Hej.

Har försökt söka efter passande metod att renovera utemöbler i teak. Träet har blivit lite grånat och en del missfärgning. Är det passande att slipa slitytorna på bord och stolar för att sedan olja?

Hittar dåligt med före och efterbilder på liknande jobb..

Vad har ni för tips till mig innan jag börjar?

Mvh
 
Du gör på samma sätt som man gör med båtdäck i teak.
Teak Sealer heter en som fungerar bra. Går att frångå beskrivningen och tvätta av med gulsåpa, samt slipa mycket försiktigt med 180-papper på en excenterslip när det torkat. Därefter på med ett tunt lager Teak Sealer med en svamp. Går åt förvånansvärt lite, så en 1/2 l flaska räcker länge.
http://www.watski.se/Teak-Sealer-115Xh
 
Ok, tack för hjälpen.. =)
 
Har inga bilder före, men möblerna hade stått ute i 10 år och var inte snygga, men annars felfria. Jag slipade och oljade en stol först, men det blev ändå inte riktigt bra trots att jag slipat noga överallt, bara slipa en stol tog 4 timmar.
Så jag köpte brun lasyr och blandade 1 del lasyr med 3 delar vanlig träolja, båda var naftabaserade.
WP_20150807_007.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20150807_006.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
Rikard Gjersvold skrev:
Har inga bilder före, men möblerna hade stått ute i 10 år och var inte snygga, men annars felfria. Jag slipade och oljade en stol först, men det blev ändå inte riktigt bra trots att jag slipat noga överallt, bara slipa en stol tog 4 timmar.
Så jag köpte brun lasyr och blandade 1 del lasyr med 3 delar vanlig träolja, båda var naftabaserade.
Snyggt. Det är ju förstås alltid ett alternativ att betsa lite. Tack för bilderna!

Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.