Hej,

Har köpt ett renoveringsobjekt ifrån 1968, där skall vi slå ner två väggar till köket så att vi får öppen planlösning mellan kök och vardagsrum. Dock så innebär det att vi tar bort 2st element, så har börjat fundera i banor om vi kanske skall satsa på vattenburen golvvärme då. Huset har bergvärme så det borde väl vara fördelaktigt?

Har läst en del om golvvärme och man kan ju antingen gjuta in slangen eller lägga ut skivor med spår i. Husets mellanbjälklag är i betong och i källaren så kommer det bli biorum och extra sovrum. Så då till min fråga, hur kan vi undvika "takvärme" i källaren utan att få för hög bygghöjd på golvvärmen? finns det någon bra tunn matta med t.ex. aluminiumfolie eller något som gör att värmen inte går neråt? En del har pratat om cellplast med mera men då höjer vi ju golvet med så mycket....går det att undvika?

Fördelar/nackdelar med att gjuta in värmeslangarna kontra skivor med spår? Pris/arbete/effekt med mera...?
 
Det snabbaste och enklaste är LK EPS 16, det är spårade skivor med aluminiumplåt på och frigolit under som gör att värmen bara strålas uppåt.
De kan ligga flytande (lösa) på betongen om ni ska lägga trägolv eller limmas fast om ni tänker lägga klinker. Klinker kan man lägga direkt på skivorna.

Alternativet är att lägga ut slang och flytspackla in den.

Tänk på att det tillkommer lite utrustning som fördelare, skåp, etc. som ska in någonstans. LK hjälper till med ritningar för placering och dragning av slang och sektioner!

Och det är absolut smartast att lägga golvvärme! :)
 
Tack för svar:)

Hur är det om man flytspacklar in det, behövs det inte någon form av isolering under det då? så att inte värmen strålar neråt..

Har du någon uppfattning om vad som är billigast av dessa två alternativ? mellan tummen och pekfingret...
 
Man lägger plåtar. Jag skulle gissa att LK EPS blir billigare (men inte mycket).
 
EPS 16 är för Ø12 rör och är till just för situationer där man vill minimera bygghöjden. Det blir en naturlig kompromiss mellan hur mycket du isolerar nedåt och hur mycket bygghöjd du sparar. Alternativet är EPS 30 för Ø16 rör som du kompletterar med värmefördelningsplåtar. Konceptet är egentligen detsamma, men du får en något högre bygghöjd och bättre isolering nedåt. Rördimensionen bestämmer hur långa slingorna kan vara, och följdaktigen hur många slingor du kommer behöva.

Svårt att rekommendera ett sätt över det andra när man inte har hela situationen klar för sig. EPS 16 är dock dyrare i materialkostnad om detta är ett viktigt argument.
 
EPS 16 har tätare cc mellan slingorna än EPS 30 så värmeeffekten ska vara nära densamma. Har man uppvärmt utrymme i våningen under är det onödigt med 30 mm isolering, huvudsaken är att man riktar värmen uppåt.
EPS 16 har ju både plåt och frigolit i ett som är lite snabbare och lättare att installera medan 30 då är skivor plus plåt.

Jag fick offert från golvvärmebutiken.se där de kostade nästan samma 16 och 30...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.