Jag tänkte gräva ned elkabel för att kunna belysa träd mm.

kabeln ska komma upp ur marken bredvid träd och buskar och jag har en fundering på att bygga ett kopplingsskåp så att kopplingsdosor och ev uttag sitter skyddade.

Ett vanligt kopplingsskåp är dyrt och inte snyggt.

Någon som har byggt något liknande kopplingsskåp som ser ut som något helt annat -

t ex pelare som det står blommor på,

en pall att sitta på i trädgården

har du någon idé eller exempel som någon byggt?
 
Jag hade nog funderat på en brunn med ett lock som ligger i nivå med gräsmattan. Syns knappt, tar ingen plats och lirar ganska bra ihop med resten av projektet (som du också skall gräva ner).

Du behöver inte heller ta hänsyn till detta när du klipper gräset. Bara att köra över. Har du ett skåp eller liknande skall det ju trimmas runt om osv. (y)

Saker att ta hänsyn till:
* Brunnslocket bör antingen vara vattentätt eller så måste eventuellt regnvatten som tar sig in kunna rinna ut ur brunnen.
* I brunnen måste kopplingsdosor osv. klara fukt och utomhusmiljö (uppfylla rätt IP-klassning). Rådfråga en elektriker.
 
Och fyll kopplingsdosorna med den typ av gel som finns för just kopplingar i mark. Skulle du av någon anledning vilja koppla om så utgör gelen inga problem. Använder man tex gjutharts så finns ingen möjlighet att öppna och koppla om i dosan.
 
ok kopplingsdosor med gel har jag läst om och det verkar bra.

problemet med att ha brunn i mark är väl om jag vill ha 230V uttag och i dem sätta någon slags sladd eller trafo - då måste väl brunnen vara helt vattentät för att det ska vara ok.

Vet inte hur lätt det är att få till en brunn i backen helt vattentät - dessutom ska det ju gå ett antal kablar till belysning etc så det blir ett antal genomföringar som också måste vara tät.

Men det kanske finns liknande brunnar att köpa utan att det är väldigt dyrt?

alternativet bygga ovan mark medför ju mindre fuktrisk - men syns ju - därav frågan om någon byggt något snyggt av liknande skäl.
 
Redigerat:
Kanske göra något av ett betongrör.
Sätt dosan och uttaget inuti och gör ett lock.
Röret kan du ju kapa till valfri längd. Gäller bara att diametern är tillräcklig. Ev montera allt på en tryckimpregnerad bräda först och trä över röret.
Röret kan du ju ge struktur med betong och kanske lite stenar och få det att smälta in.
 
  • Gilla
JanneSjo
  • Laddar…
Varför inte köra brunnsvarianten fast med en kapslad elcentral/kopplingslåda som man nästan bara lägger eller hänger löst i brunnen ( så man kan ta upp den och koppla lätt).
Och köra med vanliga förskruvningar på alla kablar, lägg lite extra kabel i brunnen så att du kan ta upp skåpet helt.

Då kan du ju ha allt i en låda och det blir vattentätt, enkelt och koppla och smidigt o köra över med gräsklipparen.
 
Bygg en snygg fågelholk i närmaste träd.
 
Müssli skrev:
Kan detta vara något? [länk]
Den är faktiskt riktigt smidig och billig. MEN det är viktigt att den placeras i väl dränerad mark så att vatten inte blir stående i röret.
 
Marken är gammal sjöbotten och lera mm är lite tveksam till att det går att dränera bort tillräckligt bra - men om man gräver tillräckligt djupt kanske. Hittar inget pris på Upnors Kabelbrunn som länkas till ovan.

att ha kopplingsdosa i brunn eller anordning ovan mark går ju att lösa men om jag ska ha uttag där med trafo i så krävs något annat för att få det sköljtätt om det ligger under marknivå - vet inte om det finns något sätt att få uttag plus trafo tillräckligt skyddat för att jag ska våga ha uttaget under marknivån.
 
Den har även ett RSK nummer: 2434770. Så du kan söka efter den hos vvs-säljare.

Hos elgrossist har den ett listpris på ca: 1100:- utan någon rabatt avdragen.



Har du kollat i PDF:en i länken som Müssli länkade till? http://info.elektroskandia.se/wp-content/uploads/2015/02/Garden-Hub.pdf
Där står lite hur den bör installeras.


Vad är det du tänkt koppla in i den. Trädgårdsbelysning?
Isåfall görs kabelgenomföringen till armaturerna under marknivå och tätas på lämpligt sätt. Då behöver inte locket på brunnen vara öppet. Utan du öppnar bara locket om du ev. vill ha ström till en häcksax eller liknade tillfälligt.
Se principbilden på sidan 2 i PDF:en

Brunnen är ju IP-klassad så det bör ju inte komma in vatten ovanifrån. Är det bara väl dränerat så är det torrt i brunnen.
 
Jo jag läste länken om brunnen och den är ett alternativ om än lite dyrt.

Om jag gör ett snyggt skåp i form av piedestal för blommor,

skåp som ser ut som en pall / trädgårdssoffa.

skåp som ser ut som sten etc

- så kanske jag kan göra det billigare och slipper fuktproblemen av att ha uttag under marknivå.

någon som har sett motsvarande sätt att dölja koppling ovanför marknivå?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.