Hej.

Har köpt ett gammalt hus byggt 1850-nåt, så i dagsläget finns ingen toalett inomhus. Idag finns ett duschrum, renoverat 2011 pga försäkringsskada, men ej förberett för inkoppling av toalett.

Min fråga är helt enkelt.. Kan jag ta upp klinkern där jag tänkt ha toan, bila hål i betonggolvet, dra rör ner i källaren och ansluta till resterande avlopp som finns där. För att sedan fuktspärra på nytt där jag förstört fuktspärren där toaletten sen ska sitta? (y)

Eller blir jag tvungen att riva hela badrummet och börja om från scratch? :thumbdown:
 
Kan vara vilket som. Beror på vilket tätskikt som använts.
 
Om du vill bygga enl branchregler: nej du kan inte skarva. Men det är inget lagkrav att följa dessa.
 
Det kan bli svårt att skarva tätt tror jag. Hur ser rummet ut? Är det dushkabin, eller vattenbejutas golvet? Kommer toan komma långt ifrån duschen?

Om du väljer att inte följa branchregler så är konsekvensen att om du får en skada där du fixat får du troligtvis inga försäkringspengar.
 
Det är klart du kan. Det är ju betonggolv! , ingen risk för rörelse. Lätt att återställa tätskiktet. Finns liten risk mot f-bolag. Men det är stora pengar att spara. Mindre att förlora.
 
Jo, jag skulle nog också välja den lätta vägen....trots risken.
 
Är det verkligen ett betongbjälklag i ett 1800-tals hus? Är det inte ett träbjälklag med flytspackling som förstärkning.
 
oceanis skrev:
Är det verkligen ett betongbjälklag i ett 1800-tals hus? Är det inte ett träbjälklag med flytspackling som förstärkning.
Hur ser ser en källare ut i ett hus från 1850?

Inte så att TS menar 1950?
 
Måste du ha en toa med avloppet nedåt? Det finns ju toaletter med avloppet bakåt också. Kolla på toastolar med P-lås. Då kanske du kan dra ut avloppet i en innervägg och sedan ner genom bjälklaget.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Pumba skrev:
Hur ser ser en källare ut i ett hus från 1850?

Inte så att TS menar 1950?
Antagligen som en källare brukar se ut....:)
Det finns väl en hel del hus med källare från den tiden. Men om huset helt saknar toalett så lutar det nog mer åt 1850 för nog borde det väl finnas i ett hus från 1950.
 
Ja avloppet måste vara neråt då skithusstolen står mot en yttervägg. Jag vill gärna inte ha röret stickandes rätt ut ur fasaden :D
 
Huset är byggt 1857, sedan tillbyggt lite här och där och är numera typ dubbelt så stort. Källaren kan vara gjord senare. Större delen av huset har träbjälklag, men badrummet har gjutet golv. Kan också bero på att det gjorts om 2011 eftersom någon, troligtvis onykter, körde rätt in i gaveln på vintern just där badrummet ligger.

Men nu blev det så. Jag borrade/bilade upp ett hål rätt ner i källaren, anslöt avloppet där och drog upp vattnet. Rakt igenom fuktspärren. Fogskum och silikon som tätning. Runt duschen satte jag en duschhörna med skjutdörrar tätad mot golvet. Så inget vatten rinner ut därifrån.

Resonerar såhär. Redan fuktigt i källaren, dock väl ventilerat. Anslutande bjälklag i trä är friska. Skulle det mot förmodan komma fukt uppifrån så blir det inte mycket värre än det är idag i källaren. Stenytterväggar. Vad ska hända liksom? Har funkat fint i två år nu. Fortfarande torrt. Innertak bytt, också snustorrt. Inget konstigt.

Vill dock inte paja fuktspärren mer än nödvändigt. Så när det nu snart blir dags för golvvärme så kommer jag bara dra den rätt på klinkern, flyta, och klinka ett lager till. Tänkte lite i förväg och har satt nytt tvättställ lite högre redan nu, så man inte behöver höja det sen när det är dags.
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.