K
Vi skulle vilja ha ett stort vackert träd på vår framsida ca 10 meter från huset. Vi har länge varit inne på att skaffa ett valnötsträd då det har vackra blad, blir stort, växer relativt snabbt och ger frukt i form av valnötter.

Tyvärr har vi blivit avrådda från detta träd pga. giftigt Juglon som hindrar andra växtarter från att trivas.

Vad finns det för alternativ? Tidigare har vi funderat på någon form av körsbär, men dessa blir ofta lite glesa och tråkiga. Trädet ska stå så att det ger skugga och vindskydd till en uteplats runt middagstid och bör bli 7-10 meter högt inom vår livstid.

Det kommer att stå i full sol i Skåne, men i ett relativt vindutsatt läge nära havet.
 
Så lär det vara, men vi har en valnöt på baksidan, den har stått där många år och det växer som fasiken runtikring.
 
Vinden håller ofta nere höjden på träd och buskar. Dvs om man vill ha ett träd med höjd t ex 10 m så bör man köpa ett träd som ska bli 12-15 m högt.

Vill ni ha valnöt så köp valnöt. Tror inte ni behöver bekymra er om växtinhibition. Valnöt är knappast den enda växten med de egenskaperna. Mig veterligt leder det inte till en steril monoväxtöken. Ju större träd ni köper desto snabbare blir det ett stort träd.
 
Rädslan för juglon verkar vara överdriven, jag har följt diskussionerna på amerikanska forum där många har erfarenhet av valnötsträd. Jag har själv ett manchuriskt valnötsträd och gräset växer som ogräs under det, jag ser inga tecken på att något skulle påverkas av juglon.

Men jag skulle hellre rekommendera äkta kastanj faktiskt. De blir också stora, växer snabbt och ger ätliga nötter. Mitt växer i zon 3 och verkar tåla allt man utsätter det för. Har aldrig haft några vinterskador annat än några frostskadade löv en vår, men det växte strax ut nya. Växer 50-60cm per år och har stora, friskt gröna löv som sitter kvar länge om hösten innan de faller av.
 
Har också ett stort valnötsträd och det växer så det knakar runtomkring :)
 
Har också en äkta kastanj, i zon 3, som är 15-20 år gammal, ca 7 m hög med ögonmått.
Är fin, och blir översållad i juli med vita "blomstänglar" som humlor och bin älskar. Doftar typ honungssött. Ställer man sig under det låter det som man står inne i en bikupa. Det blir kastanjer, men små. Tveksamt om de är värda besväret att försöka preparera och äta, men det beror kanske på hur mycket man tycker om kastanjer... På gräsmattan under trädet ligger resterna av hyllena runt nötterna, och de är taggiga, som borsttaggar på en ros.
Det är dock ett helt problemfritt träd.

På första bilden till vä ser man att blommorna är på g på kastanjen.
DSCN3184.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Roserai d la Hay Paradisbuske Ville de Lyon mm.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.