Hejsan!

Står i valet och kvalet, som så många andra, vilken robot ska via ha.... tomt på ca 650m2, än så länge (nyköpt, nytt hus) ganska enkel tomt dock med några sluttningar som jag inte vet % på...

Har hittills funderat på Robomow 612 GSM som grannarna på andra sidan gatan har och deras matta ser minst sagt bra ut. Har även funderat på det billigare Worx alternativet - de verkar ha/ha haft vissa problem men de ska vara lösta och det verkar jobbas på nya mjukvarar ständigt. Nu har dock även Husqvarna kommit in i bilden i och med lite augustirea och sänkta priser.

För vår tomt skulle en 315 funka galant, men jag är lite sugen på Automower Connect och smartphone appen och då verkar det vara 320 som gäller. Vet någon här om det finns planer på att det kommer finnas till 315 framöver med? Om jag köper en 320 nu, har jag då allt som behövs till denna funktion eller måste den kompletteras med någon GSM/GPS-modul? Prisskillnaden mellan 315 och 320 är ca 4000kr, då får man dock med ett hus med värde 1800kr (enligt försäljarens hemsida åtminstone) hus.

Priset spelar ingen större roll i den utstreckningen att vi har råd med alla nämnda alternativ, men frågan är om det blir onödigt dyrt för lite extra prestanda vid köp av t.ex en 320?

Sedan undrar jag, efter att ha läst mycket om detta, om man kan få en 320 hos Hornbach för lägsta prisjaktpris -10%? De verkar inte visa någon som helst produktsortiment på deras hemsida - någon som vet vilka klippare de har hemma och säljer? Bor i Uppsala och kan absolut tänka mig en tur till Sundbyberg om de har mycket hemma och man kan åka därifrån med en fin klippare för 10% billigare än lägsta pris på prisjakt. Någon som vet? Kan ju förstås ringa dit imorgon...

Kan tillägga att jag gärna spenderar lite extra och får en klippare som inte behöver vara ute så mycket, samt att det är en klar fördel med tystgående maskin. Där vi var på semester förra veckan och hyrde hus fanns många Husqvarna och de var väldigt tysta tycker jag, grannens RS 612 låter mera dock inte heller så att det var orimligt. De kan dessutom justeras med avseende på rotationshastighet? (Hur mycket prestanda tappar man då är dock min undran....)


Tacksam för svar och åsikter!
 
Connect är ett tillbehör till 320 & 330 så det kostar alltså extra.
Om inte connect är ett måste så satsa på en 310/315 alt. robomowen om du gillar den.
 
Redigerat:
Måste man då alltså köpa maskinen:

http://www.lindarn.se/layout.asp?ID=2958

Samt detta tillbehör:

http://www.lindarn.se/layout.asp?ID=4306


För att kunna använda Smart Connect? Då drar ju priset iväg ännu mer mot 315 så japp, då blir det att satsa på 315 istället (såg att den har några features som inte 310 har, samt större kapacitet vilket innebär kortare tid ute på mattan - och den kostar bara en tusenlapp extra)
 
Mindre tid på mattan blir det inte om du väljer 315 istället för 310. 310 har en obligatorisk vilotid på 8 timmar om dagen som inte 315 har. Så dom kommer behöva exakt samma tid på gräsmattan. Där emot får du med mer kabel. Och kabel är dyrt. Sen är det ju lite mer funktioner som du nämnt.
 
Redigerat:
Har återigen börjat fundera på 320, undrar hur det är med klipptiden på den? Såg någon tabell med klipptid för 315 i alla fall, men minns ej om 320 var med där och hittar inte tillbaka heller :(

Såg att Robomow klarar 900m2 på ca 24 timmar så 650m2 borde den klara på runt 18-19 då.... såg för 315 att det handlade om 5 dagar i veckan den ska klippa - stämmer det? Varför så stor skillnad?
 
Hur många dagar i veckan den ska gå kan du bestämma själv. Bara du får ihop tid så det räcker. Ca 83m2/timme bör ju en 320 klara. 650m2 skulle den då behöva en schemalagd tid på ca 8tim/dag 7dagar/vecka. Alltså 56timmat fördelat på veckans sju dagar. Jag hade nog kört 14 timmar 4 dagar i veckan. Detta är ju tider ink. Laddning. Att köpa en större klippare än vad man behöver är ju ingen nackdel. Den behöver ju inte går hela dagarna för att hinna med så den bör hålla längre. Sen får man fler smarta funktioner och valmöjligheter som kan vara fint att ha.
 
Det jag undrar då är hur man ska tänka; om den klipper 650m2 på 8 timmar, varför då köra så pass mycket mer? Ska man verkligen eftersträva att få hela ytan klippt varje dag? Jag förstår givetvis att den inte alltid täcker hela mattan varje gång den är ute och klipper 650m2 dock...

Men som det står i denna tråd:

https://mobil.byggahus.se/forum/robotgrasklippare/235165-klipptid-robomow-rs612.html

24 timmar för 900m2. Menas då för att ha fin matta, räcker med 24 timmar/vecka? Eller 24 timmar för att täcka 900m2 i relation till 8 timmar för 320? Är det då 24 timmar ren klipptid eller inklusive laddning undrar jag också...

Tur att det hela inte är så komplicerat och förvirrande :) hade varit fint om det fanns (duktiga) återförsäljare som har båda märken och känner till fakta och erfarenheter istället för att varje förespråkar det märket de säljar.
 
Redigerat:
Allt beror ju på vilket resultat man vill ha. Kan man leva med lite tussar här och var så kan man gå ner en hel del under rekommenderad klipptid. Sen är ju klipptiden bara en liten del att ta hänsyn till vid ett köp. Ljudnivå, regnsensor eller ej, guidekablar, kantklippning, pris, driftsäkerhet, service m.m.
 
Jo självklart och det är ju det som har landat oss vid HQ 315/320 och Robomow egentligen. Har även funderat på Worx Landroid M men såg en hos svärföräldrarnas grannar häromdagen och det var faktiskt minst sagt lite skrämmande... Misstänker dock att den antingen var fel inställd eller inte klarar av tomtstorleken (men har inga siffror på den). Det var en WG790E.

Det jag gärna skulle ha lite koll på är som sagt hur klipptiderna förhåller sig. Är HQ mer konservativa med deras rekommenderade klipptider kanske?
 
Redigerat:
Både Hq och Robomow är bra grejer. Men HQ känns snäppet vassare tack vare sina guidekablar och att den känns modernare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.