Har stora problem med att vattnet äter upp våra vattenledningar och att det blir grönt överallt där det finns vatten.
Beställde en vattenanalys av eurofins. Väldigt mycket information som jag inte kan tyda men deras kortfattade Bedömning lyder fritt förkortat:
1. Tjänligt enl. livsmedelsverkets råd.
2. Låg Flouridhalt.
3. Alkaliniteten ligger under 60 mg/l HCO3 vilket ökar risken för korrosionsangrepp på ledningarna.

Alkalinitet 16 mg HCO3/l och pH 6,6

Med det kan jag tycka att jag fått svar på min fråga varför ledningarna äts upp.
Frågan är nu då vad jag kan göra och vad det kommer kosta samt är det någon här som kan se något annat att anmärka på i analysen?

Bif. analysen.
 
Claes Sörmland
Strax under neutralt pH och låg alkalinitet. Kör du vattnet över kalksten (kalciumkarbonat) så stiger pH och alkaliniteten ökar. Även hårdheten (kalciumhalten) ökar. Vattenverken doserar ofta kalkvatten istället.
 
Hej Claes,

Är det en typ av filter med kalksten du menar?
Rörmokaren som va här och byte ett rör som gick sönder skulle återkomma med pris på en lösning men jag tyckte han pratade om ca. 20 000 och någon injektor som pumpade in lut eller något i vattnet.
Har ingen aning om jag fattade rätt men det vet jag så fort han återkommer.
Är 20 000 rimligt för en lösning på mitt problem?
 
Claes Sörmland
Precis, jag menar en behållare som laddas med krossad kalksten. Rörmokaren är nog inne på den alternativa lösningen - att dosera kalkvatten (eller natriumhydroxid) in i vattnet med pump. Det kräver styrteknik som fungerar robust så det drar säkert iväg prismässigt. Här är Nordkalks kalkprodukter:

http://www.nordkalk.se/default.asp?viewID=2442

Dricksvattenreningssvängen kallar filtret för ett avsyrningsfilter. Ett slumpvis exempel för 5000 kr som sökmotorn gav:

http://www.billiga-vattenfilter.com/avsyrningsfilter-ph-filter/13-avsyrningsfilter-am-44.html
 
Tack Claes,
Ska kolla lite på det här och om inte annat så har man något att jämföra med när han kommer med ett alternativ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.