Hej!


Jag ska helrenovera min lägenhet i Stockholms södra utmarker, en tvåa på 65 kvm. Det blir nytt kök, nytt badrum, diverse elarbeten, måleri och golv.
Jag är inte alls händig själv utan det blir proffs för hela slanten och då funderar jag förstås på möjligheten att även leja nån som tar det övergripande ansvaret.

Har nån några bra tips?
Jag har rätt så klart vad det är jag vill ha gjort. Jag vill inte bli inspirerad (det sköter tjejen om så bra så), utan jag vill ha hjälp med planering av arbetet, upphandling av tjänster och uppföljning.

Hur mycket brukar de ta?
Vad ska man undvika? Köpa in så mycket material som möjligt själv antar jag är en bra grej. Nåt annat?

Tack,


/Uffe
 
Rent spontant så tycker jag det låter enklare för dig att ta in en totalentreprenör som gör allt åt dig istället för att du ska ha en konsult att betala också. Speca. vad du vill ha gjort och begär in offerter.
 
  • Gilla
BariOnBoard
  • Laddar…
Glöm det där med att köpa material själv, tror inte det blir billigare, framförallt blir det svårare att hitta någon som vill göra jobbet.
 
  • Gilla
BariOnBoard
  • Laddar…
Det verkar vara ett problem att få tag på bra hantverkare i Stockholmstrakten som är lediga, med det menar jag inte att de är dåliga utan att de flesta har redan fullt upp ända in på 2016.
Jag skall själv ner till min bror och bygga om ganska snart, innan sommaren 2016, har försökt att få några Stockholmshantverkare att ta över istället för mig men de jag talat med har som skrivet fullt upp det närmaste halvåret, då kan man räkna med att med vissa reklamationer så har de minst 1 månad till som de måste göra om vissa moment!
Räkna med att du kommer att få ett ja från flera företag men räkna absolut inte med att de kommer på utsatt datum!
En hantverkares kalender är inte utformad med samma dagar som ni andra är vana med....
Kommer i slutet av Augusti betyder lite mera åt att vi dyker upp någon gång i Oktober om vi inte jagar älg!
Och köp inget eget material!
Om du lyckas med att köpa allt material som behövs så har vi som hantverkare inga möjligheter att smita iväg på "hämta material" uppdrag!
(En inte helt seriös beskrivning men ganska vanlig)
Jag räknar med påhopp från andra hantverkare!
Det är dom som TS vill ha som inte håller med mig!
Alltså de som har fullbokat redan!
Och sköter sitt arbete hos privatkunder!
"En som inte arbetar mot privatkund längre av olika skäl"

Ps! Jag har inget emot privatkunder men slutade att arbeta hos kund pga att jag som kom dit när de andra som skulle ha varit där inte dök upp.... gissa vem som fick all skit för att "jag" inte kommit tidigare, tröttnade på att få skäll som inte var befogat till mig men som snäll hantverkare så klarar man att bita ihop ett tag, nu behöver jag inte arbeta så mycket längre så jag kan vara ganska kräsen vad jag tar på mig!

När du får tag på en bra hantverkare, så för din egen skull, skriv ett riktigt avtal, skriv inte bara på ett standardavtal med vitesklausul som ger hantverkaren möjlighet till vite om du drar dig ur för att de inte dyker upp!
Kan inte skriva allt avtalet behöver innehålla, men bra avtal ger en god möjlighet att du som kund blir nöjd i slutändan!

Jag har flera bekanta med firmor i Stockholm som självklart vill ha kunder men jag vet inte om jag får skriva deras namn på forumet!
Jag skall kolla med Admin vad som gäller och höra med firmorna om jag kan skriva med dem, de kommer förmodligen bli hårdare utsatta för granskning här på forumet än vad de önskat!:rolleyes:
 
  • Gilla
BariOnBoard
  • Laddar…
Tackar alla. Lutar åt att det får bli en entrepenör.

Men alla tips mottages, på PM om inte annat. Tack! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.