Jag och min bror har ärvt en sommarstuga där vår far inte förklarade bakgrunden till alla system i huset. Ett av dessa "system" är vattnet från borrad brunn. Det består av ett hål på ca 55m, en slang i hålet med en pump längst ner, en platform i marknivå, en rostfri behållare på 630L, en pump att pumpa vattnet ner till huset, lite elektronik som styr pumpar genom flottörer i tanken och en hydrofor i huset. Anledningen till att jag tar upp detta nu är att vi vill bygga ett litet hus runt plattformen (istället för dagens pressening) och innan vill undersöka möjligheterna till att förenkla systemet. Jag har sett lösningar som nedan där det bara finns en pump och ingen extra tank. Vad är fördelen med det system vi har? Krävs det när borrhålet inte är direkt vid huset? (Vårt borrhål är ca 50m från huset).
 
Hej
Ser att det är lite trögt med svar förmodligen för att det är lite svårt att föstå upplägget. Men utan att veta hur det ser ut borde det väl vara det enklaste att bara ha en sänkpump i hålet kopplat till en tryckströmbrytare och hydrofor i stugan. Den lösningen har jag i min stuga men skillnaden är att min pump ligger på en sjöbotten 50 meter från stugan och med en uppfordringshöjd på kanske 10 meter. Det bästa är nog att ta dit en brunnsvillan eller rörmokare som kan ge råd.

Mvh/LOB

PS: har oxå en värmeslinga i slangen som gör att vattnet kan användas året runt. Ds
 
C
Enda anledningen till att ha en tank är väl om brunnen inte kan leverera det flöde som det momentant kan finnas behov av. Men jag har bara sett det i större anläggningar. Har anläggningen enbart varit avsedd att förse huset med hushållsvatten?
 
Kan inte redigera inlägget men: brunnsvilla=brunnsfirma. Föstå=förstå
 
Det kan vara så enkelt att din far var en klok människa och byggde in redundans i systemet. Skulle strömmen gå så har du ju iaf 630l vatten i tanken att tillgå och sedan är det nog bra med en buffert och borrhålet inte ger den mängd vatten som förbrukas momentant som någon påpekade.

Jag tror nog det bästa är att bara bygga ett litet skjul runt nuvarande lösning.
 
Även viktigt att tänka på att pumpen kanske inte kan pumpa upp så mycket vatten som kan tänkas förbrukas maximalt i huset. Och då är tanken på 640 liter perfekt, husets behov täcks och tanken kan sedan fyllas på i den takt som pumpen orkar/kan pumpa upp vattnet.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.