Hej,

Jag har tidigare gjort en utbyggnad på egen hand och det var lärorikt. Jag byggde då en hal på ca 6kvm på gjutna plintar.

Snart är det dags för mig att bygga ett garage, och då kommer jag ha en färdiggjuten platta på mark.

Hur gör man för att fästa regelverket/reglarna mot plattan?

Lägger man en golvsyll liggande längs med varje kant, och skråar dit reglarna i den eller fäster man dem direkt i betongen?

Jag gissar att det måste till nåt skydd emellan regle och betong för fuktspärr, eller?

Tack på förhand!

//Andreas
 
M
Rekommenderat är att mura ett skift med leca och sedan (efter 1-2 dagar) fästa syllar på murningen med syllpapp emellan leca och syll. Infästningen kan ske med rejäla plugg-med-skruv, speciella lecaskruvar, spikplugg eller vad du tycker behövs, det är ju mest för horisontella skjuvlaster vad jag förstår.
 
Om du har möjlighet, så är det enklaste att spika varje vägg liggandes. Då slipper du skråspika, och spikar bara genom syllen in i varje regel. Sätt därefter syllisolering eller syllpapp på syllen med häftpistolen. Res upp väggen, borra några hål genom syllen och ca 10 cm ner i plattan. Spika med spikplugg.
 
Perfekt -tack för det!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.