Vi ska renovera vårt kök (vitt, ganska strama linjer) och funderar på kyl/frys. Övriga vitvaror byter vi ut för att integrera men kyl och frys kan vi faktiskt behålla... Fullstora Miele från 2009, vita. Skulle ni behålla dem eller köpa nya från ex IKEA? Det är den förra ägaren som köpte kyl/frys så hur funkar det med Mieles garanti om något skulle paja?
 
Och varför skulle du byta ut 6 år gamla fullt funktionsdugliga maskiner? :wow:

När den dagen kommer att prylarna är slut så kan du väl byta då ???

Om ryktet talar sant så är IKEAS:s vitvaror tillverkade av Whirlpool men med IKEAs specifikation = inte fullt så lång livslängd som Mieles (även om Miele har försämrats en del de sista åren enligt min åsikt).

Det finns väl ingen garanti på 6 år gamla grejor oavsett märke????


Behåll är mitt råd.
 
Om ni vill byta ut dom tycker jag ni ska göra det. Däremot är det väl lite sådär att skicka sex år gamla maskiner som fungerar på tippen så sälj på blocket billigt mot avhämtning istället.

Ev. garantier lär ha löpt ut på varorna.
 
harry73
Är de 6 år gammal, då är de inte så bra och miljövänlig längre som man kan tro.
Naturskyddsföreningen rekommenderar att byta kyl och frys när de är äldre än 7 år.

http://www.naturskyddsforeningen.se/nyheter/nytt-rad-byt-kyl-och-frys-om-de-ar-aldre-sju-ar

Om ni helst vill integrera kyl och frys då kan det vara en extra anledning att köpa nytt nu istället för att ni om några år ändå behöver byta och sen får försöka integrera nya kylskåpet i köket
 
harry73 skrev:
Är de 6 år gammal, då är de inte så bra och miljövänlig längre som man kan tro.
Naturskyddsföreningen rekommenderar att byta kyl och frys när de är äldre än 7 år.

[länk]

Om ni helst vill integrera kyl och frys då kan det vara en extra anledning att köpa nytt nu istället för att ni om några år ändå behöver byta och sen får försöka integrera nya kylskåpet i köket
Man får läsa Naturskyddsföreningens förslag noga.

Deras råd gäller om man köper nytt med energiklass A++++.

Tex IKEAS tycks inte komma upp i den energiklassen. !!!!
 
harry73
roland53 skrev:
Man får läsa Naturskyddsföreningens förslag noga.

Deras råd gäller om man köper nytt med energiklass A++++.

Tex IKEAS tycks inte komma upp i den energiklassen. !!!!
Naturskyddsföreningen skrev:
Om man vill göra en insats för miljön så ska många köpa en ny kyl och frys och lämna in den gamla på kommunens miljöstation. Då kan resurserna återvinnas till en ny och energismartare kyl och frys. Teknikutvecklingen har gått så fort och de har blivit så energieffektiva att vi ändrat vår rekommendation till att byta ut de som är äldre än sju år. Detta förutsätter att det gamla lämnas till återvinning och ersätts av ett som är klassat med A+++, säger Svante Axelsson, generalsekreterare Naturskyddsföreningen.
Det blev ett + för mycket i ditt inlägg.
Söker vi sen på IKEAs hemsida, då hittar man faktisk en eller två med A+++ klassningen
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20312760/
Om det är den som ts vill köpa vet jag inte, men de finns i alla fall.
 
C
roland53 skrev:
Man får läsa Naturskyddsföreningens förslag noga.

Deras råd gäller om man köper nytt med energiklass A++++.

Tex IKEAS tycks inte komma upp i den energiklassen. !!!!
Ja, det var ett j-vligt korkat formulerat pressmeddelande för att komma från Naturskyddsföreningen eftersom det ger helt andra signaler än slutsatsen i rapporten. Givetvis finns ingen anledning att byta om man inte byter till ett skåp med bättre energiklass.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vill ni ha integrerat så bör ni byta nu då detta inte går att göra smidigt i efterhand. Sälj maskinerna på blocket. Ni får säkert en tusenlapp stycket. Garantin har ju löpt ut i vilket fall och IKEA har 5 års garanti på vitvaror.

Jag har själv Frysa och Frostig integrerade i mitt nya kök. De har A++ klassning. När de byggs in får du ju dock något ytterligare isolering av själva skåpstommarna.
 
roland53 skrev:
Och varför skulle du byta ut 6 år gamla fullt funktionsdugliga maskiner? :wow:

När den dagen kommer att prylarna är slut så kan du väl byta då ???

Om ryktet talar sant så är IKEAS:s vitvaror tillverkade av Whirlpool men med IKEAs specifikation = inte fullt så lång livslängd som Mieles (även om Miele har försämrats en del de sista åren enligt min åsikt).

Det finns väl ingen garanti på 6 år gamla grejor oavsett märke????


Behåll är mitt råd.
Alla rykten är tyvärr inte sanna , Ikeas kyl och frys (Frostfri) är i alla fall Electrolux grejor och det är verifierat av en Electrolux reparatör som var hos oss i ett annat ärende.;)
Och Ikea har 5års garanti på dessa vitvaror.
 
Majoriteten av deras vitvaror tillverkas idag av Electrolux. T.ex. diskmaskinen Välgjord, som kostar ytterligare några tusen när det står Electrolux på den och ytterligare lite om det står Husqvarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.