b_hasse skrev:
I Windows 10 ska det tydligen inte vara möjligt att stänga av automatiska uppdateringar. Hur sjutton ska det fungera när man är kopplad till internet via mobilnätet? När som helst kan alltså Microsoft sänka min anslutning och köra slut på surfmängden?
Jag hittade själv en möjlig lösning på det problemet, men det fungerar bara om datorn är ansluten trådlöst. Har man en ethernet-kabel till t.ex en 3G/4G-router fungerar det inte:

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.634027/uppgradering-windows-10

Batterisparläge blockerar tydligen uppdateringar, men det känns inte rätt att kalla det för en lösning.
 
syrran uppdaterade till win 10 nyss. Nu upptäckte dom att bl a drivrutiner till deras systemkamera inte stödjer
win 10 ännu samt en del andra program/tillbehör inte fungerar ännu med win 10 så jag ska nog ha is i magen ett
tag innan jag uppdaterar :)
 
Automatiska uppdateringar i sig kan väl accepteras, men inte om det även innebär automatiska omstarter. Det måste gå att stänga av, det är ju en standardåtgärd på varje ny dator ! Har alltid kört med automatiska notiser om att det finns nya uppdateringar och själv initierat nedladdning och installation vid tillfälle.

För övrigt, vad som fungerar och inte fungerar med W10 är ju intressant, speciellt om problemet gäller ALLA systemkameror, eller om det handlar om en specifik modell... Har någon erfarenheter av hur följande funkar, speciellt då om några speciella procedurer krävs vid uppgraderingen:

- libreoffice
- XEmacs och winclient
- firefox
- chrome
- foxit
- google drive (klarar den att behålla filerna eller måste de tankas ned igen).
- dropbox, d.o.
- spotify
 
Jag har haft digitalkameror från Canon under många år, och det var länge sedan jag slutade använda någon speciell programvara för det. Jag vet alltså inte hur programvaran är nu, men tidigare var den usel. Jag tar numera ut minneskortet ur kameran och sätter det i en USB-ansluten kortläsare. För kopieringen använder jag sedan Total Commander, men det funkar ju också med den vanliga utforskaren. Inga drivrutiner behövs för att göra detta. Efter kopieringen sätter jag tillbaka kortet i kameran och gör raderingen där. Det är alltså endast kameran som skriver till kortet. Trots detta lyckades min EOS 550D en gång stöka till i filsystemet så att några bilder blev korrupta.
 
Snålt fick bara 3 Windows 10 Enterprise licenser via MSDN. Det var bättre förr när nycklarna gick att använda hur många gånger som helst och på hur många maskiner som helst (Tex Windows XP Corporate)
 
Fick idag en notis om att W10 var klar att installera så jag tryckte på knappen.
Uppgraderingen från W 8.1 gick bra, all gammal data fanns kvar, program såväl som gdrive.
Man får dock ingen som helst information om vad den gör och tänker göra vid installationen.

En liten fälla: Efter installation ställde den om tangentbordet till engelsk layout, så om man har ett lösenord som är beroende av ett svenskt tangentbord får man se upp. Det går att byta layout med en knapp nere till höger.

En olustig egenhet i både 8.1 och 10 är en "loginskärm" som dyker upp efter omboot. Under 8.1 ser den ut som om booten fortfarande pågår, men man ska inte sitta o vänta....utan trycka på någon knapp, shift .tex, för att få fram inloggningsrutan. Vad har denna skärmbild för syfte???

En ännu otrevligare överraskning är windows update. Per default bootar den om själv, men kan ställas om att ge en notis om att omboot behövs, bra, men, vad tror ni fanskapet gör mer, jo bokar in en automatisk omboot senare, under natten. Idioter!!! Man måste vara med där och ändra bokningen ifall det passar dåligt.
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
Jag har uppdaterat fyra datorer nu med Windows 10, två bärbara och två stationära. En från Win7 och övriga från 8.1.
Inte ett enda problem med någon av dem och då har jag ändå en del obskyra drivrutiner för astrofotokameror och guideteleskop på en av laptopen som är kända för att ställa till det.

På Win7 som den haft har jag alltid måsta ansluta den ena kameran först för annars fungerade inte guidning. Nu med Win10 spelar det inte någon roll så vissa drivrutiner verkar må bättre med Win10... :)

Två saker som är bra att ändra med Win10, att den INTE själv får starta om (dock är den väldigt duktig på att starta allt som var igång efter omstart) och att inte dela sitt WiFi med andra kontakter!
 
Och även hos mig landade Win10 in igår. Fick reparera virusprogrammet som fick problem med en fil, men efter det har jag inte märkt något. Kände mig lite mera hemma med 10:an än 8:an.

Har ni kört en fullständig backup/spegling av det nya system för att kunna återställa den vid problem? Trodde att det skulle dyka upp med automatik efter gjord uppdatering.
Har två Intel 128GB SSD diskar, ser ni någon nackdel att göra en systemkopia på en SSD jämfört med en vanlig hårddisk?
 
Är det ingen här som är oroad över kritiken mot all data microsoft samlar in i windows 10?
Windows 10 har ju fått kritik för att samla in mycket personlig data även om det mest hårdnackade microsoft fansen hävdar att det går att stänga av.
Frågeställningar om hur myndigheter som hanterar sekretessbelagd information ska ställa sig till windows 10.
Även hur informationen ska säkras vid BYOD och arbete hemifrån är frågor som diskuteras.
Jag tror att många gör rätt i att vänta innan de installerar windows 10.
 
peternicklas
123abc skrev:
Är det ingen här som är oroad över kritiken mot all data microsoft samlar in i windows 10?
Windows 10 har ju fått kritik för att samla in mycket personlig data även om det mest hårdnackade microsoft fansen hävdar att det går att stänga av.
Frågeställningar om hur myndigheter som hanterar sekretessbelagd information ska ställa sig till windows 10.
Även hur informationen ska säkras vid BYOD och arbete hemifrån är frågor som diskuteras.
Jag tror att många gör rätt i att vänta innan de installerar windows 10.
Det man inte vet har man inte ont av. Detta har gjorts under en längre tid, tror redan i W7. Titta på Apple hur mycket de samlar in och har gjort under många år. Var först när de började att kryptera informationen som det blev väsen, USA kunde då inte "ta del" av den.
I W10 kan du stänga av det mesta på ett enkelt sätt.
 
123abc skrev:
Är det ingen här som är oroad över kritiken mot all data microsoft samlar in i windows 10?
Windows 10 har ju fått kritik för att samla in mycket personlig data även om det mest hårdnackade microsoft fansen hävdar att det går att stänga av.
Frågeställningar om hur myndigheter som hanterar sekretessbelagd information ska ställa sig till windows 10.
Även hur informationen ska säkras vid BYOD och arbete hemifrån är frågor som diskuteras.
Jag tror att många gör rätt i att vänta innan de installerar windows 10.
Ars Technica har en bra artikel (på engelska) om några av de frågorna. Det är fokus på hemmaanvändaren då, med konkreta tips om hur man stänger ner och säkrar upp. Cortana tex går fetbort. Man ska också vara medveten att om man väljer expressinstallation är allt påslaget från början så Microsoft vet vad du har för skonummer... :)

Vänligen notera att varken Ars eller jag (som för övrigt inte jobbar åt varken dem eller Microsoft, men som har varit datanörd i trettio år och funnits på Internet sedan 1990) tar ansvar för att det här är komplett eller korrekt information -- men det är i alla fall en bra början. Ars har även en del andra bra artiklar om Win10, så surfa runt lite där.

Allmänt vad gäller uppgradering säger jag "vänta". Om du har rätt till gratis uppgradering, vilket de flesta har, så gäller den rätten i ett år (från releasedatum, 29 juli tror jag det var). Om du inte har desperat behov av något i tian (DirectX 12 kanske, men det finns inte mycket stöd för det därute än) så vänta tills de hinner fixa en del fel och brister.

Jag tänker tröska vidare med Win7 på både laptopen och desktopsåbäket till årsskiftet typ.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
123abc skrev:
Är det ingen här som är oroad över kritiken mot all data microsoft samlar in i windows 10?
Windows 10 har ju fått kritik för att samla in mycket personlig data även om det mest hårdnackade microsoft fansen hävdar att det går att stänga av.
Frågeställningar om hur myndigheter som hanterar sekretessbelagd information ska ställa sig till windows 10.
Även hur informationen ska säkras vid BYOD och arbete hemifrån är frågor som diskuteras.
Jag tror att många gör rätt i att vänta innan de installerar windows 10.
Jag jobbar med IT säkerhet och jag är inte oroad det minsta. Den information jag håller på min dator är inte några jättehemligheter och all kommunikation med myndigheter och/eller bank går krypterat så den kan inte Microsoft ta del av.
Jag är betydligt mer oroad när servitören tar mitt kreditkort och går iväg för att dra det eller att någon fiskar upp min post ur brevlådan och stjäl min identitet än att Microsoft kan kolla vilka webbsidor jag besökt eller vilken senaste Kindle bok jag köpte från Amazon.com var...
 
  • Gilla
Müssli och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.