L
Vad har du målat med för något, är det kalkfärg?
 
Silikat
 
Hej!
Jag undrar om någon kan hjälpa mig med att bestämma vilken typ av färg jag har i ett av rummen i min källare. Källarväggen är murad och putsad. Ovanpå putsen finns någon form av tjock färg, nästan som ett lager spackel. Ytan är gul men det som påminner om spackel är vitt. Huset är dränerat före tt år sen och det finns inga tecken på att fukt har trängt in någonstans i rummet, varken före eller efter dräneringen.

- Färgen flagar inte, går inte att dra loss i sjok.
- Löses ej upp i vatten
- Löses upp lite när man gnuggar med en trasa med rödsprit, fast det tar tid!
- Har testat att slipa med slipmaskin - resultat: det händer i princip ingenting, ytan blir bara glatt/glansig.
- Har testat med vinkelslip med roterande stålborste - resultat: färgen försvinner som ett damm även om det tar väldig tid att ta sig igenom.

Vad kan väggen vara målad med?

/Niklas
 
Låter ju som oljefärg nästan.
 
Hänger på denna tråden istället för att skapa en ny...

Ska måla om (initialt) en bit av en källarvägg pga dragning av ventilationsrör (vill gärna måla bakom innan det sätts upp). Källarn som helhet har några få "släpp" men står på sand/grusås och i en kraftig backe så det är dränerat naturligt.

Köpte silikatfärg, men förstått att då måste -ALL- gammal färg bort. Det stället jag jobbar på är en innervägg och en källarvägg som förutom 10cm längst ned står över mark. Övriga väggar (som jag inte ska måla nu) är också innerväggar. Fuktproblemet är alltså i princip noll i just detta utrymme.

Nuvarande färgskala är orange, aprikos, ljusgult och grått (lite olika på olika väggavsnitt) vilket gör att jag tror målningen gjorts på 70-80-tal (vissa äldre väggar i småutrymmen i källaren är nog inte målade på 70 år, de är nog minsta problemet). Gissar då på plastfärg? Förutom små lokala skador så sitter färgen som berget...

Min fundering är, ska jag lägga ned att fixa hela detta utrymme "rätt" med silikat (ca 25 kvadrat gissar jag) och måla med nåt annat än silikat där jag kan måla över det förmodade plastfärgen... Givetvis skrapar jag loss allt löst... Eller är detta att gå ur askan i elden? Visar det sig inte funka får jag kanske ett helvetesjobb mot att bita i det sura nu och skrapa ned det. På en halvtimme fick jag till kanske 3dm2 renskrapad yta, Funkade dåligt med vinkelslip, bättre att bara skrapa.

Utrymmet är garage/hobbyrum utan krav på finish men vill ändå ha "ljust och fräsht". ;)

Funkar tex biltemas mur och putsfärg att måla över både puts, betong och hårt sittande plastfärg med, givet att vi pratar att det ska fästa (fuktproblemet tror jag som sagt inte är ett problem just här...)
 
...lägger till en fråga... är det för att silicatfärgen ska vara diffusionsöppen som all gammal färg måste bort, eller släpper den från annan färg? För om den bara sitter så känns det ju som rätt väg att måla allt med silicat och jobba på och ta bort så mkt jag orkar, men inte allt 100% gammal färg, för det är nog ett helvetesjobb...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.