Hej allihop,


Jag bor på en gård som ligger i sluttningen på en ås med en sjö nedanför. Jag har en åker framför min grannes hus. Där har jag planerat att bygga en maskinhall, då jag inte har någon annanstans att bygga den. Detta kommer innebära att grannen blir av med sin sjöutsikt och får endast utsikt över väggen på maskinhallen. Vad kan hända om jag bygger min maskinhall? Kan grannen stämma mig på något vis?
Detta är utanför detaljplanerat område.
 
Spontant känns det som att grannens sjöutsikt inte utgör grund för dem att inskränka på vad du gör med din mark, men jag har ingen aning om vad jag pratar om här. Men finns det möjlighet till någon alternativ placering av maskinhallen, tex om någon annan granne kan tänka sig stycka av en bit passande mark? Och du förhandlar med grannen som har sjöutsikt om att dela på extrakostnaderna?

Generellt är jag för att man gör vad man vill med sin mark men samtidigt har säkert grannen stor glädje av sjöutsikten medan maskinhallen inte har det. Men jag kan tänka mig att det kan bli snårigt när det blir pengar inblandade, grannen kan känna sig utpressad tex.
 
  • Gilla
ajn82 och 3 till
  • Laddar…
En grej att tänka på är att om grannen värderar sin sjöutsikt högt kommer denne förmodligen att hata dig för all framtid om den byts mot en maskinhall. Sedan kan du ju fortfarande ha rätt i sak, men man kan ändå fundera på om det är värt det. Räkna med en hel del tjafs, överklagade bygglov, fördröjt bygge mm.

Så om det går att hitta någon alternativ lösning så skulle jag verkligen försöka få till den, involvera grannen och gör honom till gisslan i processen. Om det var min sjöutsikt skulle jag vara mycket intresserad av att köpa den där åkermarken av dig (om priset känns vettigt) vilket kanske kan ge dig möjlighet att bygga någon annanstans?
 
harry73
Det blir inte populärt.
Behöver du bygglov eller bygganmälan?

En annan tanke som slå mig: Är grannens tomt kanske en avstyckning från din fastighet? Om så är fallet kan jag tycka att du kunde sälja tomten till det priset du fick pga sjöutsikten, då får man också acceptera att man ska bevara utsikten så mycket som möjligt. Men det gäller som sagt framförallt om du styckade av tomten
 
Man kan aldrig få mer garanterad utsikt än till sin egen tomtgräns!
Du kan bygga maskinhall, eller så växer det upp träd som skymmer. Givetvis uppskattar säkert grannarna sjöutsikten, men det är inte något som de bör ta för givet.
 
  • Gilla
Troberg och 3 till
  • Laddar…
Bygg den i glas? :)

...eller föreslå att gannen tar merkostnaden för glas om det är bättre för hen.

Nej, skämt åsido. du har all rätt på din sida, men relationen kanske förstörs.
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle höra mig för lite hos kommunen för säkerhetsskull innan jag satte igång nått bygge. Så man iaf har lite mer info ifall det skulle bli problem.. hör dig för om alla aspekter och funderingar (kanske även rådfråga nån jurist). Så att du kan hänvisa till nått specifikt om det börjar gnällas. Du kan ju också fundera på t ex placeringen över din lada.. vrida på den lite och ge dem halv sjöutsikt tex (förslag bara) :)

Jag hade nog varit din mardrömsgranne *erkänner*, jag värderar min utsikt mer än huset (ett hus kan man alltid förändra och bygga om, men där man väljer att sätta det.. med utsikten och marken runt om.. är nått som är svårt att förändra i efterhand).

Jag tycker (dubbelmoral närapå) att man får göra vad man vill med sin tomt egentligen.. men samtidigt.. skulle nån sabba min utsikt totalt.. skulle jag anse att värdet på mitt hus försämrades drastiskt och skälet till att jag bodde just där skulle vara borta.. dvs.. inget skäl till att värna om grannsämja eller dyligt (för jag betvivlar att jag skulle vilja bo kvar nån längre tid själv). Så troligen hade jag nog gått igenom hela lagboken för att hitta skäl till att fördröja bygget.. (tyvärr).. så många gånger som möjligt..

Alla är (tack och lov) inte som jag i den frågan.. men min utsikt är närapå allt för mig där jag bor idag och jag har mardrömmar om att nått kommer förstöra den på sikt (tack och lov har jag bra utsikt åt alla håll så en lada/maskinhall skulle ju inte förstöra allt..).. men får vi chansen köper vi marken runt om oss.. inte för att odla direkt utan för att bevara utsikten och miljön som den är! :)

Men än en gång, man ska ju få göra som man vill med sin tomt.. egentligen!!
Lycka till oavsett,
MVH Sandra
 
  • Gilla
MONTREAL och 4 till
  • Laddar…
Bygg under mark eller bygg inte alls. Du kommer troligtvis sabba din grannes liv. Det kommer kosta betydligt mer lidande för din granne är du kommer bli glad över din maskinhall. Jag skulle aldrig kunna sabba så för min granne såvida jag inte hatade dem.
 
  • Gilla
MONTREAL och 7 till
  • Laddar…
M
putte82 skrev:
Bygg under mark eller bygg inte alls. Du kommer troligtvis sabba din grannes liv. Det kommer kosta betydligt mer lidande för din granne är du kommer bli glad över din maskinhall. Jag skulle aldrig kunna sabba så för min granne såvida jag inte hatade dem.
Sabba grannens liv? orsaka lidande? Det är väl lite väl starka uttryck för att inte kunna se vatten från sitt hem. Köp en tavla med ett sjömotiv till grannen om det är vikigt för denne.
 
  • Gilla
Kroksbo och 12 till
  • Laddar…
Om sjöutsikten är mycket viktig för grannen kanske han är beredda att ta en kostnad för att stycka av och kvitta mark så att ni kan bygga hallen utan att skymma sjöutsikten?
 
  • Gilla
MONTREAL och 4 till
  • Laddar…
Om grannen värderar sjöutsikt högt borde grannen ha köpt en sjötomt. :cool:
 
  • Gilla
Detlovsson och 20 till
  • Laddar…
Kolla även upp att marken inte berörs av strandskydd! Kan vara upp till 300 m från vattenkanten.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
S
MaxPax skrev:
Sabba grannens liv? orsaka lidande? Det är väl lite väl starka uttryck för att inte kunna se vatten från sitt hem. Köp en tavla med ett sjömotiv till grannen om det är vikigt för denne.
Förstöra grannens liv kanske är att ta i, men det kan nog kännas så för grannen. Det är ju ingen hemlighet att sjöutsikt ökar värdet på ett hus, har han köpt huset med sjöutsikt för motsvarande pris, sen försvinner sjöutsikten så sjunker fastighetens värde samt en del av det njutbara med tomten.

Beroende på hur mkt sjöutsikt jag hade om jag var grannen så hade jag kunnat sträcka mig så långt att jag skulle säga att jag skulle göra ALLT i min makt för att jävlas med TS efter detta, och inom lagens ramar kan man fortfarande göra livet riktigt jävligt för sina grannar.

Detta är absolut inte menat att vara personligt mot dig TS, men om jag köpt en fastighet för sjöutsikten och den istället ersätts av en maskinhall så skulle jag inte släppa det.
 
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Kanske går det att fixa någon slags avtal eller servitut med grannen som gör att dennes sjöutsikt bevaras och att du kan bygga maskinhallen på annan plats? Kanske att du köper en bit mark av en annan granne och bygger där? Och förbinder dig att inte ta bort sjöutsikten. Rimligast är ju att grannen står för det mesta av fiolerna, det är ju grannens önskan om sjöutsikt som orsakar merkostnader för dig.
 
  • Gilla
Bangan och 1 till
  • Laddar…
Plåthuset skrev:
Om grannen värderar sjöutsikt högt borde grannen ha köpt en sjötomt. :cool:
Det här är ju faktiskt det enda vettiga svaret i tråden.
Såklart är det surt att få utsikten förändrad, men det är smällar man får ta. Vill man gardera sig får man se till att äga all mark så långt ögat når. Jag skulle också bli lite putt om grannen drämde upp en ny loge mitt i blickfånget, och helst av allt skulle jag gärna se att hans nuvarande råkade brinna ner - men det är bara att hacka i sig!
 
  • Gilla
  • Arg
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.