Hej,

Är i tankar kring hur tjockt bärlagret skall vara före sättsand och plattor.

Det handlar om en garageupfart i Skåne.

Marken är av typen lerjord (tjälfarlig), väldigt hård och väldigt dåliga dränerande egenskaper.

Då är frågan, hur skall skikten Innan man lägger plattorna utformas i denna miljö?



Jag har talat med två leverantörer av plattor som ger HELT olika svar:
1. Flisby:
Svarar; Du måste lägga 30-50 cm bärlager därefter sättsand och plattor. Vid lerjord skall det vara minst 50 cm bärlager.

2. Betong och Marmor, Lund:
Bärlagret kan variera. Handlar det om hård lerjord kan alla lager tillsammans utgöra 30 cm totalt. Man kan i princip lägga sättsand direkt på leran om denna är hård och man har markduk under.


???? Vem har rätt?
 
Flisby har mest rätt!

Så fort du börjar bearbeta lerjord så blir det typ morän, kraftigt vattensjuk lera. 30 cm bör räcka om dräneringen för övrigt är ok och du bara ska parkera vanliga personbilar på.

Jag hade nog grävt bort 30 cm, lagt 30 cm 0 - 60 eller grövre och på en kraftig markduk och sen sättsand. Padda med 80+ kg padda vid 10, 20 och 30 cm.

Du kanske bör ha mer beroende på hur marken ser ut där men absolut inte sättsand direkt på leran! Förresten, med sättsand, väl typ 2-4 flis eller något större dimension som inte myrorna gillar! ;)
 
  • Gilla
DryMartini79 och 1 till
  • Laddar…
harry73
Sättsand ska du lägga så tunt som möjligt (2-5cm) Den är bara till för att jämna ut gruset, och undvika att marksten kommer att ligga på en eller två stora stenkanter, så båda leverantörer säger ungefär samma sak:
Flisby: mellan 30 och 50 cm
Betong och marmor: under bra förhållande räcker 30 cm (läs minst 30 cm)

Markduk och sättsand direkt på lera funkar på gångstigar, eller kanske en mindre terrass med tillräckligt tvärfall, så även där har de rätt :)

Roev08s förslag kommer att funka bra för dig. eventuellt kan man lägga förstärkningslager (0/90) längst ner och 8 cm bärlager (0/40) ovanpå, och sen ett tunt lager sättsand. Det blir enklare att få till en jämn yta med 0/40 istället för 0/90 eller 0/60, och då får du en jämnare tjocklek på sättsanden
 
  • Gilla
DryMartini79
  • Laddar…
Jag har lera, på det har jag satt storgatsten i tunt lager 0-16 o paddat med en asfaltpadda. Trots de undermåliga förutsättningarna pga kostnadsskäl så kan jag inte se att tjälen ändrat någon + att kranbil varit o kört på det. Har hållt 2 vintrar hittills.
Har du ingen annan användning av dina pengar, gör som Flisby
Är du någorlunda prismedveten gör som Betong och Marmor säger
Det som påverkar utförandet mest över tid är tjocklek på sättgruset, som harry73 säger = typ 3cm och att körbara plattor/marksten ska vara minst 7cm tjocka
 
BeGe skrev:
Jag har lera, på det har jag satt storgatsten i tunt lager 0-16 o paddat med en asfaltpadda. Trots de undermåliga förutsättningarna pga kostnadsskäl så kan jag inte se att tjälen ändrat någon + att kranbil varit o kört på det. Har hållt 2 vintrar hittills.
Har du ingen annan användning av dina pengar, gör som Flisby
Är du någorlunda prismedveten gör som Betong och Marmor säger
Det som påverkar utförandet mest över tid är tjocklek på sättgruset, som harry73 säger = typ 3cm och att körbara plattor/marksten ska vara minst 7cm tjocka
OK, jag tror Flisbys plattor är 6 cm som dem definierar som körbara. Får lita på det.
 
Problemet är inte om dom spricker eller ej utan att dom viker sig
 
harry73
BeGe skrev:
Jag har lera, på det har jag satt storgatsten i tunt lager 0-16 o paddat med en asfaltpadda. Trots de undermåliga förutsättningarna pga kostnadsskäl så kan jag inte se att tjälen ändrat någon + att kranbil varit o kört på det. Har hållt 2 vintrar hittills.
Tjällyft i Skåne blir ingen stor problem på en sån liten yta som en uppfart. (även om den blir lite ojämn under vintern kör man så långsam att man inte märker ojämnheter.

Problemet är snarare tjällosningen, då förlorar marken sin bärighet helt och hållit. På vintern när marken är frusen är bärigheten fantastisk och på sommaren när det är torrt också.

Jag gissar att BeGe fick kranbilen på besök när bäigheten var bra (kanske ett sommarprojekt?) och inte i februari/mars. Och kan man planera sina tunga transporter är det ju bra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.