Ska ge mig på att dränera å isolera källaren nu i vår/sommar, vill då åxå isolera källarväggen ovan mark, va säger dagen sägen hur man ska göra ? Är de cellplast med puts på eller skivor av nå slag? Med tanke på allt snack om enstegs tätade kåkarna med mögelproblem, blir mann ju lite nojjig.
 
  • Gilla
Björn Forslund
  • Laddar…
Enstegstätade fasader är väl bara problem när det är trä i konstruktionen.

Jag tänker mig några cm cellplast och puts. Fast helst skulle jag slippa puts och sätta mineritskivor istället, men det vet jag inte om det rekommenderas.
 
Finns ju Steni Terra som man monterar på tryckt virke typ 22*95 och då kan man ju ha cellplast eller Paroc bakom vet dock inte om det är nån bra lösning. Finns ju även skivor med färdig puts och isolering på att köpa.
 
Jag har letat efter skivor med färdig isolering och puts men bara hittat typ våtrumsskivor, inga gjorda för fasader.

Steni Terra är gräsligt ful och bygger dessutom ut flera cm.
 
Jag tror att Grundmäklarna säljer färdigputsad cellplast att använda på källarvägg ovan mark. Fick en offert från dem en gång, men kom aldrig till skott. Kanske blir det till hösten. Du kan hitta dem på grundmaklarna.se
 
Hittar inget på varken Grundmäklarna eller Jackon.
 
  • Gilla
The_emil88
  • Laddar…
Har dragit igång med mitt projekt nu, men inte helt klar med hur ja ska göra ovan mark, under blir det 200mm pordrän iaf. fick se att man kunde köra med por/isodrän ovanmark, på med armeringsnät å sen putsa, borde ju va bättre en vanlig cellplast, känns de som. Med tanke på att det kan transportera ner fukten. Blir det nån skillnad om man kör med sprutbetong gentemot att putsa i hållbarhet mm? Såg även så kallade iblock/istöd skiv liknande med betong utanpå cellplast, de kanske skulle funka bra att ha ovanmark ? De som man använder till platta på mark bl.a.
 
Hej Fred vom Jupiter. Ring grundmäklarna eller skicka ett mail. Det gjorde jag och fick sedan en offert på isolerelement och färdiga ytterhörn, fixeringskilar och lim.
/Anna-Carin
 
Några nya idéer på detta ämne...?
 
Funderar också på att isolera min betonghålstensgrund ovan mark, och en el annan dm ner under marken.
Har funderat på EPS & minerit, men gillar inte synliga skivskarvar.

En ny fundering är huruvida det går att gjuta på ca 1 dm EPS-betong utanpå grunden, och sedan putsa.
Någon som har ngn input om detta?
 
Går det att lägga mineriten direkt mot Eps skivan eller måste man ha luft spalt kollade lite mot Steni terra men då skulle man ha luft spalt. Vi har suterräng hus och det enklaste vore att använda samma typ av skiva ovan samt under mark fast ca 50 mm ovan mark och dubbla lager under mark men vad ska man välja och helst vill jag kunna återfylla med gamla massorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.