Jag tänkte prova ett par LED-spottar från Clas Ohlson. Jag förstår dock inte hur jag väljer att tända och släcka dem. Drivern har endast ingångar för L samt N och är av typen konstantström. Hur ansluter jag den för att kunna styra den med en brytare?
 
tommib
Du sätter brytaren på sladden som går till L. Konstantström handlar om vad som levereras på sekundärsidan.

Installationen är behörighetskrävande och din fråga gör att jag skulle rekommendera att du tar kontakt med en elektriker.
 
Om jag bryter fasen så har ju inte drivdonet ström konstant, därav min huvudbry. Har inte primärsidan ström, så saknas den ju även på sekundärsidan. Alla andra drivdon av konstantströmstyp jag har har separata tändtrådar, men detta är väl en simplare variant.

Jag undrar då vad man menar med konstantströmstransformator...
 
Om det bara finns anslutning för fas och nolla på donet och det är dimmbart, så ska de dimmas med en vanlig dimmer på primärsidan.
 
Konstantström menas att spottarna har fast värde på strömmen, t. ex. 350 mA och varierande spänning beroende på hur många spottar som kopplas in. Det har inget med tändning att göra. Bryt strömmen till drivern när du vill släcka ljuset bara.
Du blandar ihop det med dimbara drivers av push-typ. De kräver (minst) en tändtråd för att kunna dimra spottarna.
 
Åh, tack. Det förklarar en del. :)
 
Ja, det verkar vara det. Dock har jag en annan driver jag använder istället tror jag, vill bara ha en enknappsbrytare.
 
Enknappsbrytare??
Vad är det?

Protte
 
en polig strömbrytare (av/på) ?
 
Men om det inte går att använda en enknappsbrytare till driver ett ......?

Protte
 
Jiiwas skrev:
en polig strömbrytare (av/på) ?
Men det är ju det du behöver för att stänga av och på donet. Förstår inte problemet.
 
Jag har 230V-styrning med återfjädrande strömbrytare på takbelysningen, och som jag förstått det så blir det svårt att få den att samexistera med drivern ovan.
 
Vad är den övriga belysningen? Vanliga lampor? Spotlight?
Sitter det dimmer idag eller är det ett vanligt impulsrelä?

Sitter det en tryckknappsdimmer (dimax el liknade), så är det möjligt att den dimmern även kan klara av de don som följde med de nya spottarna.
Isåfall kopplas tändtråd från dimmern och nolla till drivdonen. Då tänds och släcks armaturena med kort impuls samt dimmas vid lång.

Annars byts donet mot ett typ jolly eller liknade, och då stryrs det drivdonet med styrd fas från TK, samt fast fas och nolla.
 
Tre stycken synkade Jolly Pro i taket, totalt nio LED-spottar. Nu blev det även en Jolly Pro för de tre CO-spottarna ovanför bänkskivan. Styrs via en Schneider Exxact kronbrutare med impulsfjäder.

Bonusfråga: hur lång synkkabel kan jag ha? Vad för signal går över den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.