktigt på det klara med hur vi ska rotera runt klädkammare, toa och sovrummet i den änden av huset.

I barnrummen blir det lite värre, för om jag breddar ut mot vardagsrummet kommer vardagsrummet inte längre hamna i lod med köket, så då måste barnrummen i så fall breddas ut mot garaget, vilket helt klart går att överväga. Men om jag jämför med andra barnrum hos olika tillverkare, bland annat från orginalritningen så har vi behållit alla mått, och nu har vi tom gjort barnrummen större eftersom vi byggt in två garderober på djupet, från vad som tidigare var en garderob i ena hörnet.
 
Nu har det hänt lite mer grejor!
Flyttat om och ändrat och gjort justeringar, och nu börjar det verkligen lika något!

LAb2W.jpg
 
Bara funderingar ang
barnens allrum - är det verkligen ett rum som man har mycket nytta av idag? Skulle inte köket vara husets hjärta där alla samlas och umgås med varandra?
Skulle ett allrumsfritt hus vara ok om man gör barnens sovrum så stora så det finns plats för egen tv och liten soffhörna med plats för kompisar ? Eller ge barnen var sitt duschrum i stället för allrum?
gaia
 
Nu är min son ioförsig bara tre så jag har ingen riktig erfarenhet av allrummen för barn. MEN om jag skulle bygga nytt eller fick ändra en sak i mitt befintliga hus skulle det vara att få till ett allrum för barnen. Mamma och pappa ser på tråkiga program och barnen vill se nåt annat tillsammans inte jätteroligt att trycka in sig på ett rum på typ 10 kvadrat m med en 32 tum eller nåt på väggen. Nä ett allrum med en rejäl tv på väggen till barnen. Men smaken är som baken(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.