S
Vi har tjing på en mkt fin tomt vid vatten (en å flyter förbi ett 30-tal meter från huset) och är såklart mkt sugna på att bygga hus där.

En sak som just nu ligger på minussidan i utvärderingen om vad vi skall göra, är om det är lämpligt att bo så nära vatten när man har småbarn (just nu 0-2,5 år). Kommer man i flera år aldrig att känna inre lugn för att man hela tiden oroar sig för om barnen är vid ån och plurrar i?

Jag sökte i Forumet men kunde inte se att någon annan skrivit i detta ämne. Kanske finns det bra lösningar (å då inte den med att "vänta 15 år innan ni flyttar dit!") på marknaden? Någon form av RIKTIGT barnsäkert staket som dessutom inte skämmer ut huset och tomten, kanske?

Tacksam för andras funderingar och tips! Idag när så många talar om natursköna lägen så kan det väl rimligen inte bara vara de med utflugna eller äldre barn?

 
Mitt förslag är att satsar energi på att lära era barn vad som kan hända om man går för nära vattnet. Barn är inte så dumma som man tror.
Det finns barn som aldrig haft trappgrind hemma och som inte är i närheten av trappan för att de vet att det är farligt, och det finns barn som har trappgrind som inte stängst ordentligt så att de drattat ner och slagit sig rejält.

Visst är det en period under de första åren som ni måste vara på er vakt, men det måste man med alla små barn på nästan alla platser.
Barn har i alla tider ofta bott nära vatten utan några problem. Om olyckan är framme så är det nästan hopplöst att försöka utesluta allt som är farligt.
 
Nej, alla har inte bott nära vatten utan problem. Inte så länge sedan drunknade tragiskt ett tvillingpar på två år efter att ha smitit ut från huset medan föräldrarna sov, rakt ut på bryggan och ner i sjön. I min släkt har två småbarn drunknat i intilliggande vattendrag. Självklart är det mycket sällsynt, men olyckor händer. Riktigt små barn kräver uppsyn och de lite äldre en bra simundervisning och rejält med vett i skallen!
 
Jag tycker att det finns en överdriven rädsla för vatten, kraftledningar och strålning från mobiltelefonbasstationer. Något som vi däremot borde vara rädda för är trafiken på våra vägar. Jag får uppfattningen att vi är så vana vid att hela tiden omges av trafik att vi inte inser hur stor risk den är för våra liv. Enligt Statistisk årsbok 2006 från SCB dog år 2002 352 män och 127 kvinnor i motorfordonsolyckor på allmän väg.

Vad jag försöker säga är inte att det är ofarligt att bo vid vatten, utan att man skall beakta så många riskfaktorer som möjligt, och inte bara de som är "på modet", och utifrån dessa göra sin riskkalkyl.

(För övrigt så valde 862 män och 318 kvinnor att ta sitt eget liv år 2002, enligt Statistisk årsbok 2006 från SCB. Om risken för självmord talas det dock tyst, men det är en annan historia.)
 
Köp tomten!!
Jag är själv uppvuxen på en ö i Sthlms skärgård.. Som andra här har skrivit. Det handlar om att förklara för barnen vad som gäller... Vi hade de reglerna att skulle man gå ner till bryggan eller vattnet så var det flytväst på.... Det fick jag o min syster inpräntat från första dagen... Men sen är det som vanligt... Uppsyn uppsyn uppsyn..
 
Kan bara instämma med föregående talare - vi bor 50 meter från bryggan, grusväg emellan och en damm på tomten. I naturreservatet går det lo, grävling och vildsvin. Tvillingarna är 2.5 - men vet att det är flytväst på vid bryggan, reflexväst annars - och så gäller som med alla små barn - lämna dom inte ensamma (dvs lås ytterdörren om du tänker sova - vilket man inte gör ensam med dom vakna ::) ) . Dom kommer få lära sig vattenvett och gärna simma i sommar. Bägge har plurrat i dammen (20 cm vatten) - den ena medan jag höll i honom! Han lyckades ändå....

Men statistiken säger att det är farligare att åka till dagis med dom.... Eller att bada dom - vi behöver radonfilter och vet vad vi dör av om vi inte skaffar filtret (även om det tar en stund så är 2000 bq i vattnet inte bra....)

Mvh
/Angelven
 
Helt klart skall ni ta tomten! Annars ångrar ni er. Jag är själv uppväxt med sjötomt. När jag frågat mamma så var hon väl alltid lite orolig när vi var små. Men det är bara att lära barnen att aldrig gå till vattnet själva.Man lär väl dom samma sak som när man är på stranden. Det är ju bara intressant i början och speciellt om man gör en jätte grej av det. Annars så blir det ju en självklarhet tillslut i alla fall.Alltså inte sååå intressant. Eller som Stefan_h säger att använda flytväst.Med dagens flytvästar som finns så är det en jättebra extra livförsäkring. Det finns ju sådana tunna som inte blåses upp fören man kommer i vattnet. Alltså kan du sätta på dina barn den i fall att då den inte är "jobbig" att leka i..
 
Lillbjorn skrev:
Nej, alla har inte bott nära vatten utan problem. Inte så länge sedan drunknade tragiskt ett tvillingpar på två år efter att ha smitit ut från huset medan föräldrarna sov, rakt ut på bryggan och ner i sjön.
.....och hade de bott i stán så hade de blivit påkörda, eller på en bondgård blivit nedtrampade av tjuren, eller trillat nerför klippan ............

Det sedelärande i den historien är att ha dörrar och fönster låsta på ett barnsäkert sätt innan man somnar.
 
Jag tror nog att man kan bo vid vattnet med barn utan problem. Väldigt många barn är uppvuxa vid vattnet och drunkningsolyckor är lyckligtvis ovanliga. Det gäller att tidigt lära barnen farorna med vattnet och hålla uppsikt över dem i möjligaste mån.
 
Vi bor själv riktigt nära vattnet med en 1,5 och en 5 åring. (Se bild under ämnet "tomter" och tråden om att "vad ska vi begära för vår sjötomt nu när vi säljer".)

Klart man får ha uppsyn men som andra skriver. På bryggan och vid vattnet gäller flytväst om barnen är själva utan vuxen. Vi upplever nog att problemet är när kompisarna kommer. Dessa har inte fått lära sig något och bryggan är verkligen en barnmagnet! Men nu ska vi flytta beroende på att vi vill bo mera centralt och något som är mindre att sköta om, inte för att vi är oroliga för barnen.

Så skaffa du ert boende nära vattnet. Det är underbart att blicka ut över dagligen för både unga och gamla. Man ser allt djurliv och naturens växlingar väldigt bra när man bor vid en sjö. Lär barne respekt för vatten (och isar) och se till att dom lär sig simma om dom trillar i. Sen gäller det ändå att ha uppsyn och framförallt när det är kompisar på besök. Sen är det som många skriver massor av saker som är farligare än att bo vid en sjö.
 
hej
vi bor ca 100 m från sjön, barnen får inte vara där själva och när vi är där så har de flytväst. Grannens pojk gick själv dit ändå, drattade i, men tog sig själv upp på båtbryggan igen (utan flytväst, kunde inte simma, fem år ...).

Jag skulle faktiskt vara mer nervös av att bo vid en å, eftersom vattnet drar med sig den som faller i, dessutom är ofta åvatten bra mycket kallare än sjövatten. Vattnets temperatur gör stor skillnad på hur lång tid man tål att vara i ...

Ett rejält staket och ständig uppsikt under några år, att inpränta respekt för vattnet, använda flytväst och att verkligen topprioritera simkunskap samt vattenvana och att påbörja den processen nu.  Detta tror jag är helt enkelt nödvändigt, om man bor vid vatten. När barnen är kring sju år så blir de litet vuxnare och förståndigare (tycker jag det verkar som hos oss i alla fall).Sedan släpper jag såklart inte iväg min sjuåring själv till bryggan, men han förstår bättre nu att det inte är bra att gå dit själv.
mvh fiddeli

PS Drunkningsolyckor kommer som nr två på barns dödsolycksfall, endast trafiken orsakar fler. DS
 
En enkel lösning är bilda ett mindre område runt huset som tomt med klippt gräsmatta och staket runt om. Området ner till ån ska vara vildvuxen (givetvis kan ni ordna en stig ner). Då blir det naturligt för barnen att hålla sig på tomten!
(Även om ni vuxna vet att tomten är ändå ner till ån, så blir ute-rummet området med kortklippt gräs och innan för staketet.) Tänk lite på förslag, det är en väldigt bra lösning med väldigt lite arbete...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.