När det gäller ombyggnad tycker jag att det är väldigt bra att anlita en arkitekt och om man inte tror själv att man klarar det.

Som du sa efter att se ritningen skulle du kunna rita den själv.
Har man lite fantasi, så går det ;D

Första huset vi ritade var från en befintlig ritning som vi gjorde om. Vi gjorde t o m en modell av huset. Vi kommer inte att bygga det. Men det var en jätte bra träning när vi gjorde det huset vi kommer att bygga från scratch.
 
Vi fick lite tips av några släktingar och har sedan ritat upp huset i EXCEL, trot eller ej men där finns många funktioner för att rita. Därefter har vår "riktiga" arkitekt börjat renrita och även påbörjat konstruktionsritningar. Själva arkitektjobbet kostar max 10 000 och för konstruktionsritningen skall han ha maximalt 15 000. I det ingick även ett besök på tomten.

Vi kommer även konsultera Byggtjänst i Stockholm där man kan per halvtimme köpa rådgivning kring kök, rumsplanering, mm. Det återstår att testa kommande vecka.

Sen får jag väl erkänna att vi lagt enormt mycket egen tid på funderingar på hur huset skall se ut. Just fönster är en never ending story. Huset är cirka 200 kvm i två plan, funkisstil med bandfalsat plåttak, vit putsad så kallad hjärtvägg genom hela huset och sedan två inbördes förskjutna huskroppar i lärkträ på varsin sida om hjärtväggen. Hängde ni med där? ;D

Mvh Ingo
 
Inte hellt men det låter häftigt ;D
 
Det blir nog bra....men plåttak?
Utdrag från Riksantikvarieämbetets skrift om vård av plåttak:
"Regelbunden ommålning med ganska täta intervall skyddar taket och lönar sig på sikt. Enklast är det om man målar om vart 4:e-5:e år. Då behöver man oftast bara borsta, tvätta och måla en gång. Man bör måla om minst vart 8:e-10:e år."

Vem vill kliva i det underhållet?
Överhuvudtaget är ett tips att inte falla för trender. Just nu är ju den typen av hus som Ingo beskriver glödheta. Min kompis med signaturen Yo är intresserad av ungefär samma typ av hus och börjar nästan dregla när han hör buzzwords som "pulpettak" och "förskjutna huskroppar i funkisstil". Tidningarna med "Residence" i spetsen talar lyriskt om dessa typer av hus.

Ett tag till.

Sen kommer ny-funkishusen att vara lika ute som axelvaddar och rosa cowboyboots i mocka. "Strikt", "elegant", "stramt" och "avskalat" kommer inom kort att bytas ut mot "enkelt", "fattigt", "kalt" och "naket".

Ett hus kan eller ska inte byggas på samma trendmässiga grunder som kläder, även om designmaffian försöker få oss att åtminstone byta kök och badrum en gång om året.

Jag vill inte racka ner på er som vill bygga eller har byggt i den här stilen. Bara försöka stämma till eftertanke och långsiktighet. Huvudsaken är ju att man trivs med huset under en egentligen sanslöst lång tid - om man inte bygger för spekulation förstås.
Mångfald är viktigt, och jag tycker att villaområden med blandad arkitektur är finare än projektområden med rad efter rad med likadana hus....så det är ju inte dit jag vill komma.
Jag tror jag bara vill uppmana till en försiktighet i svängarna. Bygga hus är en långsiktig historia.

http://www.raa.se/tradobygg/pdf/plattak.pdf

Just my two cents
 
KarlXII skrev:
"Strikt", "elegant", "stramt" och "avskalat" kommer inom kort att bytas ut mot "enkelt", "fattigt", "kalt" och "naket".
Hade jag råd skulle jag har valt shiffer tak till vårt hus i riktigt Amerikansk stil, det blev svarta takpannor.

Ang stil till huset, tycker jag att det är roligt att man väljer så olika arkitektoniska stilar.

Funkis hus kan bli väldigt vackra, fast det är svårt att lyckas, skulle jag påstå. Utan att vänta på att trenden passerar, kan bli kallt och naket istället.


 
Kalle dussin snackar om ett ständigt underhåll av plåttak. Jag tycker man får lov att vara lite mer nyanserad än så.

Det finns en hel del olika typer av plåttak och materialval (koppar, förzinkat, aluminium, rostfritt, bly mfl) och jag tycker alla som är det minsta intresserade av plåttak i någon form ska kolla in följande websida.

http://www.teokonsult.se/plat/
 
Jag bygger inget funkisinspirerat hus men hus nr 2 :) i framtiden någon gång skulle jag vilja ha som Karlsonhus startsida
www.karlsonhus.com
så trenden får inte vända fööör snabbt!
 
Det är inte jag som snackar om ett ständigt underhåll av plåttak - det är ett citat från Riksantikvarieämbetet.

De är kanske inte sveriges orakel på plåttak, men någon sanning tycker man väl de ska förmedla som myndighet.

Å andra sidan har jag väl aldrig sett ett målat rostfritt tak. Och rostfritt har finfin livslängd.


 
Till Pelle, vad fick du betala per kvm? Jag har hört priser på cirka 500 SEK. Mvh Ingo :D
 
Pelle skrev:
Ni har inte funderat på shingel?
Det är kan ju beskivas som  "fattigmans-skiffer" och ser inte alls tokigt ut på rätt hus.
På vårt förra hus håll det i nästan 30 år med någon reparation.
Tyvärr... vi har redan beställt huset och kan inte ändra nu :-/ hade jag vetat tidigare hade jag undersökt möjligheten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.