svartöra skrev:
Det är nog ingen fara om den inte har börjat knapra på trädelar i huset. Golv och väggar är ju tydligen betong här. Hur är det med taket i rummet, är det träbjälklag eller betong det också?
Taket är målat spontat virke som sitter direkt på bjälklaget, med kutterspån ovanför. Det finns ingen påväxt högre upp än ungefär 40cm på väggen. Har dragit igång en luftavfuktare där nere nu, hoppas det gör effekt åt rätt håll.
 
S
Fredrik Enarsson skrev:
Jag tänker inte röra i skiten innan Anticimex varit här. Vill inte sprida ut sporer.
sporer har du runtomkring ändå (y)
 
Hussvampskador är alltid omfattande. Mekanisk bortforsling är det som gäller. Behandling med värme och kemikalier kommer i andra hand där det är omöjligt att riva (typ bergrund, avancerade murstockar)
Anticimex kan inte "sälja" in dyra lösningar om det nu är hussvamp. Då finns inga genvägar.
MEN först måste en analys göras, finns måååånga typer av svampar och hussvamp är inte jättevanlig.
 
  • Gilla
Sofia Wannbäck
  • Laddar…
C
Var någon som länkade till detta för en tid sedan. Intressant läsning i ämnet måste jag säga.
 
cpalm skrev:
Var någon som länkade till detta för en tid sedan. Intressant läsning i ämnet måste jag säga.
du hann före :)
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
He he....riva hela kåken och sprita skorna. Ja, med sån dramatik skulle vem som helst s-ita i byxorna om man fick hussvamp. Riktig så jävligt är det ju inte.
 
Anticimex har varit här nu. Han var inte så säker på att det var hussvamp eftersom det inte verkar ha någon brun kärna. Men vi får se vad proverna säger.
 
Anticimex-snubben har tillsammans med sina kollegor kollat på provet och kommit fram till att det inte är äkta hussvamp, men det är någon form av svamp. Det finns inga trådar i svampen och inget "kanelliknande" pulver som är typiskt för äkta hussvamp. De kommer inte skicka det på analys. Jag kommer därför köra luftavfuktaren, städa bort alla svamp, bränna med gasolbrännare på den angripna betongen och sedan hålla noga koll att det slutar växa.
 
  • Gilla
Maveric77 och 2 till
  • Laddar…
harry73
Grattis :)

Jag antar att det är anticimex egen avfuktare som de rekommenderar :D
 
Nej, jag hade en sedan tidigare. Dock har den varit utlånad till några släktingar som hade översvämning i källaren. Under denna tid växte Karljohan fram...
 
har de genom att titta på provet, utan analys kommit fram till att det inte är äkta hussvamp?

se till att få det skriftligt isåfall!
 
hsd
Dessutom bör ett företag som Anticimex kunna bestämma vilken svamp det rör sig om
 
  • Gilla
Simon Savallampi
  • Laddar…
Det ser faktiskt ut som "saltmoln" nu kan jag inte rekommendera någon att smaka på det men vät fingret med tungan, dutta emot och emot tungspetsen.. spotta om du tycker det är läskigt...

Man märker ganska fort om det är något annat än salt. Har det varit fuktigt ett tag så är det ganska normalt i källare med berggrund/lera/tegel/betongblandningar

Hittat det själv i min egna källare när jag rev ut allt, mycket fuktigt där nere... och när jag la 2 minuter sökning på forumet så dök det upp forum-kompisar som haft samma problem.

Du kan nog vara ganska lugn! :)

https://www.byggahus.se/forum/byggnadsvard/16917-mogel-svamp-pa-betong-hur-fa-bort.html
 
Redigerat:
Hur är lukten/doften i källaren? Luktar det svamp om det vita?

Kör du avfuktaren så bör du komma till rätta med problemet då miljön för svampen blir sämre. Torr luft är inget för svamp att växa i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.