Hoppas detta hamnar i rätt forumsdel.

Ska bygga en barngrind så lillan inte tar sig ner för källartrappan själv. Har några månader på mig innan hon tar sig fram för egen maskin men tänkte börja i god tid så man slipper stressa ihjäl sig som det brukar bli.. Har bara börjat fundera på utseende och konstruktion men kommer inte på någon smart lösning till själva låset. Grinden blir av typen som fungerar som en dörr med gångjärn på ena sidan altså ingen vikvariant då det inte fungerar rent praktiskt med tanke på hur räcke och annat sitter.

Någon som har tips om en smart lösning på själva låsproblemet. Färdiga lösningar eller hemma snickrad spelar ingen roll, det viktiga är att lillan inte kommer ner i trappan på ett bra tag.

Mvh
DANIEL
 
tommib
Köp en barngrind från IKEA ;)

Annars är väl stalltipset att ha något som kräver två handgrepp att manövrera, dvs du måste både trycka och dra eller liknande. Jag skulle inte ge mig på att bygga något sådant själv då priset för att göra fel potentiellt är väldigt högt...
 
harry73
svärmor har denna typ på sin svängbara grind av trä
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Beslag/Fonster/Faste/Kasthakar-2-st-2000017292/

jag kan inte gå i god för biltemas kvalite då jag inte vet vart hennes är köpt ifrån, men den har överlevt många barn under många år iallafall.

jag har även haft ett par ikea grindar och liknande och det är ju mest bara irriterande.

Bygg en fin grind i trä och fäst med bra gångjärn på en sida och låsbar kasthake.
 
Karbinkrok klarar inte småttingarna öppna förrän de klarar trappan - händiga fixar den vid före 3-årsåldern. Jag vet - 5 barnbarn de senaste sex åren - med grindar både uppe och nere. Den funkar även på trädgårdsgrinden för jycken som vid 7 års ålder fortfarande inte löst öppningsproblemet ...

IKEA barngrind är inte säkra när barnet har kommit upp i ålder. Den ena var inte 2 år då han fixade 2-handsöppningen utan problem. Har man mer än ett barn håller inte IKEAgrinden när småttingarna busar med den.

Jag ser inte skillnad på IKEAs nuvarande grind och den som IKEA drog tillbaka för ngt år sedan ... vi har slitit ut 3 grindar och har numera en (dålig) kvar som bara är till för sömngångare.

Du får säkert en snyggare grind när du fixar en själv och gör fastsättning i väggen. Tänk alltså på att den skall kunna utsättas för tyngd - speciellt om det kommer ett småsyskon inom rimlig tid.

Så fort den lilla/lille börjar krypa får han ta sig ner själv med rumpan först och med vuxen nedanför. Det har funkat bra hos mig då jag inte velat bära barnet (min ålder ��). De lär sig förvånansvärt snabbt trapphantering.
 
oj vad snabba ni var:)

tommib
Köp en barngrind från IKEA

Annars är väl stalltipset att ha något som kräver två handgrepp att manövrera, dvs du måste både trycka och dra eller liknande. Jag skulle inte ge mig på att bygga något sådant själv då priset för att göra fel potentiellt är väldigt högt...
Det absolut viktigaste är ju så klart att den håller och fungerar som tänkt, kommer inte tumma på säkerheten. Vill inte ha en Ikea grind. Har bekanta som har sådana och tycker inte att dom verkar speciellt bra och hållbara. De jag har sett går även att öppna åt båda håll vilket känns sådär. Gör jag min egen så har jag möjlighet att göra den så den vilar på båda sidor när den är stängd och endast går att öppna "uppåt" (bort från trappan).

harry73
Inte riktig svar på din fråga, men kanske bra för ett annat perspektiv.
Vi har en barngrind som fungerar som rullgardin. Tar väldigt lite plats när den är upprullad. Våra barn är stor nog nu, men den får sitta kvar eftersom den inte sitter i vägen och inte stör oss.

Hittade en bild på nätet
[länk]
Detta kan ju vara ett alternativ om det skiter sig med hemmasnickrad. Britax känns ju också som ett bra märke när det gäller säkerhetsdetaljer. Känns den stabil även om ett barn står och hänger mod den?

vanhaniemi
svärmor har denna typ på sin svängbara grind av trä
[länk]

jag kan inte gå i god för biltemas kvalite då jag inte vet vart hennes är köpt ifrån, men den har överlevt många barn under många år iallafall.

jag har även haft ett par ikea grindar och liknande och det är ju mest bara irriterande.

Bygg en fin grind i trä och fäst med bra gångjärn på en sida och låsbar kasthake.
Superbra, något sånt skulle kunna fungera. Ska kika in på Biltema när jag har vägarna förbi. Nja kvaliten på saker från Biltema kan ju vara varierande men denna finns ju säkert att få tag på hos någon annan leverantör. Nu har jag ju ett namn på saken i alla fall så lite google ska nog ordna det:)

yonna
Karbinkrok klarar inte småttingarna öppna förrän de klarar trappan - händiga fixar den vid före 3-årsåldern. Jag vet - 5 barnbarn de senaste sex åren - med grindar både uppe och nere. Den funkar även på trädgårdsgrinden för jycken som vid 7 års ålder fortfarande inte löst öppningsproblemet ...

IKEA barngrind är inte säkra när barnet har kommit upp i ålder. Den ena var inte 2 år då han fixade 2-handsöppningen utan problem. Har man mer än ett barn håller inte IKEAgrinden när småttingarna busar med den.

Jag ser inte skillnad på IKEAs nuvarande grind och den som IKEA drog tillbaka för ngt år sedan ... vi har slitit ut 3 grindar och har numera en (dålig) kvar som bara är till för sömngångare.

Du får säkert en snyggare grind när du fixar en själv och gör fastsättning i väggen. Tänk alltså på att den skall kunna utsättas för tyngd - speciellt om det kommer ett småsyskon inom rimlig tid.

Så fort den lilla/lille börjar krypa får han ta sig ner själv med rumpan först och med vuxen nedanför. Det har funkat bra hos mig då jag inte velat bära barnet (min ålder ��). De lär sig förvånansvärt snabbt trapphantering.
Karbinkrok skulle också vara ett alternativ, finns ju även den varianten med låsring som måste skruvas av innan man kan öppna den. Dock krångligt kanske.

Nu är detta första barnet så det är ju bara vuxna som skall använda grinden, men har man lite större syskon så hade man ju velat ha en låsning som låser sig själv när grinden stängs för att det inte skall "glömmas".

Tack för alla tips, har ni fler så är jag bara tacksam. Blir att fundera vidare på detta
 
Vi har IKEA Patrull fast, vi är fortfarande inne på första grinden, den har suttit uppe i drygt åtta år, springer i den flera ggr/dag, barnen är snart 9, snart 9 & precis 2 år. Grinden satt ca 1/2år i bostadsrätt innan vi flyttade till huset, flyttade med grinden. Grinden kommer att sitta uppe minst tio år till.
 
tommib
yonna skrev:
Karbinkrok klarar inte småttingarna öppna förrän de klarar trappan - händiga fixar den vid före 3-årsåldern. Jag vet - 5 barnbarn de senaste sex åren - med grindar både uppe och nere. Den funkar även på trädgårdsgrinden för jycken som vid 7 års ålder fortfarande inte löst öppningsproblemet ...

IKEA barngrind är inte säkra när barnet har kommit upp i ålder. Den ena var inte 2 år då han fixade 2-handsöppningen utan problem. Har man mer än ett barn håller inte IKEAgrinden när småttingarna busar med den.

Jag ser inte skillnad på IKEAs nuvarande grind och den som IKEA drog tillbaka för ngt år sedan ... vi har slitit ut 3 grindar och har numera en (dålig) kvar som bara är till för sömngångare.

Du får säkert en snyggare grind när du fixar en själv och gör fastsättning i väggen. Tänk alltså på att den skall kunna utsättas för tyngd - speciellt om det kommer ett småsyskon inom rimlig tid.

Så fort den lilla/lille börjar krypa får han ta sig ner själv med rumpan först och med vuxen nedanför. Det har funkat bra hos mig då jag inte velat bära barnet (min ålder ��). De lär sig förvånansvärt snabbt trapphantering.
Skillnaden på de grindar IKEA drog in och den som säljs nu är att den som fortfarande finns skruvas fast medans de andra klämdes fast. Detta gjorde att de alltid hade ett stålrör i botten av grinden som gick över golvet. Grindarna drogs in för att folk snubblade på detta stålrör och ramlade i trappor. Grinden är fortfarande ok att använda i botten av en trappa, men inte i toppen, vilket beskrivs på IKEAs hemsida.

Vi har en 3,5-åring och en 1,5-åring. Ingen av dem klarar av att öppna grinden, däremot klättrar 3,5-åringen förbi den i trappan vilket gör att hon kanske inte har så stort behov av att lista ut den. Men barn är olika. Vi ser grinden mest som ett tillfälligt hinder för barnen så att de inte ramlar ner mitt i leken. Passa dem måste man göra hela tiden ändå...
 
  • Gilla
Luurven
  • Laddar…
Jag har byggt två likadana grindar till vår trappa, den ena är placerad i en gammal dörrkarm och den andra mot spaljen i själva trappan. Till båda grindarna har jag använt vanliga skjutreglar vilka jag placerat på motsatta sidan som barnet befinner sig på. Vår ettåring har i och för sig inte undersökt grindarna alltför mycket ännu men treåringen kunde inte öppna grinden förrän hon klarade trappan själv och nu när vi har två barn så verkar vi faktiskt ha fått henne att stänga efter sig. ;)

BarnGrind.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Jag tog en långsida från en IKEA spjälsäng, anpassade till öppningens bredd, och satte som grind. Även jag använde en skjutregel på motsatt sida och den har inte 1,5-åringen, trots grundliga undersökningar, lyckats överlista. Förhoppningsvis lär han sig hantera trappan innan. Sedan kommer grinden sitta kvar som ett skydd så de inte hamnar i trappan under lek men då spelar det ingen roll om låsanordningen inte är så komplicerad.
 
Googla på boxlås, jag tror att det finns lite smäckrare varianter än de som används i stall.
 
tack för alla tips..

skjutregel var min första tanke, men vart lite orolig ifall det var för simpel låsning. Svårt att veta hur kluriga barn är speciellt med första barnet.. Men helt klart kommer det ta ett tag innan barnet når upp till låset speciellt om det sitter på "fel" sida.

Boxlås har jag tittat lite på hittade något som såg ganska trevligt ut. Visst är dom fjäderbelastade? Gick förbi ett dagis här om dagen och där satt det ett sådant på deras grindar in till lekområdet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.