I ett 60-talshus med hel källare i "originalskick" har väggarna i källaren, särskillt pannrummet, börjat vittra. Färg och betong släpper villigt, det är som om betongen på några cm in bara var gjord av sand. Jag antar att det handlar om fukt och att man behöver dränera om huset men vad behöver man mer göra, byta hela väggen?
En konstigare grej är att murstocken lider av samma "sjuka" men den står mitt i huset, minst 3 m från någon yttervägg, vad kan det bero på?
 
Nej, som sagt i "originalskick" eller åt minstånde 20 år gammal färg på väggarna och målat betonggolv.
 
Hade källarväggar "dekorerade" med påsar och bubblor av färg fylda med sand = vittrat puts. Färgen hindrade väggarna att andas och markfukten förstörde putsen. Det var bara att dra av färgen och slå av allt löst puts. Nu är väggarna nyputsade med KALKputs (sugger upp fukt men torkar snabbt) och ser torra och fina ut sen september. Till våren ska jag måla det hela med silikatfärg som kan andas och sen stannar putsen kvar på väggarna så länge jag lever. Även om markfukten kommer att kryppa upp igen så gör det inte så stor skada om den bara kan vandra ut. Jag menar inte att man kan rädda på det sättet en vägg som är onormalt fuktig. Vanlig källarvägg ska kunna tåla litet fukt och kondens som uppstår på sommaren. Jag har ingen tanke på att dränera huset eller måla källarväggar med tättande färg eller tapetsera. I mitt fall var det ju den alltför tätta färgen som orsakade problemet och inte onormal hög belastning av fukt. Är du säker på att huset måste dräneras om? Har du svarta fläckar och tydlig fukt på dom ställen där färgen har släpt?
gaia
 
Är det så att murstocken målats med samma färg som ytterväggarna? Annars är det litet bekymmersamt - den borde inte bli anfrätt när den står mitt i huset. Är golvet också målat?

Det simplaste rådet är att knacka och borsta ner allt som är löst. Och så avvaktar du till i höst. Sommaren är ju värst och du kan i början av hösten lättare göra bedömningen om det är grunden som behöver dräneras.

Det är viktigt att du kommer underfund med om det är dräneringen som är problemet. Om inte, dränerar du kanske i onödan. Jag själv behövde inte dränera trots att min källare är betydligt äldre än din.
 
Samma härliga blå-grå färg över allt, väggar, murstock och golv. Men det låter ju lovande att man inte behöver byta hela väggen :D
Annars trodde jag att man skulle ha en tät ångspärr så nära insidan av rummet som möjligt, men det gäller kanske inte under mark, bara över ???
 
Hej Betula!
Ta inte glädjen i förvägg ;). Att slippa bort den gamla färgen är en hård och dammig jobb..... sen ska du inspektera om väggen är faktisk inte fuktbelastat. Ge den tid att torka när den gamla färgen och all löss puts är borta. Sen ska den putsas igen (tunt ca 0,5 cm så att den blir slätt och fin igen).Och till slut målas den med en lämplig = kalkcement eller silikatfärg. Det blir till slut en bra källarstandard. Jag slät i 2 veckor i mina katakomber och många hinkar grus åkte ut. Det är svårt att se slutet på elendet när man har startat en sån projekt! Hoppas du behöver inte dränera om! Ha tålamod och lycka till.
gaia
 
Är väggarna hårt belastade av fukt så hjäpler det inte att "trolla bort".

Hemma i min fars källare tar väggarna åt sig fukt under ifrån. Det orkar upp ca 20-25cm i väggen där det sendan vittrar.

Far min har gjort iordning detta ett par gånger efter konsten alla regler, det kommer i allafall tillbaka. Dock så dröjer det ett par-tre år innnan det börja visa sig igen.

/Norre
 
Ja, visst har Norre rätt. Jag själv reparerade mina skadade väggar för ca 10 år sedan och det var snyggt ett par år ... men sen >:(

Det viktigaste är att du betula tar reda på orsaken till väggarnas kondition. Nerknackning av färg är ett ruskans slitjobb :-/ som redan nämnts här. Jag själv tog in erfarna yrkesmän (flera!) som fick tycka till ;) - sen lät jag murare reparera väggarna utan finlir och så sattes gipsskivor upp på stålramar och med många luftintag. Dyrbart ... visst :-X - men jag la själv ner ett förfärligt jobb tidigare - hade inte lust att göra om misstaget :D
 
Hej!
Jag vill bara berätta om konstens regler och olika undantag. Mina väggar som sagt var putsade med kalkputs när dom byggdes. Markfukten (det där 20 cm från golvet) smulade sönder putsen. Lagringar och reparationer gördes under åren under dåtida konsrens regler med cementputs och alla sortens spakel + tätt färg ovanpå. Resultatet blev att laggningar var så starka och fukttätta att den gamla kalkputsen förtsatt vittra runt om laggningar och på många ställen under färgen (färgen satt som en löss tapet). Nu har jag tagit bort alla lagningar och färg och putsat med KALKPUTS på kalkputs.
Konstens regel: man ska inte reparera putsen med styvare och vattentättare material än själva underlaget.
Den minimala markfukten som var stängt in i väggen och förstörde kan NU vandra ut. Kalkputs och kalkhaltiga putser håller inte på vatten på samma sätt som en ren cement gör (cement är vattentättare). Putsen ska skydda själva muren och transportera bort den fukt som annars skulle skada en vägg murad av tegel eller annat material som är inte fuktavvisande. Nu berättar jag bara om källare i gamla hus där det är svårt att skärma av markfukten underifrån. Regnvatten som tränger genom undergrunden, läkande rör, fuktskador mitt på väggarna är ju en större problem än bara markfukt.
Konstigt nog att halmen som användes som isolering i ytterväggar i mitt hus var lika ljusgul som om den kom dit från årets skörd. Den var inte snustorr vid golvet men det fanns ingen spår av mögel eller dålig lukt. Det är för mej en gåta hur den har klarat sej så bra???? Snacka om bilig och ekologisk isolering som håller i 60 år!
Det var annorlunda konstens regler förr i tiden...
hälsningar
zofia
 
Nu skall väl jag som nybliven ägare till ett 30-talshus vara försiktig med kommentarer ;-)...

Men jag roar mig med att läsa in mig på allt vad husrenovering heter - företrädesvis på lite äldre sätt. Bl a har jag ramlat över den här tekniska rapporten: http://it.civil.auc.dk/it/milvus/serfin/rapporter/fuktpm.pdf

Den säger precis motsattsen kring vad de flesta säger; dränering av yttermurarna, vertikaldränering, är i de flesta fall helt meningslös. Att dessutom lägga dräneringsrör på det hela är bortkastade pengar. Den mesta fukten kommer underifrån, dvs man skulle behöva göra en horisontell funktspärr (=knepigt). Skulle vara kul att få lite kommentarer på detta!!

Utifrån dina fuktskador mitt i huset så torde väl det kunna stämma, att vatten sugs upp av plattan.

Jag har precis samma problem på nedre delan av mina innerväggar i källaren där man har dragit upp golvfärgen, dalablå, 10cm upp. Tar jag tag i färgen följer putsen med och det med en knivskarp gräns mot det överliggande blekgula färgområdet där putsen sitter stenhårt!!

Att skapa en horisontell fuktspärr, under plattan, torde vara omöjligt. Tricket torde då istället bli - som tidigare sagts - att istället ha andning i väggarna så att fukten kommer ut. Ta bort färgen, löst sittande puts och välj färg som andas. Och där finns det väl ytterligare åsikter. Läser man Gysinges renoveringsböcker finns det bara ett alternativ ;-)


Håkan
 
MYCKET intressant rapport Håkan!

 
Hej Swehjo!
Tack för länken! Alla som funderar på att DRÄNERA börde läsa denna rapporten! Det verkar att det är  många  gamlahus ägare som bara gör det utan att ställa frågan "varför?" Fuktskador i källare brukar leda till en given slutsats - skall dräneras.
Man är så fuktfixerad nu för tiden och gräver huset runt och ibland är det bara  ond i ryggen och blåsor av spadeskaftet som det enda synliga resultat.  När den gamla huset byggdes vad det aldrig meningen att man skulle bo i källaren så den håll en låg standard förstås. Gamla hus byggdes oftast på lämpligare ställen ( en upphöjning, självdränerande grund) än dagens bostadsområden med sina dräneringsrör och platonmattor som  gör det möjligt  att bygga på villken sumpgrund som helst.
Ska en källare vara bara en källare så är min råd: kalkputs + silikatfärg + ventilation. Det är så man kan förhindra att grundfukten ställer till skador. Viktigt!
I alla riktig gamla hus ska man inte använda cementhaltiga putser för det gör mer skada än nytta.
gaia

 
Precis! Källare är källare i ett gammalt hus & bör användas som källare och inte som boyta.

Men en fräsch källare med fuktgenomsläppliga väggar, bra luftgenomströmning/ventilation och tex klinkat golv ger en utmärkt biyta för tex tvätthantering, bastu, matkällare & lagringsutrymme. Det finns väl någon anledning till att nya hus normalt sett inte byggs med källare. Vi som bor i gamla hus är dock tacksamma för det extra utrymme vi har. Hade jag byggt idag skulle jag naturligtvis inte byggt en källare. Risken är alltför stor att man fyller den med allherrans skräp.

Skriver hon som fortfarande har alla källargrejor lagrat i garaget - efter att källaren renoverades ... kors så fint det blivit! ;D
 
Hej

Gammal tråd, men bättre att fortsätta än att skapa ny.
Har som ni förstår också vittrande källarvägg, tänkte testa att putsa om en vägg för att få en feeling för det här med putsning. Har varit inne på kalkputs eftersom jag förstått att den andas bäst.
Huset är gjort i lersten (byggt i början på 1900-talet) så det är därför jag har läst på om kalkputs.
Så jag har läst mycket om hur bra det är med kalkbruk på en obränd lerstensvägg etc.

Men källaren tillkom senare i huset liv (någon gång under 40-talet) och är uppbyggd av betong, har försökt leta svar utan att lyckas till den enkla frågan, kan man putsa med kalkbruk på en betongvägg eller finns det risk för någon kemisk reaktion som jag inte känner till?

Fråga två, varför putsar man överhuvudtaget en källarvägg (inomhus) och inte bara måla betongen med någon färg som andas, är det bara för utseendet eller finns det en funktion med att putsa inomhus?

/Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.