Hej! Ganska ny på forumet och även nybliven husägare till ett renoveringsobjekt.

Har upptäckt att det droppar in vatten i källaren, vid grund-kanten till huset (höger i bild), och jag tror det kommer från de obefintliga betong-fogarna i ölandsstenen på terassen :confused:
Så jag har rensat bort mossa och småskit, det resulterade i värre läckage i källarutrymmet. Så nu håller jag på att sätta upp tak/pergola/ över själva plattformen.

Nu till frågan, vad kan jag göra för att åtgärda detta. Finns det fogmaterial att täta platterna med eller måste jag bita i det sura äpplet och bila upp hela plattformen och lägga om tätskiktet mot källartaket?

Helst vill jag ju höra att man kan täta om fogarna så jag slipper bila och orsaka problem med källaren under bl.a. och förstöra ölandsstenen. :)

FullSizeRender.jpg

Tack på förhand för tips!
 
Har du källaren direkt under Ölandsstenen?

Tror inte att dina fogar mellan Ölandsstenen spelar någon roll, man brukar knappast anse att dessa ska hindra vatten att krypa ner mellan. Speciellt inte på Ölansdssten som ju har naturligt oregelbundna kanter som inte direkt passar mot varandra utan läggs som ett pussel.

Kan det vara lutningen på altanen som är fel? Sluttar alltihopa mot huset eller ut från huset? Korrekt ska givetvis vara att det sluttar ut från / bort från huset...
 
Tyvärr, du får plocka bort ölandsstenen och åtgärda taket för att få det 100% tätt. Allt annat är enbart provisoriskt och kommer inte att hålla.
 
Maveric77: Det stämmer, en liten del av källaren finns under terassen, med egen ingång och ett par källarfönster.
Det har varit tätt förut och det ser ut att vara mycket torrare där fogarna är torra så att säga (i själva pusslet). Finns ingen lutning på terassen däremot finns det ett avlopp från en gammal utedusch mitt på terassen, avloppet är helt funktionell och provtryckt (det läcker inte).

thomas33:
Det var det jag fruktade. Jag tror terassen är lagd i samband med att huset byggdes 1945.. med den dagens teknik så skulle jag tippa på att betongfundamentet under ölandsstenen är satt med ett tjockt lager tjära. och när växtligheten gick igenom ölandsstenen ner i tjäran så öppnade det fuktskyddet så att säga. (min teori).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.