Vi är väldigt missnöjda med Vanadis Care. De ljuger, lovar en sak och levererar något helt annat, försöker fuska med kvittounderlag för materialkostnaden. Själva arbetet är utfört med otillfredsställande kvalité, flera brister och ofta oprofessionellt. Elinstallation är utförd på inte bara slarvigt, utan också livsfarligt sätt – fick sen betala separat till en certifierad elektriker för att göra om det hela. Deras personal talar oftast varken svenska eller engelska vilket ofta leder till missförstånd som kan påverka arbetet. Vi kommer att aldrig mer anlita dem och avråder starkt ifrån att anlita Vanadis för bygg och renovering. Ett tips – om ni ändå har anlitat Vanadis så se till att ni kontrollerar allt material som de köper och att ni begär allt kvittounderlag.
 
Ingen risk - namnet får mig snarare att associera till vårdföretag, så jag skulle aldrig anlita dem för husbygge!
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
jag måste erkänna att när jag läste rubriken så antog jag först att tråden handlade om något äldreboende. Företaget verkar ju främst jobba med städning etc.

Kan du precisera lite mer vilka fel de har gjort?
 
De gör det kanske också, men de är även verksamma som byggföretag och tagit på sig att göra renoveringsarbete. Fel är massor, har en flersidig rapport från elektriken. Som ett par av flera exempel kan nämna att de monterade en eldosa direkt under badkaret vilket orsakade slutning o strömavbrott. Vid montering av fönster i badrummet gjorde de inbrott i isolering vilket senare orsakade vattenskada.

hempularen skrev:
jag måste erkänna att när jag läste rubriken så antog jag först att tråden handlade om något äldreboende. Företaget verkar ju främst jobba med städning etc.

Kan du precisera lite mer vilka fel de har gjort?
 
En eldosa av rätt täthetsklass behöver inte vara fel under badkaret. Nu hade det ju tydligen läckt in vatten, så den var uppenbarligen inte av rätt klass, alternativt felmonterad. Jag hoppas att du har en jordfelsbrytare?
 
Jag antar att du har försökt få firman att rätta? eller få kompensation? Och jag antar att du redan har slutbetalat?

Då är det svårt att komma åt firman, när det gäller eljobbet så har de troligen gjort sig skyldiga till en kriminell handling, enl ellagen kan man få upp till 12mån fängelse om man gör elinstallation utan att ha behörighet.

Ingen har dock blivit dömd enl. den lagen någonsin. Men om de både är obehöriga (förutsätter jag) och dessutom har gjort en dokumenterat farlig installation. Så kan det finnas chans att få dem åtalade för allmänfarlig vårdslöshet eller något liknande.
 
Eldosa under badkaret direkt under kranen (vattnet rinner o hamnar på den) är fel oavsett täthetsklass just av säkerhetsskäl,tycker jag, o det bekräftar elektrikern. När det gäller firman,så jag håller på med det, det kommer att bli en polisanmälan i största sannolikhet. Jag kontaktade dem med förfrågan om deras elektrikers kontaktuppgifter,men de vägrar lämna ut det.
 
Får man fråga hur det kommer sig att du anlitade dem från första början? I deras verksamhetsbeskrivning står ju följande:

"Föremålet för bolagets verksamhet är att bedriva teknisk fastighetsförvaltning, fastighetsskötsel, städtjänster, trädgårdsarbete samt därmed förenlig verksamhet."

Det låter inte som ett företag man bör anlita för att utföra byggtjänster.
 
Jo en dosa med IP klass IP44 tror jag (jag är inte elektriker) att man får placera där. Det rinner vatten utefter väggen bakom badkaret över hela sträckan oavsett om det är rakt under kranen eller ej. Sedan finns det ju en "generalklausul" för elsäkerhet, som heter sunt förnuft. den gäller alltså även formellt, en elektriker skall inte göra en olämplig installation, även om den enl. reglernas bokstav är OK.

Och följer man sunt förnuft så placeras nog oftast en ev. dosa inte rakt under blandaren, utan en bit i sidled.

Men det måsta ha funnits fler fel än placeringen, en dosa med IP 44 skall hålla tätt. Så antingen var det fel dostyp, eller felaktiga tätningar.
 
Har du fått ett skriftligt protokoll från din nya elektriker med markerat vilka fel som ger risk för personskada?

Det borde i så fall kunna vara en grund för en förundersökning hos polisen. Men det är tyvärr tveksamt om polisen ger tillräcklig prioritet för att bry sig om att utreda, framförallt om Vanadis Care vägrar berätta vem som gjort installationen. Då kan det vara lätt att avskriva med "spaningsuppslag saknas". Det kan ändå vara en finess med en anmälan, för OM det kommer fler anmälningar så tror jag att viljan att utreda ökar.

Du kan prova att kontakta elsäkerhetsverket också, de är oftast rätt passiva, men kan tänkas vakna till liv och driva eller iallafall assistera polisen i utredningen.

Det som kanske kan trigga polisen att lägga litet krut är om du har svart på vitt att det fanns risk för personskada.
 
Det var tidigare en annan firma som hette Vanadis Bygg som gjorde första renoveringen i badrummet. Då har jag inte än upptäckt brister och hade positiva erfarenheter. Det är en o samma person - Xxxxxx - som står bakom båda företag. Jag kontaktade henne för den andra renoveringen (som blev en katastrof, se ovan). Hon skrev på båda avtal. Den andra gången var det nya firman - Vanadis Care - som genomförde arbeten.
 
Redigerat av moderator:
Har anlitat Vanadis Care för flyttstädning. Det gick inte så bra...
 
Ja, jag har protokollen med bilderna osv. Jag kontaktade elsäkerhetsverket, men de säger att elcertifikat är personlig. Därför försökte jag få namn på Vanadis elektriker men fick det aldrig. Verket kan inte (eller vill inte) göra nånting åt det, men förhoppningsvis polisen vill utreda, får se. Tack för dina tips o råd, i alla fall.
 
osiris skrev:
Har anlitat Vanadis Care för flyttstädning. Det gick inte så bra...
Kanske var dit de skickade sin elektriker....
 
  • Gilla
oliva och 1 till
  • Laddar…
hempularen skrev:
Kanske var dit de skickade sin elektriker....
Inte omöjligt :). Den som var där måste vara bättre på allt i hela världen än städning...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.