Hallå.
Håller på och uppför ett garage på runt 60m2.
Har inga krav i bygglovet på brandklassningar, undrar då vad minsta krav är enligt boverket?
Garaget ligger 7m från bostadshuset, där det sitter en dörr som har klassning ie30.

Har yttervägg med 145mm regel+liggande 45mm på insidan, spontad panel 22mm.


Hur bör jag slutför insidan, glas eller stenull?(tot 190mm tjockt)
Dubbelgips i tak och vägg mot bostadshus eller räcker det med osb+gips i vägg och tak som jag tänkt ha överallt i övrigt?

Kommer utföras lite svetssning och dylikt så vad bör jag ha för att ha brandkraven på rätt sida, samt sova gott om natten:)
 
Med ditt avstånd på 7m, med EI30-klassning i övrigt klarar du utan begränsningar av oklassad fönsterarea, vanliga fönster duger. (se BBR 5:611 http://www.boverket.se/contentasset...br-bfs-2011-6-tom-bfs-2015-3-konsoliderad.pdf).

EI-30 är för övrigt ganska enkelt att uppnå och enkelsidig 2xgips + minst 95mm regel (egentligen utan isoleringen, men sten eller glasull, vilket som) klarar kraven. Antar att vi egentligen pratar om REI30 (bärande vägg som ska vara brandklassad) och då blir kraven lite annorlunda, se här t.ex. http://ehandbok.gyproc.se/gyproc/gyprochandbok/?Page=150

eller http://www.isover.se/konstruktionslösningar/brandklassade+konstruktioner/30+minuters+brandmotstånd
 
har lite samma problem så jag hoppas att det inte gör något att jag lånar tråden...
När måste man ha yttervägg som är klassad Rei30? Om man kollar isovers instruktion ovan så klarar ytterväggen med 170mm-regel 12kN, men ytterväggen med 120mm-regel klarar 13kN... Tänker jag helt fel här? Känns som att den tåligaste väggen borde vara 170mm, eller?
Jag utgår från att kN är trycket uppifrån så, ett garage, vad kan man förvänta sig för tryck/vikt på yttervägg?
 
När du kommer närmare än 8 meter mellan byggnaderna börjar kraven på brandklassning.

Ja det stämmer att en 170mm träregelvägg tar högre laster än en 120mm. Dock är det lite otydligt på deras hemsida, men det är en lättregel som är 170mm i deras exempel.
 
Varianterna som tas upp för rei30 hos isoleringsföretagen, samt gips verkar väldigt inkörda på att man ska ha gips på båda sidor om reglarna.

Finns ingen lathund vad regeltjocklek, isoleringstjocklek, samt varje lager träskiva eller gipsskiva ger?



Huset är enbart 2 fönster med max 2m2 yta som ligger paralellt med garaget. Garaget har inga fönster på den sidan.

Huset är uppbyggt utifrån i ordning 22mm spontad panel, luftspalt(28*70) utegips 9mm, 170mm regel+isol, 45mm regel+isol, 45mm regel+isol, plast, installationsutrymme(28*70), gips.

Räcker detta för Rei 30?


Garaget utifrån och in 22mm spontad panel, luftspalt (28*70), vindpapp, 145mm regel+isol, 45mm regel+isol, plast, installationsskikt(28*70) sen är frågan: osb+gips eller behövs det mera för att uppnå rei30?
 
jäklar vilken skillnad på glas och stenull!
Men detta gäller ju endast för EI-delen, finns det någon enkel manual för R?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.