Hej!
Jag ställde denna fråga till kommunen, deras svar var klockrent, tyckte jag.
"Vi sköter kontakten med grannarna, det är inget ni ska behöva ha diskussioner om. Det brukar underlätta för grannsämjan"
Vi lät dem sköta det och allt gick väldigt bra, även om det kändes underligt att inte informera dem först.
Eva
 
  • Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Sir Duke skrev:
Ingen jublar väl när en granne bygger ut. Det påverkar ju alltid ens egen fastighet i någon mån, genom sämre utsikt, mer skugga etc. Och ju fler byggnader nära min tomt, desto lägre blir marknadsvärdet på min tomt.
Det är verkligen inte säkert att marknadsvärdet minskar.
Det kan både minska, öka eller bli oförändrat.

Men generellt betyder om och tillbyggda hus att just detta hus blir lite mer värt, och ju högre värde det är på husen i ett område desto mer dras värdet upp för alla hus, även de lite mindre attraktiva (eller ej utbyggda).

Så jag skulle nog vilja påstå att rent generellt sett vinner alla i bostadsområdet på att några bygger om/till/ut. Eller givetvis även om folk bara målar om och sköter sina hus också.
 
Håller med i princip, tänkte snarare på en massa bodar vid tomtgränsen.
 
R
jag sitter som sagt i exakt samma sitts men jag vet inte heller hur jag ska göra...inom de närmaste veckorna ska jag skicka in bygglovsansökan...
Jag är dock inne på att inte säga något tråkigt nog...eftersom samtalet inte kommer bli glatt och enbart kanske tråkigt för grannen då jag vet att de kommer påverka hur pass länge de kommer ha sol på kvällen. Å andra sidan vill jag inte göra avkall på utbyggnadens storlek för att vara sjyst mot grannen...vi behöver ju ytan till barn osv.
Samtidigt är jag rädd för att grannen omgående tar kontakt med kommunen samtidigt som jag skickar in bygglovet och genast blir det överklagat och så sitter man i en lång överklagandeprocess som för min far tog över ett år förra gången vi begärde bygglov mot en annan granne....
Känns som pest eller kolera just nu.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
harry73
Roland 112; Låt kommunen sköta kontakten, kommer du att skicka in ansökan inom några veckor är det i alla fall försent att ta hänsyn till grannen.
Sen hjälper det att se sakligt på det hela. Du har rätt att begära bygglov men grannen har rätt att överklaga. Ni utnyttjar bara era rättigheter, och även om det just nu känns tråkigt för dig, är det bra att dessa rättigheter finns. en annan gång är det du som överklagar.

Om du förmodar att hela processen kommer att ta ett år, ta då hänsyn till det i planeringen. Se till att entreprenören är med på att han inte kan börja direkt. Jag tror det blir enklare att hantera förseningar på detta sätt
 
  • Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
D09
När jag sökte bygglov så hälsade jag på grannarna och fick ritningar påskrivet.

Var inga konstigheter och samtliga önskade lycka till.

Nu tror jag dock att utgången har att göra med att bygget inte påverkade grannarna något nämnvärt pga tomternas utformning och att jag helt enkelt har grannar som inte bryr sig vad jag bygger på min fastighet, precis som att jag bryr mig föga om vad de gör på sin tomt.

Hade jag sökt idag så hade jag nog låtit kommunen sköta det och låta grannarna komma över på en fika ifall det är några konstigheter. :)

Ibland behöver saker ha lite tid vid förändringar.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Som vanligt i trådar om tillbyggnad så...
Dyker det upp denna fråga om att vi bor i ett radhus och vill ha ett slott...

Varför kan människor då inte flytta till en plats där det passar med slott?
Nej i stället ska de bygga bort ljus o frihet för sina grannar..

Jag tycker att den som ska bygga ut ska fråga en riktig arkitekt som kan se hur man löser frågan om hur o varför man kan bygga ut???
Det räddar ekonomi familjer o grannar från förstörda liv....

Mina grannar Jag bodde tidigare i en fastighet där jag hade tre ggr större och låg i vägen för deras kvällssol
De skulle såga allt på min tomt och gräset skulle vara mm ...nej sinnessjuka grannar behöver ...
veta att ni anlitat kunniga människor som inte ger sig in i galna projekt och att kommunen inte strular till det

Lyssna inte på de som tror att man kan snacka o fika o larva sig......

Flytta hellre än att starta ett tragiskt projekt som tar bort trivseln i området...
håller alla tummar för er...
 
Jaa, slott o slott. Det där brukar ju regleras i detaljplanen. Den begränsar byggrätten på en tomt till vad som anses lämpligt för området. Håller man sig till bestämmelserna i detaljplanen så är man i normalfallet så tillmötesgende mot grannarna som det är motiverat.

Det man i det läget bör göra är att se hur man inom detaljplanen kan bygga så att det ger så liten negativ påverkan som möjligt för grannar, men med de funktioner och kvaliteter man vill ha med sitt hus. Men det är viktigt att inte i onödan förstöra för grannarna.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
byggarätt skrev:
Som vanligt i trådar om tillbyggnad så...
Dyker det upp denna fråga om att vi bor i ett radhus och vill ha ett slott...

Varför kan människor då inte flytta till en plats där det passar med slott?
Nej i stället ska de bygga bort ljus o frihet för sina grannar..

Jag tycker att den som ska bygga ut ska fråga en riktig arkitekt som kan se hur man löser frågan om hur o varför man kan bygga ut???
Det räddar ekonomi familjer o grannar från förstörda liv....

Mina grannar Jag bodde tidigare i en fastighet där jag hade tre ggr större och låg i vägen för deras kvällssol
De skulle såga allt på min tomt och gräset skulle vara mm ...nej sinnessjuka grannar behöver ...
veta att ni anlitat kunniga människor som inte ger sig in i galna projekt och att kommunen inte strular till det

Lyssna inte på de som tror att man kan snacka o fika o larva sig......

Flytta hellre än att starta ett tragiskt projekt som tar bort trivseln i området...
håller alla tummar för er...
Som nämnts tidigare så ska vi anlita en arkitekt för att göra en bra utforming av tillbyggnaden och vi tänker inte göra något utanför detaljplan. Sen är det väldigt svårt att komma ifrån att ha någon form av påverkan på grannarna.

I vårt fall så är det knappast något lyxslott som eftersträvas. Vi har ett till barn på gång och har helt enkelt slut på sovrum. Visst kan barnen dela rum ett tag men när de blir äldre är det inte lika uppskattat... Och visst kan man flytta, men vi trivs bra i området och med dagis i närheten och dylikt och det kommer inte ut så många objekt av rätt storlek i närområdet. Enligt våra kalkyler skulle det prismässigt gå ganska jämnt ut med att flytta eller bygga ut.
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Det kan vara till ens fördel att grannen bygger ut, därför att det kan vara skönt att slippa den envetna solen, tycker jag.
 
harry73
Hus är större nuförtiden än de var för 50 eller 60 år sen, och antal barn per familj har minskad sen dess.
Om ingen skulle bygga ut sitt hus, då hade vi haft ett överskott med hus som är för små för barnfamiljer enligt dagens standard.

Så att bara klaga på alla som vill bygga ut sitt radhus är kortsiktig och inte genomtänkt.

Kommer TS med en bra och snygg lösning, då kommer säkert flera grannar följa med linkande lösningar.
 
  • Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
D09
Men eftersom det finns en detaljplan så bör alla inom denna vara införstådda med vad som kan hända t ex höjder på byggnader, storlekar etc och hur detta påverkar sol, utsikt etc och köper man ett hus där så accepterar man också detaljplanen.

Så man får också göra sin hemläxa vad som får hända i området istället för att göra anspråk på ljus, utsikt och grannar och hindra grannars rättigheter.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Ni verkar ha kvistfritt virke där det ska vara kvistfritt...bra där att anlita arkitekt...bra där att se om skala och ekonomi ..bra där göra det som är lämpligt med hänsyn till grannar...bra tolkat mina inlägg...

Nu till valet av Arkitekt... Det måste vara en kunnig på hustypen som jag sa...och gärna kunnig på kommunens illvilliga handläggare...
Arkitekten kan ge er 10 ggr pengarna i att samtidigt justera huset till inte bara det problem ni avser lösa utan till hela familjens tid i huset...ev seniorboende...

Klokskap anlitar yrkeskunskaper i rätt ordning...vem ringer skräddare idag när man sytt en tafflig kostym? ingen..så ser alla ut som torkställningar också..

De svenska villaområdenas problem löses inte av enbart detaljplan o en rufflig byggare...Arkitekter måste anlitas i högre omfattning..förslumningen i efterdyningar av friggebodar..timellfusk...atterfavelor...måste få ett slut

trevliga vanliga förnuftiga svenskar måste få jobba med yrkeskunskap Arkitekter och vettiga bestämmelser som ser till alla människor som påverkas av bygget...

Människors liv går före detaljplaner och kommunal byråkrati och ska skyddas av kunniga Arkitekter o giriga Banker...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.