engs
Var precis på väg att beställa en dosdimmer m. trapp o fjäder, ska ersätta en vanlig transistordimmer pga att den ej fungerar med LED-lampor.

Kom på att det kanske skulle gå lika bra att använda en z-wave typ Fibaro Dimmer 2 istället.

Det verkar vara runt samma pris och skulle vilja börja med lite hemmaautomation när det finns mer tid.
Så fungerar det stand alone lika bra så ser jag ingen anledning att inte köpa z-wave-kompatibel produkt istället, så finns det där och behöver inte lägga ut en femhundring igen.

Så frågan är kort, går det och skulle det finnas någon nackdel?
 
Nackdelen skulle väll vara att med en Z-wave puck så måste du troligtvis ha en Controller (FibaroHomeCenter, Zipabox, Vera etc), för att kunna ställa in inställningar och parametrar i pucken... standardvärderna funkar kanske tillräckligt.
 
engs
Ja just nu vill jag bara använda den som en vanlig dosdimmer.
Dvs hålla inne brytaren för att justera ljusnivån och klicka för att tända/släcka.

Men när jag har mer tid (lite större barn mao) skaffa controller och så vidare.
 
Låter som en bra idé. Kolla dock att Zwave dimmern funkar med LED belysningen. Den dimmer jag sett rekommenderas för LED är Qubino dimmern.

/Daniel
 
Nä, du borde inte behöva någon kontroller för detta, men kolla manualen att du kan ställa in brytartyp (momentan/bistabil) utan kontroller. Gick iaf bra på dom äldre varianterna.
 
Aeon Labs Micro Dimmer fungerar med LED, i alla fall 230V LEDs. Den fungerar också att konfigurera på pucken för mono/bistabil brytare ...
Jag använder den för mina LEDs på en av balkongerna ...
 
Även om jag gillar Aeon Labs Micro Dimmer (bra kvalitet på plintar osv, samt att man slipper extern avgrening för nollan till lasten), så får man vara lite försiktig med 12V trafar - Osrams mouse har iaf. faktiskt förstört 2 av dessa för mig. Dock gick dom att laga genom att byta triacen (som finns på Elfa).
Kör med Qubino på 12V-laster nu.
 
engs
Vet att jag inte är snabbast direkt såhär nästan 4 månader senare... men det var inget akut, passade på att köpa en Fibaro dimmer 2 på Black Friday-rean. Fungerade fint att dimma de tre 230V LED jag har i armaturen och köra den som stand-alone direkt ur kartongen. Tack för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.