Hej!

Ska bygga ett garage tillsammans med mitt hus som är i planeringsstadiet. Har fått denna ritning från tillverkaren och skall således ha en betongklack på min garageplatta.

Tillverkarens garage är byggda som detta "Vald byggsats är konstruerad för infästning i betong".

Alltså är inte ett varv leca längs botten aktuellt.

Kan alla byggföretag (Vi har ett lokalt som även bygger huset som samtidigt får gjuta plattan till garaget) göra detta eller kommer det bli hiskeligt dyrt?

betongplatta.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för alla svar!!! =D
 
  • Gilla
Sascchhh
  • Laddar…
Den får man nog gjuta dit dagen efter.

Protte
 
Eller gjuta man in en rad stolpskor som underlag för syllen.
 
Går nog att gjuta klacken på samma gång om man nu vill det. Den är ju ganska låg, bara 100 mm. Antar att dörrar går ned 100 mm under fasaden. Lite beroende på konstruktion kanske du kan mura ett varv Leca istället och montera dörrarna 100 mm lägre än tänkt om det går att få det snyggt ovanför. Fördelen vore ju att du får 1 decimeter högre i tak... Tja bara några förlag..
 
prototypen skrev:
Den får man nog gjuta dit dagen efter.

Protte
Verkar som det får bli så, men hur blir bärighet och sådant ifall man gör så? gjuta ner stående armeringsjärn i kanterna som sedan gjuts in i balken? Borde väl gå?

Tyvärr får man väl en kant på utsidan, men den borde gå att putsa upp och få en snygg finish?
 
leby skrev:
Går nog att gjuta klacken på samma gång om man nu vill det. Den är ju ganska låg, bara 100 mm. Antar att dörrar går ned 100 mm under fasaden. Lite beroende på konstruktion kanske du kan mura ett varv Leca istället och montera dörrarna 100 mm lägre än tänkt om det går att få det snyggt ovanför. Fördelen vore ju att du får 1 decimeter högre i tak... Tja bara några förlag..
Får hoppas att det går att gjuta i samma omgång. Förhoppningsvis starkare och snyggare finish.

Tyvärr är det inte möjligt med leca block att fästa i, det GÅR att bygga en platt platta och fästa väggar/dörrar direkt, men då tappar jag 100mm takhöjd =( Och det vill man ju inte
 
Varför går det inte med Leca? Du kanske kan gjuta in stolpsko eller galvade spikband i plattan och använda dem för att få fast syllen men att sen vilar på Leca, kanske?
 
Redigerat:
leby skrev:
Varför går det inte med Leca? Du kanske kan gjuta in stolpsko eller galvade spikband i plattan och använda dem för att få fast syllen men att sen vilar på Leca, kanske?
[Offtopic] Stolpskott... jag är gammal målvakt så stolpskott gillar vi =)

Materialet och fästanordning som medföljer medför tydligen inte möjligheten att fästa i lecablocken (Även om det hade varit smidigt) Fråga mig inte hur =)

Sen tycker jag det ser fult ut med en kant lecablock (Allt kan fixas med spackel i och för sig).

Hittade nu dessa bilder, något sådant borde ju vara som gjort för detta????

Garagegrund-600px-e1413883804462.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Garageelement-extra-860px.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dom du har bilder på har jag aldrig sett och det verkar bara som det är cellplast under klacken och det håller inte att ställa väggar på.
Dessa från Jackon är tänkta till garage och kan gjutas i ett med plattan.
CroppedImage530390-Siroc-garasjeelement-rett.jpg
 
Matti_75 skrev:
Dom du har bilder på har jag aldrig sett och det verkar bara som det är cellplast under klacken och det håller inte att ställa väggar på.
Dessa från Jackon är tänkta till garage och kan gjutas i ett med plattan.
[bild]
Okej, det finns ingen risk vid flytande betong att nivån sjunker under de 100mm vid gjutning?

Eller är betong tillräckligt trögflytande för att hålla sig "uppe" i formen?
 
Dom ser lovande ut, antar att det bör vara som att gjuta en trappa, då gör man ju likadant, man kanske kan vänta lite med att fylla kanten så plattan hunnit börja sätta sig och ha mindre vatten i betongen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.