Hej!
Vi har köpt ett nyckelfärdiga hus via en entreprenör där dem har sålt hus och tomter i ett projekt.

Nu insåg vi att huset är spegelvänt mot vad vi faktiskt skrivit under.

Det är mycket som är tokigt med detta bygge. Tex, så är vattenutkastaren i grannens carport ( det är alltså kedjehus)

Vad har vi för rättigheter när de gäller att huset är spegelvänt? Det är ingenting dem kommer att kunna åtgärda då vi alls har hunnit flytta in.

Tacksam för svar :)
 
C
Hur kan man flytta in och missa att huset är spegelvänt mot det man beställt? Och om man nu trots allt gjort det, var är det för skada skedd? Bortsett från uppenbara saker som exemplet med vattenutkastaren då.
 
Grundreglen för byggfel är ju "gör om gör rätt". Men det finns också en regel i (tror jag) konsumenttjänstlagen, att om kostnaden för åtgärd är orimligt hög i förhållande till "värdet av felet" för kunden, så kan entrprenören välja att ge en ekonomisk kompensation.

Det här låter som ett fel i den sistnämna kategorin. Det som är svårt att värdera här är hur allvarligt det här felet är för dig som kund. Men om vi ex. tänker oss at felet gör att du inte får plats med den redan inköpta soffan på tänkt plats, och inte i övrigt påverkar något negativt. Då kan entreprenören komma undan med att köpa en ny lämplig soffa till dig.

Nu finns det givetvis massor med fler "skador" av att få ett hus spegelvänt, saker som soltider, utsikt. Kanske konstig väg in vid en sidoutgång, altandörren rakt in i grannens garage eller vad det nu kan vara. Svårt att värdera i pengar.

Ett sätt kan vara att låta en mäklare värdera det felbyggda huset och jämföra med ett rättvänt hus. Och se den värdeskillanden som basen för en förhandling. Dvs. du skall givetvis ha högre kompenastion är så.
 
Det vore ju bra med lite mer detaljer, hur kunde det här felt komma så långt utan att upptäckas?

Dvs. att det byggs efter fel ritningar är så vanligt att man får se det som regel, inte undantag, men hur kan det passera samtliga kontroller och besiktningar?
 
C
Är det verkligen ett byggfel eller är det helt enkelt så att TS skrivit på för ett "vänsterhus" men fått ett "högerhus". Det är ju inte ovanligt att par-, rad- och kedjehus är spegelvända mot varandra.
 
Jo troligen, men TS har väl sannolikt skrivit på för ett hus på en bestämd tomt, där det då enl. plan skall stå ett höger eller vänsterhus. Om det då byggs fel variant så ju det ett byggfel.
 
Jag beställde en ny husbil i våras. Men nu efter semestern upptäckte jag att vi hade campat i husvagn...;)

Hur kan man beställa ett hus, utan att under byggtiden märka att det byggs spegelvänt. Att sedan dessutom lyckas flytta in utan att märka det, är för mig en gåta.
 
Nu skriver visserligen TS inte helt korrekt svenska, men VAR får ni det till att de har flyttat in innan de upptäckt detta?
 
harry73
Lizette Skytte Weijmers skrev:
Nu insåg vi att huset är spegelvänt mot vad vi faktiskt skrivit under...

...då vi alls har hunnit flytta in.
Jag tolkar detta som att de precis upptäckte skillnaden mellan kontraktet och praktiken.

Jag tycker det hela är väldig konstig, eftersom besiktningsmannen inte upptäckte det (eller gjorde han)
Sen skriver TS att det är mycket som är konstig med huset, t ex vattenutkastare.
Jag föreslår att du gör en lista med alla fel som ni har upptäckt. Sen hittar ni en egen besiktningsman som tittar på huset tillsammans med er (inte enbart de punkter som ni hittade, men han får granska dom extra noggrann)

Sen har ni en komplett lista med saker som är fel, och inom garantiperioden (och för vissa fel mycket längre) kan ni själv komma in med fel som ni upptäckte efter slutbesiktningen.

Det kan också vara värd att lägga en timme eller mer på rådgivning hos en bra jurist inom kompetensområdet
 
Om det är kedjehus, vad gör det om det är spegelvänd ?!
Vattenkasyaren måste ändå vara på fel plats. Om den inte hamnade på grannens carport då skulle den hamna på den andra grannens tomt.
Elller hur
 
harry73
Matstj skrev:
Vattenkasyaren måste ändå vara på fel plats. Om den inte hamnade på grannens carport då skulle den hamna på den andra grannens tomt.
Elller hur
Nej då hade den troligtvis hamnat i TS carport
 
harry73 skrev:
Nej då hade den troligtvis hamnat i TS carport
Ok, då är det bara vattenkastaren som är problemet.
Jag tror de måste ha tänkt lite innan de satt dit huset. Allt kan inte vara fel.
 
harry73
Matstj skrev:
Ok, då är det bara vattenkastaren som är problemet.
Jag tror de måste ha tänkt lite innan de satt dit huset. Allt kan inte vara fel.
Varför skriver du så när TS uttryckligen säger att mycket är fel och tar vattenutkastare som exempel
:thumbdown:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.