Conan skrev:
Nu är jag klar och jag har ritat huset helt själv! En fantastisk känsla måste jag erkänna!

Jag laddade ner ett program från Punch Software, Punch Home Design Architectual Series 4000 för 250 USD och ritade upp allting där. Ett fantastiskt hjälpmedel eftersom man enkelt kan göra små ändringar utan att behöva sätta sprätt på konsultpengar. Jag har nog ett femtiotal alternativa planlösningar och exteriörer nu i datorn. Men jisses vad timmar jag lagt ner. Har nog inte sovit mer än 4 timmar per natt sedan mitten på januari och är nu helt slut. Men oerhört belåten!

Nåväl, nu har vi en planlösning som definitivt är vår egen och som passar våra behov på pricken. Vad som återstår är att lägga den sista touchen på exteriören och då tar jag in en arkitekt och efter det får en konstruktör fixa konstruktionsritningar.

Vi gjorde precis samma sak, ritade själva med Punch och "milimeterpapper, skallinjal och penna". Det tog ett par månader tills vi var nöjda. Sen hoppade vi över arkitekten och lämnade våra ritningar till husföretaget som skulle leverera huspaketet. Deras arkitekter ritade om (kopierade) vår ritning och skickade tillbaka till oss för godkännande.
Det tog minst 10 vändor. Vi kom på (mest på övervåningen) att det var inte så bra planerat. Med några förslag från deras arkitekter, kom vi till slut fram till den ritning vi skulle lämna för bygglovsansökan. Detta kostade inget extra, det ingick i huspriset.
Jag förstår inte varför man MÅSTE anlita (betala) till en extern arkitekt, när man kan använda sig av de arkitekter från husleverantören utan kostnad.
 
Nja, bygger man lösvirke så är man nog så illa tvungen...
 
Tja, Gerth Wingård tar väl 1.5 MKR för att rita ett hus?

;D ;D ;D
 
Gud vad enkelt Sweli fick det att låta (vars hus jag fullkomligt avgudar för övrigt!!!). För oss obegåvade människor med knepiga tomter är det inte helt enkelt att rita själva. Tro mig, vi har försökt jä...:-X länge.

Jag tycker det känns lite läskigt att anlita arkitekt, rädd att hamna i samma sits som Conan. Jag vet roligare saker att lägga pengar på just nu! Vore skönt att bara kunna vända sig till ett husföretag och säga varsågoda.

Problemet är dock, hur vet du vilket husföretag du skall välja, när du inte ens vet hur huset kommer att se ut. Omöjligt att jämföra priser, omöjligt att få klara besked om leveransbeskrivning och om man som jag inte är en hejare på byggprocessen kan jag inte direkt förlita mig på den jämförelsen heller (vilket, om jag förstått det rätt, också blir till stor del beroende på huset.) Dessutom har jag en känsla av att husföretagens priser inte är de bästa heller... :-/

Dessutom är väl inte husföretagens arkitekter gratis de heller om du väljer att i slutändan bygga med ett annat företag? Dvs. riskerar man ändå inte att hamna i samma sits om man blir missnöjd... ???
 
Kolla litet referenser? Prata med andra som anlitat?
 
Halloj igen!

Skrev vissst att jag var färdig för någon månad sen! *fniss*

Det huset har jag ändrat på en del men framförallt har jag även ritat ett helt nytt hus som numera går under arbetsnamnet "Drömhuset".

Vad det gäller arkitekter så skall man inte dra en hel arbetskår till stupstocken bara för att man inte lyckats med en. Jag har en arkitekt nu och vårt samarbete funkar perfekt. Jag skissar och sedan kollar jag med henne vad hon tycker. När jag väl är färdig så lämnar jag mina skisser till henne för att hon skall kunna hjälpa mig med bygglov. På detta sätt utnyttjar jag hennes kompetens till max och behöver inte betala för tid för att det skall ritas in ändringar. Och tro mig. Jisses vad jag har ändrat. Småjusteringar där, en liten ändringar här. Bara att flytta en vägg några cm för att man skall få en bärande konstruktion eller ändra lite för att optimera avlopp och rördragning. Jag har full förståelse för att arkitekter kan dra iväg. Men jag är fortfarande riktigt förbannad på mig själv att jag inte klippte banden med den första direkt. 18000 spänn! Jag kan bara inte smälta det...

// Conan

PS. För nyfikna så finns här en länk till mitt nya hus om .DS http://www.fotogalleriet.se/alb_list_id3949_order0.html
 
Hej Conan.

Hur stort är ditt hus du ritar på? Det ser fint ut på bilderna. vad ska du bygga i för material och vilka kostnader räknar du med totalt.

lycka till

caecilia
 
168 m2 totalt. Jag försöker hitta en byggare som kan bygga det för 14-15000 m2, grunden och köket oräknat. Tutti kompletti landar det nog på en 18-19000 m2.

Min plan är att bygga det i lättbetongelement men om det inte rymms inom kalkylen får jag leta andra alternativ, Jag har lämnat iväg mina ritningar till typhusföretag också samt ett företag som bygger med ICF (incapsulated concrete form) dvs, sandwichkonstruktion med ihåliga cellplastblock som man bygger ihop som ett giganiskt lego och sedan gjuter emellan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.