I mitt suterränghus har jag ett garage som ligger under jord. På garagetaket är det stenläggning på baksidan av huset och utanför är det en liten gräsmatta.

Jag har fixat till lite i garaget och målat den långvägg som är motfylld och ligger under marken i trädgården. Då upptäcker jag något som jag helst hade velat slippa...

Färgen har inte riktigt torkat på några ställen och är även lite missfärgad (väggen var gul innan jag målade den vit).

IMG_1679.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_1681.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Går det att göra någon bedömning av dessa bilder? Är det bäst is i magen eller ska jag ringa en dräneringsfirma på stubben...?
 
Fukt i en oinredd källare, garage eller dyl är vanligt. Dränerad eller ej så förekommer ofta en viss fukt som b la visar sig som utfällningar i betongväggar och så vidare.
Min första tanke är, vilken färg har ni målat med och vilken färg var det målat med förut? Typ av färg alltså.
 
Det är lite saltutfällningar runt garageporten också, men dom är kruttorra (och har så vitt jag vet varit så under mina 5 år i huset).

Jag har målat med billigbillig FXA-färg från Krauta (tror jag). Enklaste vita färgen. Vet inte vad det var målat med tidigare, hur tar jag reda på det? Den gamla färgen har flagat (smulat sönder kanske är mer korrekt att säga) på de ställen där det nu bildats missfärgningar.
 
Ahh ha. En latexfärg alltså. Den är för tät, samlar fukten bakom sig i detta fall. Resultatet är det du ser nu. Blåsor, missfärgningar och släpp av färgen.
Du måste måla med en diffusionsöppen färg anpassad för ändamålet för att uppnå ett bra resultat. Prata med din lokala färghandel.

Dock behöver du inte ligga sömnlös, det "enda" som händer är att färgen lossnar.
 
S
Precis som ovanstående skriver så är det nog ingen fara, men du bör slipa bort färgen och dra dit en diffusionsöppen färg för att avhjälpa problemet helt/delvis.
 
Det skulle kunna vara kondens mot de kalla väggarna också som har orsakat det.

Det problemet hade jag i mitt garage, det hade bildats ytligt svartmögel i nederkant på väggarna. Jag kom undan med att skrubba bort möglet med klorin och installera en luftavfuktare.
 
Tack för snabba svar!

Jag har nu målat med en vattenlöslig, enkel och billig vit färg. Är den ok?

Jag har inte skrapat bort den gula latexfärgen innan målade, men då vet jag att den är för tät om det börjar bubbla i den i framtiden...

Jag har även en "jordkällare" i ett rum bredvid garaget. Där hade föregående ägare ett förråd för saft och sylt. De har satt in ett kylagregat i garaget och borrat genom väggen in till jordkällaren är själva kylningselementet sitter. I jordkällaren är det inte mycket färg kvar på väggarna kan jag lova. Det har vittrat bort, jag antar att det är för all fukt som blivit när dom kylt utrymmet. De hade även frigolit ditlimmat på väggar och tak (den har jag rivit ner för något år sedan). Mer info om det sidospåret i den här tråden.
 
S
Med den infon vet vi fortfarande inget, men troligtvis är även denna färg för tät, du måste köpa en färg avsedd för ändamålet.
 
Verkar som att jag gjort en (rejäl?) tabbe. Kollade upp färgen jag målat med och det är förstås en latexfärg. Så nu har jag fixat fint och fuktigt i garaget. Puuuuuuust......... svortdom, svordom och en hel harang med ytterligare svordomar.....

Vad göra nu........???
 
S
Du måste slipa bort färgen från väggen och antingen kakla eller måla med diffusionsöppen färg, eller lämna det omålat, det finns inga genvägar här.
 
Jag ska i alla fall börja med att ta bort den färg där det är genomslag så det får torka upp där.

Det bör väl tilläggas att det varit målat sen huset byggdes -82 och det är bara på detta ställen som det blivit flagor och fukt. I övrigt är det torrt och färgen är väl bevarad på väggarna.
 
Ja, bort med färgen så fort som möjligt annars börjar snart putsen trilla ner.
Börja med att slipa/skära upp "hål" lite här och var så fukten kan komma genom och sen tar du större partier vartefter.

Bäst är ju förstås att dränera utsidan. Lämna väggen obehandlad skulle jag göra men vill du absolut måla så använd kalkfärg om det är kalkputs, annars silikatfärg (=dyr).
 
Hur lång tid tar det för vanligt färg att härda...? Dvs - kan jag ge mig på och tvätta (det är just nu ca 48h sedan senaste målningen) eller är det våld (dvs slipa, borsta, fräsa) som gäller...?
 
2-3 timmar torkar det på under normala förhållanden, är det mycket fuktigt och stillastående luft kan det ta några timmar till så det är våld som gäller...
Klottersanering kan vara alternativ men det är kletigt och luktar rätt starkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.